Elias1234 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Hei, jeg har en Kazuma 150cc motor som er satt over i en crosskart. Og i den sammenheng så skal startknapp, og nøkkel og stoppknapp byttes til noe uoriginalt, også kalt Biltema. Men nå er det sånn at på tenningslåsen som er der er det fire ledninger(rød, grønn, svart, svart/hvit) og på tenningslåsen er det bare 2(rød og svart). Så hva skal på + og hva skal på -? Legger til et bilde av ledningsnettet på kazumaen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Du skal sansynligvis ikke koble minus til tenningslåsen i det hele tatt hvis den bare har to ledninger. Kun pluss. Du skal da fra pluss på batteriet og til tenningslåsen og videre fra tenningslåsen til el-nettet. Den vil rett og slett bare fungere som en bryter. Edit: Ser ut som du kan følge fargene men lar være å koble på grønn og sort/hvit. Motoren vil ikke stoppe når du skrur av tenningslåsen. Endret 27. september 2015 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Tusen takk for hjelpen! Men jeg har et problem til, når jeg skulle koble på stoppbryteren og start knappen så kobla jeg helt likt som det originale. Men startknappen funker ikke, jeg starta den rett på starteren(med kniv) og stoppbryteren funket helt fint. Hva har jeg kobla feil? Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Tusen takk for hjelpen! Men jeg har et problem til, når jeg skulle koble på stoppbryteren og start knappen så kobla jeg helt likt som det originale. Men startknappen funker ikke, jeg starta den rett på starteren(med kniv) og stoppbryteren funket helt fint. Hva har jeg kobla feil? Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Sånn har jeg kobla Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Du skal kunne følge kretsen for startknapp slik: Fra Pluss på batteri, til tenningslås. Fra tenningslås til startknapp. Startknapp skal være NO. Fra startknapp til styresignal på startrelé. For stoppknapp skal det være slik: Fra minus på batteri (eller jord) til stoppbryter. Bryter skal være NO eller vippebryter. Fra stoppknapp til inn på coil eller til toppsignal på CDI. Ut i fra bildet så kan det se ut som du har koblet jord til starter i stedet for spenning. Endret 28. september 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Elias1234 Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Du skal sansynligvis ikke koble minus til tenningslåsen i det hele tatt hvis den bare har to ledninger. Kun pluss. Du skal da fra pluss på batteriet og til tenningslåsen og videre fra tenningslåsen til el-nettet. Den vil rett og slett bare fungere som en bryter. Edit: Ser ut som du kan følge fargene men lar være å koble på grønn og sort/hvit. Motoren vil ikke stoppe når du skrur av tenningslåsen. Tusen takk for all hjelp, det med startknappen og stoppbryteren funket utmerket. Men får ikke tenningslåsen til, låsen har to utganger og den som var der hadde 4 rød-fra pluss på batteriet, grønn-fra minus på batteriet, svart-til start knappen og svart og hvit-til cdi. Hva skal kobles sammen og hva skal kobles på? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Den nye tenningslåsen har kun 2 tilkoblinger? Da er det egentlig ikke en tenningslås men en nøkkelbryter. Det eneste du kan koble inn på den er pluss fra batteriet. Den andre må gå til startbryteren (eller. safety switch i følge tegningen). Det er alt annet enn optimalt da du ikke stopper motoren med tenningsbryteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå