Bababuba Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Kjære diskutanter. Jeg har en drøm om, å studere spillutvikling og få en allsidig utdanning som jeg kan nyttegjøre meg innenfor andre type medieproduksjoner samtidig. Men jeg lurer på også litt i forhold til arbeidsmuligheter og hvordan det faktisk er å jobbe med spillutvikling, hvilke kvaliteter kreves av en? Er det lett å få seg jobb? Hvordan er realiteten til spillutviklere generelt lurer jeg på og er det vanskelig med å lykkes i det? Jeg er også interessert i filosofi og politikk og ønsker å bruke denne kompetansen kreativt innenfor politikk også. Setter stor pris på svar og tilbakemeldinger. Mvh Remi Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Hva er realiteten til spillutviklere? Vanskelig å få seg jobb, stort press og mye overtid. Det er svært få som blir værende i spillindustrien, nettopp fordi det suger livsgnisten ut av deg. Det er nok litt bedre i Norge, men i Norge har vi nesten ikke noe spillproduksjon. Kvaliteter som kreves er helt opp til hvilken stilling du skal ta. I hovedsak så snakker vi om nokså tung matte om du skal være på programmering-delen. Mitt tips: Gå noe tilsvarende, som vanlig IT-utdanning eller grafisk design, og lag spill på fritiden istedet. Lenke til kommentar
Font-size Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) De beste programmererne er de som har gått eller driver med spillutvikling. Her er det mye "kos", så det krever en del jobbing for å komme på det nivået. For å få jobb må du være genuint interessert i spill og teknologi utover det å være en "Gamer". Husk at ikke alle spill er like spennende. Brenner du skikkelig for spillutvikling finnes det muligheter. Svært lite miljø i Norge, men ser du utenfor landegrensene til Norge finnes det et større marked. Ikke det enkleste markedet å få innpass hos, men du vil være ettertraktet innenfor andre bransjer også. Vær en "Do’er." Få ting gjort og ikke bare snakk. Lær deg et programmeringspråk (Java, C#, C++) og se litt på ulike "Engines". Unity er et fint sted å starte. Lykke til! Endret 27. september 2015 av Font-size Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Ekstremt vanskelig å få innpass i "Game Industry" og få seg jobb i anerkjente spillstudioer, med mindre du har utdanning fra USC eller UCLA i Los Angeles eller noe tilsvarende. Det er på det nivået du må på om du ønsker jobb f.eks hos Rockstar for å delta med å utvikle GTA. Det er gode utdanningsmuligheter også I Norge innenfor spilldesign og spillprogrammering. F.eks Noroff, Westerdals, Høyskolen i Gjøvik, Høyskolen i Nord-Trøndelag, og Høyskolen i Hedmark tilbyr studier innenfor dette med full fokus på spill. Andre institusjoner som f.eks NTNU og Høyskolen i Narvik har også emner innenfor dette, men hovedfokuset er informatikk/datateknologi. For å få seg jobb i Norge innenfor spill da er det fordel å gå for spillprogrammering, fordi det er den letteste veien. Fortsatt ekstremt vanskelig. Det som overstyrer alt er unikt talent, talent er ekstremt verdifullt og du kan få jobb hos AAA studioer uten utdanning fra elite universitet. Spillstudioer vil vurdere ditt talent utifra din portefølje mappe der du viser ditt arbeid med spillutvikling. Hvis du klarer å få de til å tenke "wow that's awesome" da er du på god vei. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Om du skal bli spillutvikler så går du vanlig IKT-linje, slik som Programmering og Nettverk på UIO. I løpet av utdanningen så skal du kunne det meste som er relevant for spillutvikling, samtidig som du har ferdighetene til å kunne bygge kompetanse innenfor mer spesialiserte områder innen spillutvikling. ...Og når du omsider finner ut at det ikke finnes jobber innenfor spillindustrien eller at spillindustrien er et mareritt å jobbe i, så har du fortsatt en utdanning med et bredt aspekt av alternative jobber og god lønn. Jeg høres kanskje bitter ut. Men jeg snakker av erfaring. Lidenskap for spill er et utrolig dårlig initiativ til å begynne som spillutvikler, og i et så tøft miljø så er det de ytterst få som får seg en relevant jobb, eller i det hele tatt fullfører utdanningen. Min anbefaling er å gå en generell utdanning og holde spillutviklingen på et hobby-nivå. Da bygger du deg et portefølje, og gir deg en realistisk inngang til spillindustrien. I tillegg så har du det gode gamle utsagnet som sier at du aldri skal blande jobb og hobby. Lenke til kommentar
almond Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) http://nordicgamebits.com/2015/09/23/launching-a-free-job-board-for-the-norwegian-games-industry/ her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/16BBrXZQblvazkWIk3MvNdB6sPsW6rtnV9GcfOgg4VhQ/edit liste over jobber i spillbransjen i norge Endret 28. september 2015 av almond Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 http://nordicgamebits.com/2015/09/23/launching-a-free-job-board-for-the-norwegian-games-industry/ her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/16BBrXZQblvazkWIk3MvNdB6sPsW6rtnV9GcfOgg4VhQ/edit liste over jobber i spillbransjen i norge Riktig det, og da er det en fordel å være spillprogrammerer. Likevel så er det ikke lett å få disse jobbene, men det er mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå