Sponas Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Heisann.Jeg er på jakt etter et veldig lett stativ som har bein med vippelås (Usikker på om det er rett beskrivelse, men en slik mekanismen de fleste Manfrotto stativer bruker), altså ikke den skru mekanismen som de fleste lettvektsstativer har.Er det noen som har noen gode kandidater? Lenke til kommentar
polljen Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Heisann. Jeg er på jakt etter et veldig lett stativ som har bein med vippelås (Usikker på om det er rett beskrivelse, men en slik mekanismen de fleste Manfrotto stativer bruker), altså ikke den skru mekanismen som de fleste lettvektsstativer har. Er det noen som har noen gode kandidater? Jeg forstår hvilken mekanisme du mener, men hvilke krav har du ellers til stativet? Er det et reisestativ du er ute etter? Har du minimum krav tii høyde? Og ikke minst har du prisbegrensninger? Ut fra det du skriver så ville det naturlige valget være å sjekke utvalget av Manfrottostativ som da har denne rette "mekanismen". Selvsagt er der nok andre gode kandidater, men Manfrotto synes å være et sikkert valg. Jeg har selv hatt problemer med "skrumekanismen" på Benro-stativ (og en Benro monopod), så når jeg da måtte erstatte mitt Benro reisestativ så valgte jeg Manfrotto. Jeg bruker fremdeles Benro når det gjelder mitt "større og tyngre" stativ til bruk der vekt ikke spiller noen rolle, men hvis/når skrumekanismen svikter der så blir det nok en overgang til Manfrotto (eller noen med liknende låsemekanisme) Endret 27. september 2015 av polljen Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Er det noen som har noen gode kandidater? Kan vel ikke annet enn å anbefale min egen favoritt gjennom flere år.... Edit: Velbon RUP-V40 Endret 27. september 2015 av flageborg Lenke til kommentar
Sponas Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Takk for svar begge to. Stativet skal brukes mest til video, så trebeins er nok et must.Ellers er bare kravet at det skal være så lett som mulig, raskt og sette opp, og mulighet til å gi litt høyde, men har ikke et spesifikt tall her. Kamera og objektiv kommer ikke til å veie mye mer enn 1-1,2kg, så trenger ikke å ha en høy vektbegrensning heller.Den jeg har sett litt på er; Manfrotto Befree.Er det noen som har noen enda lettere / bedre alternativer? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Takk for svar begge to. Stativet skal brukes mest til video, så trebeins er nok et must. Du tenker mest på noe som dette....? Endret 27. september 2015 av flageborg Lenke til kommentar
Sponas Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Takk for svar begge to. Stativet skal brukes mest til video, så trebeins er nok et must. Du tenker mest på noe som dette....? Hvis du finner en versjon ned mot/under kiloen er jeg all inn ;-D Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Hva med denne? 470g uten kulehode... Endret 27. september 2015 av flageborg Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Skal kameraet stå fast, dvs uten at du justerer på oppsettet utnder opptak? I såfall kan du greie deg med noe veldig enkelt, men skal du bevege på kameraet er det stor fordel med et videohode som gir jevne bevegelser, og da faller også de aller billigste/letteste stativene bort. Til dels pga dårlige innebygde hoder, til dels fordi stativet i seg selv ikke er stødig nok for stabilt bilde. Er du ute etter bare lav vekt, eller er lav pris også viktig? Et par i lavpriskategorien: - http://www.clasohlson.com/no/Rollei-Compact-Traveler-Star-S2-kamerastativ/38-7145 - http://www.japanphoto.no/manfrotto-mkc03-m-h02-copy-of-a-mal-for-stativ-2-stativkit-007#.VggvB01xC5M Lenke til kommentar
Sponas Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Skal kameraet stå fast, dvs uten at du justerer på oppsettet utnder opptak? I såfall kan du greie deg med noe veldig enkelt, men skal du bevege på kameraet er det stor fordel med et videohode som gir jevne bevegelser, og da faller også de aller billigste/letteste stativene bort. Til dels pga dårlige innebygde hoder, til dels fordi stativet i seg selv ikke er stødig nok for stabilt bilde. Er du ute etter bare lav vekt, eller er lav pris også viktig? Et par i lavpriskategorien: - http://www.clasohlson.com/no/Rollei-Compact-Traveler-Star-S2-kamerastativ/38-7145 - http://www.japanphoto.no/manfrotto-mkc03-m-h02-copy-of-a-mal-for-stativ-2-stativkit-007#.VggvB01xC5M Jeg må ha mulighet til å bevege kamera, så videohode er nok et must ja. Så du mener jeg ikke kan få lett og stabilt, selv blant de dyrere modellene? Lenke til kommentar
se# Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Jeg må ha mulighet til å bevege kamera, så videohode er nok et must ja. Så du mener jeg ikke kan få lett og stabilt, selv blant de dyrere modellene? Du kan kjøpe deg bedre stabilitet for samme vekt/høyde med et dyrere stativ, men skal du ha dempet videohode vil det uansett veie en del. Hvor langt ned du kan gå avhenger veldig av kvalitetskrav og hvor mye bevegelser du skal. Litt panning en sjelden gang kan du kanskje aksepter noe rykkete bevegelser. Men jeg bruker ikke video veldig mye så jeg kan dessverre ikke si så mye om hva som er "bra nok". Vil tro at f.eks et Benro Travel Angel i passe høyde vil være rimelig bra med et videohode på, men de har "skrumekanismen" du ikke liker. Får du ikke noen gode svar kan det godt hende at for eksempel Scandianvian Photo kan hjelpe deg med forslag hvis du bor i Oslo. De har en god del stativer og selger også mye videoutstyr. Finnes sikkert andre butikker også med god kompetanse, både i Oslo og andre steder. Endret 27. september 2015 av se# Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Tror ikke finnes noe lettere enn Hama sine å få kjøpe i Norge, pussig nok også de mest ustabile også...http://www.fstopdirect.com/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/p/tp35-1-1500.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå