Gå til innhold

Ny tv: Sony full hd eller Samsung uhd


Anbefalte innlegg

På tide å bytte ut min 6 år gamle Panasonic 50" plasma med en ny og større tv. De jeg har sett meg ut er en Sony 65"W855 full hd eller en Samsung 60"JU6875 uhd-tv.

 

Sony'en har en kampanje pris denne uken på expert til 13 999,-, mens Samsung'en koster 17 990,- på hifi-klubben. Så hva skal man velge, hva gir best tv for pengene?? Og er UHD et must i disse dager, eller holder full hd stand i enda noen år til? Sport og tv-serier er det vi ser mest på, av og til en film.

 

Har lest i flere av trådene her inne, og det virker som oppfatningen er at Sony leverer best kvalitet, både på bilde og holdbarhet. Har ikke hatt noen av disse merkene før. Sitte avstand er ca. 4 meter. Så hva mener eksperten her inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sies jo at man ikke skal kunne se forskjell på fullhd og uhd med en slik størrelse på en slik avstand. Men min personlige erfaring er at kildemateriale uansett er nøkkelen. Jeg tar heller en høy kvalitets 1080p blue-ray enn en altfor mye komprimert 4K laget for streaming.

 

Elkjøp har forøvrig Samsungen på tilbud til 9990, dog er det 55", du ønsker kanskje større, men stor prisforskjell for 5"

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å oppgradere mitt netflix abn. eller skaffe meg 4k spiller. Og regner med det går lang tid før vi får vanlige tv-sendinger i 4k, eller hva?

 

Når det gjelder størrelsen, vil jeg minst ha 60". Blir vel ikke store forskjellen fra 50" til 55".

 

Det er jo litt vanskelig å spå. Men basert på at vi per dags dato ikke har ordentlig full hd på TV' sendingene en gang så kan iallefall ikke jeg se for meg at det blir noen kanaler med 4K med det første.

 

Størrelsen er jo indivduelt, men på en avstand på 4 meter ville jeg selv hatt 60/65" ja.

Lenke til kommentar

TV kanaler i Norge er jo ikke engang FullHD. Hos CanalDigital er NRK og TV2 720p, mens de andre HD kanalene er 1080i. Altibox selgeren skrøt av at de sendte FullHD over fiber, jeg gadd aldri å teste men jeg er litt tvilende. 4K begynner nok ikke å komme før de fleste tv'er har HEVC støtte. Fotball EM neste år så ser vi sikkert noen 4K/Hevc, men blir det distribuert i Norge ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...