Jan Johansen Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Samboeren min er fra Storbritannia, og er blitt valgt inn i stryre for en ideell organisasjon. De får endel støtte fra myndighetene. Hun har ingen mistanke om at noe galt skjer med pengene, men har en følelse av at det er mye iver og at tingene går litt vel fort i svingene, og lurer på om alle revelvante lover og regler blir fulgt her. Er det noen som kan opplyse om hvilke regler som gjelder for styrearbeid i organisasjoner av typen "Forretning/lag/innretning" under bransjen "aktiviteter i andre interesseorganisasjoner ikke nevnt annet sted" ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Det er ingen generelle lovfestede regler om styrer og deres arbeid. I en forening/ideell organisasjon er det vedtektene som definerer rollen til de ledende organer, i en forening vil dette typisk være årsmøtet (tilsvarende generalforsamling) og styret. Alt må suppleres til en viss grad av ulovfestet selskapsrett/foreningsrett. Generelt sett har styret et ansvar for å lede den virksomheten organisasjonen driver. Det vil si at styret har ansvar for at organisasjonen drives i samsvar med de lover og regler som gjelder på området. Styret har ansvar for å holde seg oppdatert om hva organisasjonen gjør. Akkurat hva som ligger i disse pliktene kommer selvsagt an på organisasjonens størrelse, men det er verdt å påpeke (særlig for mindre organisasjoner) at selv om styret har fordelt arbeidsoppgaver mellom seg (leder/nestleder/kasserer/sekretær, hver med ansvar for separate områder), er det styret som har ansvaret. Det gjelder et erstatningsansvar for styrearbeid, også i foreninger. Det stilles imidlertid høyere krav til uaktsomhet før ansvaret kan gjøres gjeldende enn det gjør i styrearbeid for aksjeselskaper. Hva slags størrelse er det på foreningen? Lenke til kommentar
Jan Johansen Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 150-200 medlemmer. Ingen offentlig godkjent revisor, men de får tilskudd fra det offentlige til forskjellige oppgaver opp mot en million i løpet av et år. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 I det tilfellet vil jeg si at styrets arbeid primært vil være innrettet mot å sørge for at foreningen utfører oppgaver i tråd med det offentliges forutsetninger, og å sørge for at foreningen kan dokumentere det. I tillegg til å engasjere seg i saker som er viktig for foreningen. Det offentlige er en hard kreditor, og fokuset på frivillige foreningers bruk av offentlige midler vil nok intensiveres etter SOS Rasisme-skandalen. Lenke til kommentar
Jan Johansen Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Takk. Når det gjelder " Alt må suppleres til en viss grad av ulovfestet selskapsrett/foreningsrett." Er dette noe det er mulig å slå opp, f.eks på Lovdata etc? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Bare fragmenter. Skal du ha en god oversikt er det boka til Geir Woxholt, Foreningsrett, som er standardverket. Lenke til kommentar
Board Member Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Hei Jan, som mangeårlig medlem i Lions Club og som ansatt i Norske Kvinners Sanitetsforening har jeg litt erfaring med styrearbeid i frivillige organisasjoner. Er organisasjonen medlem av innsamlingskontrollen? Samler de inn penger i noen grad - loppemarked, loddsalg, grasrotandel eller annet? Da vil det være sterke føringer fra dem. Ellers får man holde seg til vedtektene - hvor det også står hvor stor andel som kan gå til drift i forhold til støtten fra offentlige eller andre bidragsytere (sponsorer). Er det stor administrasjon? Har de noen ansatte? Sørg for at din kone får tak i gamle protokoller fra årsmøter m.m. og styremøter slik at hun kan lese seg opp. I min verden har vi alltid hatt opplæring for tillitsvalgte, og med særlig fokus på styreleder, kasserer og sekretær. Brønnøysundregisteret stiller jo også krav om at det formelle er på plass. Er det en lokalforening i en større organisasjon har man også gjerne "overleveringsmøter" hvor man får opplæring av den som gikk ut av styret og som man da overtar oppgavene fra (sikkert ikke så vanlig alle steder, men bør kunne gjennomføres). Lykke til - til din kone:-) Mvh Boardmember Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå