Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ledningsnett HJELP!


Elias1234

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Kazuma 150cc motor som er satt over i en crosskart. Og i den sammenheng så skal startknapp, og nøkkel og stoppknapp byttes til noe uoriginalt, også kalt Biltema.

 

Men nå er det sånn at på tenningslåsen som er der er det fire ledninger(rød, grønn, svart, svart/hvit) og på tenningslåsen er det bare 2(rød og svart).

 

Så hva skal på + og hva skal på -? Legger til et bilde av ledningsnettet på kazumaen.

post-382939-38299_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal sansynligvis ikke koble minus til tenningslåsen i det hele tatt hvis den bare har to ledninger. Kun pluss. Du skal da fra pluss på batteriet og til tenningslåsen og videre fra tenningslåsen til el-nettet. Den vil rett og slett bare fungere som en bryter.

 

Edit: Ser ut som du kan følge fargene men lar være å koble på grønn og sort/hvit. Motoren vil ikke stoppe når du skrur av tenningslåsen.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

 

Men jeg har et problem til, når jeg skulle koble på stoppbryteren og start knappen så kobla jeg helt likt som det originale. Men startknappen funker ikke, jeg starta den rett på starteren(med kniv) og stoppbryteren funket helt fint. Hva har jeg kobla feil?

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

 

Men jeg har et problem til, når jeg skulle koble på stoppbryteren og start knappen så kobla jeg helt likt som det originale. Men startknappen funker ikke, jeg starta den rett på starteren(med kniv) og stoppbryteren funket helt fint. Hva har jeg kobla feil?

Lenke til kommentar

Du skal kunne følge kretsen for startknapp slik:

Fra Pluss på batteri, til tenningslås.

Fra tenningslås til startknapp. Startknapp skal være NO.

Fra startknapp til styresignal på startrelé.

 

For stoppknapp skal det være slik:

Fra minus på batteri (eller jord) til stoppbryter. Bryter skal være NO eller vippebryter.

Fra stoppknapp til inn på coil eller til toppsignal på CDI.

 

Ut i fra bildet så kan det se ut som du har koblet jord til starter i stedet for spenning.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du skal sansynligvis ikke koble minus til tenningslåsen i det hele tatt hvis den bare har to ledninger. Kun pluss. Du skal da fra pluss på batteriet og til tenningslåsen og videre fra tenningslåsen til el-nettet. Den vil rett og slett bare fungere som en bryter.

 

Edit: Ser ut som du kan følge fargene men lar være å koble på grønn og sort/hvit. Motoren vil ikke stoppe når du skrur av tenningslåsen.

 

Tusen takk for all hjelp, det med startknappen og stoppbryteren funket utmerket. Men får ikke tenningslåsen til, låsen har to utganger og den som var der hadde 4 rød-fra pluss på batteriet, grønn-fra minus på batteriet, svart-til start knappen og svart og hvit-til cdi.

 

Hva skal kobles sammen og hva skal kobles på?

Lenke til kommentar

Den nye tenningslåsen har kun 2 tilkoblinger? Da er det egentlig ikke en tenningslås men en nøkkelbryter. Det eneste du kan koble inn på den er pluss fra batteriet. Den andre må gå til startbryteren (eller. safety switch i følge tegningen). Det er alt annet enn optimalt da du ikke stopper motoren med tenningsbryteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...