Hårek Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/nad-m12-forforsterker/ "OBS: Masters-komponentene er bygget for å fungere optimalt med en jordet stikkkontakt. Hvis du ikke har jord kan du selv legge opp en jording internt. Spør butikken om fremgangsmåten." Noen som vet hva denne fremgangsmåten er? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 De mener vel at brukeren skal få en elektriker til å installere nye kabler og jordede stikk. Det er slik jeg tolker teksten iallefall. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Har den jordskrue på chassiset? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Ja, den har jordskrue. Sjekket litt mer, og ser at i manualen står det at man kan trekke en ledning til et vannrør. Mulig det de mener med "kan du selv legge opp en jording internt". Om jordingen kommer via stikkontakten eller fra et vannrør er vel det samme, men er det greitt å jorde noe elektrisk utstyr slik? Jeg har alltid ment at enten må man jorde alt, eller ingenting. Delvis jording i et rom kan være farlig. Kan tenke meg at grunnen til at de krever jord er den samme som for PCer, de har et nettfilter som gir et potensiale på chassis. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Jeg så for meg at de kanskje mente noe slikt, ja. Trekke en ledning til nærmeste metallgjenstand som er jordet. F.eks radiator eller vannrør. Du har rett i at delvis jording kan være farlig. Hvis et annet apparat (komfyrer er ofte yndlingseksemplet) har isolasjonsfeil og det oppstår et potensiale på chassiet. Hvis ingenting i rommet da er jordet, så kan det være at du ikke engang merker noen ting hvis du berører den komfyren ettersom du ikke nødvendigvis har en god nok forbindelse til jord (tørt tregulv, isolerte tøfler osv). Men hvis du holder borti denne komfyren samtidig som du velger å ta på et annet apparat som er jordet så vil du få et kraftig støt ettersom strømmen nå har en god og definert "snarvei" til jord. (Merk at dette er ufarlig hvis du har jordfeilbryter på kursen, men om du ikke har jordede stikkontakter er det ikke nødvendigvis slik). Når det gjelder siste punkt, så er det godt mulig du har rett. Mange strømforsyninger har en kondensator mellom ene faselederen og til chassis. Da vil det som du sier oppstå et potensiale på chassis som er følbart. Jeg merker det på to av PC'ene mine, men bare som en svak svak svak kiling/klibring i fingertuppen når jeg stryker hånden over den. Det er uansett ikke tillat å kreve jording for at et apparat skal være trygt å bruke, så hvis det er dette potensialet som er årsaken til anbefaling av jording så er det ikke farlig. Et siste alternativ er at de vil kvitte seg med støy fra likeretting via jordingen. Om dette har en hørbar effekt på lyden stiller jeg meg kritisk til. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Ja, den har jordskrue. Sjekket litt mer, og ser at i manualen står det at man kan trekke en ledning til et vannrør. Mulig det de mener med "kan du selv legge opp en jording internt". Om jordingen kommer via stikkontakten eller fra et vannrør er vel det samme, men er det greitt å jorde noe elektrisk utstyr slik? Jeg har alltid ment at enten må man jorde alt, eller ingenting. Delvis jording i et rom kan være farlig. Kan tenke meg at grunnen til at de krever jord er den samme som for PCer, de har et nettfilter som gir et potensiale på chassis. Når du kobler opp flere komponenter som ikke har et felles jordingspunkt så kan du risikere at hver komponent har ulik jord (spesielt dersom de er koblet på ulike faser), som kan medføre støy på signalet mellom komponentene. Derfor er det vanlig at lydkomponenter kan kobles sammen med felles jord, og som er vanlig praksis i større oppsett eller studio-bruk. Hvis du ikke merker noen problemer med støy så er det ingenting å bry seg om. Hvorvidt du skal koble opp komponenten(e) til strømnettets jord eller et vannrør(i metall) er egentlig et separat spørsmål. Dette vil gi deg mulighet til å avlede strøm som følger av feil/svakheter i komponentene. Hvis alt fungerer som det skal så skulle det være unødvendig, men det skader da normalt ikke. Hvis du kobler dette til en stikkontakt så vil jeg råde deg til å montere kabelen i et støpsel som om det var en vanlig strømledning, jeg blir fort skeptisk når jeg ser folk som vikler en ledning fast i en stikkontakt, plutselig får du noen som ser med fingre på besøk... Kos deg med noe god musikk på NADen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå