Gå til innhold

Hvilke bachelorstudier er "trygge"?

Paalsen

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver og ser litt på forskjellige bachelorstudier. Jeg vil kun studere i tre år, derfor ser jeg på studier som er trygge når det kommer til jobb etter endt utdanning.

Jeg har kun P-matte fra VGS, så de fleste realfagsutdanningene er utelukket. Mine interesseområder ellers er samfunn, politikk, jus og sport.

Lærerutdanningen er sikker, men jeg ønsker ikke bli dette da jeg er mildt sagt lite komfortabel med å stå foran mennesker. Har tenkt på psykologi, men har hørt at bachelor gir lite jobbmuligheter. Det samme gjelder jus (har 1. avd her, så kunne hoppet rett inn på 2. avd). 

Å arbeide innen helseomsorgen ville jeg heller ikke passet til da jeg aldri har vært veldig glad i å jobbe med mennesker. Jeg tror ikke det er en jobb som ville passet meg. 

Journalistikk er en annen retning som jeg er interessert i, men har hørt utdanningen i seg selv er lite viktig. Jeg tror ikke jeg tør å studere journalistikk. En bachelor i statsvitenskap eller andre retninger innenfor dette området er det også vanskelig å få jobb i. Jeg ringte til UiO for å spørre om jobbmuligheter etter endt bachelor i kriminologi, og da sa de at det sikreste enten var å ta master eller kombinere det med andre fag.

Økonomi er et litt ukjent terreng for meg, men per dags dato virker dette det mest sikre. En bachelor i f. eks regnskap og revisjon tror jeg står sterkt.

Innspill?

Endret av Paalsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomistudier, sykepleier, kan anbefale en studiet biomarin innovasjon (Ålesund), ta realfagskurs så er det mye å velge i, ikke sikker på om det er mange stillinger, men nautikk er er studie de har bruk for i fremtiden. Innovasjonsstudier; hva gjør vi når olja går dårlig??

Lenke til kommentar

Økonomistudier, sykepleier, kan anbefale en studiet biomarin innovasjon (Ålesund), ta realfagskurs så er det mye å velge i, ikke sikker på om det er mange stillinger, men nautikk er er studie de har bruk for i fremtiden. Innovasjonsstudier; hva gjør vi når olja går dårlig??

Har ingen tro på nautikk eller andre former for transport, disse er hel automatisert om ikke "alt for mange" år. 

Lenke til kommentar

Har ingen tro på nautikk eller andre former for transport, disse er hel automatisert om ikke "alt for mange" år.

Nautikk er mye mer enn bare transport da (selve transporten) Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

På nautikk så kan du arbeide både på sjøen og på land. ombord i skip kan du arbeide som styrmann, overstyrmann og kaptein.

På land i havnene som havnefogd og havneskjef.

På rederikontorer kan du for eksempel arbeide som inspektør eller operatør. Du kan også jobbe i offentlige maritime institusjoner, samt i den maritime utstyrsindustrien.

Skipsindustrien går litt opp og ned for tiden, men alt kan ikkje fraktast og lastes i fly og bil....nå er skip mer miljøvennlige enn før og noen går på LNG-gass.

På nautikk studerer du;

nautikk, laste- og losseteknikk, skipsledelse, instumenteringsteknikk, sjørett og sjøforsikring, maritim mobil radiokommunikasjon, matematikk og statistikk, fysikk og kjemi, miljølære, økonomi, kulturforståelse og organisasjon og ledelse.

Det er altså en del innhold i studiet :-) har en venn som går der og han stor trivest, de har god kontakt med næringslivet på skolen han går på.

Men sykepleier, lærer og økonomi er jo for tiden veldig sikre da :-)

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Hei,

Driver og ser litt på forskjellige bachelorstudier. Jeg vil kun studere i tre år, derfor ser jeg på studier som er trygge når det kommer til jobb etter endt utdanning.

Jeg har kun P-matte fra VGS, så de fleste realfagsutdanningene er utelukket. Mine interesseområder ellers er samfunn, politikk, jus og sport.

Lærerutdanningen er sikker, men jeg ønsker ikke bli dette da jeg er mildt sagt lite komfortabel med å stå foran mennesker. Har tenkt på psykologi, men har hørt at bachelor gir lite jobbmuligheter. Det samme gjelder jus (har 1. avd her, så kunne hoppet rett inn på 2. avd). 

Å arbeide innen helseomsorgen ville jeg heller ikke passet til da jeg aldri har vært veldig glad i å jobbe med mennesker. Jeg tror ikke det er en jobb som ville passet meg. 

Journalistikk er en annen retning som jeg er interessert i, men har hørt utdanningen i seg selv er lite viktig. Jeg tror ikke jeg tør å studere journalistikk. En bachelor i statsvitenskap eller andre retninger innenfor dette området er det også vanskelig å få jobb i. Jeg ringte til UiO for å spørre om jobbmuligheter etter endt bachelor i kriminologi, og da sa de at det sikreste enten var å ta master eller kombinere det med andre fag.

Økonomi er et litt ukjent terreng for meg, men per dags dato virker dette det mest sikre. En bachelor i f. eks regnskap og revisjon tror jeg står sterkt.

Innspill?

Usikkerhet i alle jobber for å være ærlig. Men innen helse er det alltid behov for flere. 

Ville jo anbefalt og ta noe du liker. 

Btw: ønsker du jobb som journalist / reporter, må du nok ha utdanning i det (med mindre du vil skrive for en liten lokalavis). Det er vanskelig å få jobb innenfor det og de med utdanning og ferdigheter i feltet prioriteres (kilde: snakket med flere mediebyråer). 

Lenke til kommentar

Med et studium i markedsføring vil du ofte konkurrere om de samme jobbene som økonomer. Jeg har selv en bachelor i økonomi og administrasjon og er nå praktikant innen markedsrådgivning, der dette studiet også kunne vært relevant.

Forskjellen er at økonomi og administrasjon er et bredere studium som omfatter både samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi og markedsføring, blant annet. Dette studiet er mer snevert og går antakelig mer i dybden på markedsførings-, organisasjons- og ledelsesfag.

Jeg vet ikke hvor attraktive studiene til Markedshøyskolen spesielt er, men det markedsføringsstudier vanligvis kritiseres for, er at de er for lite kvantitative og ikke gir den samme forståelsen for tall og sammenhenger som (andre) bedriftsøkonomer, revisorer og samfunnsøkonomer har.

Lenke til kommentar

Med et studium i markedsføring vil du ofte konkurrere om de samme jobbene som økonomer. Jeg har selv en bachelor i økonomi og administrasjon og er nå praktikant innen markedsrådgivning, der dette studiet også kunne vært relevant.

Forskjellen er at økonomi og administrasjon er et bredere studium som omfatter både samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi og markedsføring, blant annet. Dette studiet er mer snevert og går antakelig mer i dybden på markedsførings-, organisasjons- og ledelsesfag.

Jeg vet ikke hvor attraktive studiene til Markedshøyskolen spesielt er, men det markedsføringsstudier vanligvis kritiseres for, er at de er for lite kvantitative og ikke gir den samme forståelsen for tall og sammenhenger som (andre) bedriftsøkonomer, revisorer og samfunnsøkonomer har.

Det er sant, men om en bor på en plass der de trenger spesialiser så velger de nok de med markedsføring, men generelt ellers i landet så trenger de folk som kan gjennomføre mange arbeidsoppgaver. Om en skal ta master kan det være aktuelt å bygge markedsføring på økonomi og adm. ?? 

Gå på samordnaopptak og gå på fagfelt du liker å se hvilke utdannelser det er i det fagfeltet. Ta også en tur innom utdanning.no og se på fagfelt og yrker, utrolig bra informasjon der :)

Selv om 70% av alle stillinger ikke lyses ut så kan det hjelpe å ta en tur på NAV ledige stilliner (på nett) og Finn (jobb) og se hva de etterspør i dag :)

Lykke til. Fra en som har startet på feil studie 

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Husk også at både lærarutdanning og sjukepleiarutdanning også kan brukast i andre jobbar som kanskje ikkje er like åpenbare.

Som lærar som kan pedagogikk så kan du f.eks produsere forelesningar og informasjonsmateriell, det er mange bedrifter som har behov for å ha intern eller ekstern opplæring av høg kvalitet. Ein treng ikkje nødvendigvis stå foran ei klasse for å være lærar.

Tilsvarande med sjukepleiarutdanning, det er mange yrker der sjukepleiarkunnskapen er ei viktig forutsettning for å gjere jobben.

Ellers så er eg enig i at journalistutdanning nok er eit ganske usikkert valg. Mitt inntrykk er i alle fall at folk i dag blir journalistar enten fordi dei har eit naturleg talent og dermed ikkje treng formell utdanning, eller at ein ansetter ein fagperson til å skrive artikklal. F.eks. ansetter ein kokk til å skrive matartikklar, IT-folk til å skrive tekonologiartikklar, samfunnsvitarar til å skrive om politikk, osv.

Lenke til kommentar

Hei,

Innspill?

Om det hjelp så går eg grunnskule lærar utdanning, er veldig sjenert, stille, kjedelig, usosial, men man lære mange teknikka for å undervisa og får øvd på dette på skulen. Eg synes ikkje det var skummelt å ha klassen den første tida. Er du på barneskule blir du med ein gong ein autoritær person. Utdanninga er godt lagt opp, men i mitt tilfelle feil rettning. Sjukepleier kunne eg aldri tenkt meg. Grunnen til eg vurderer å fortsette på grunnskule lærar utdanning er fordi det fører til ein sikker jobb som jeg vil like bortsett fra lønna. 

Du kan studere journalistikk og bli norsklærer på vgs. eventuelt vanlig journalist om du er heldig å få den jobben. 

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...