Gå til innhold

Hvilken type DVD bør jeg velge til backup?

Helm

Anbefalte innlegg

Eksakt samme formål som partisjonen på 20 GB altså.

Nei, det kan det ikke være. Den 20GB partisjonen er nok et image (en full kopi av en komplett installasjon) som fabrikanten har laget, og inneholder sikkert alt de har av ekstra programmer.

Windows recovery partisjonen tror jeg inneholder bare det som skal til for å tilbakestille til 'nullpunktet'

Win 10 inneholder en funksjon for å lage 'Recovery drive', hvor du kan lage en bootbar minnepinne. Mener den skal kunne brukes for en 'clean install', dvs at du kan starte med en helt tom disk. Men har ikke prøvd dette selv enda.

http://windowssecrets.com/newsletter/learn-to-use-the-windows-10-recovery-drive/

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

.... Det er ikke utenkelig at jeg får bruk for denne backupen om 10-15 år.

Er det *realistisk* at du om 10-15 år får behov for å reinnstallere fabrikks installasjonen av Windows 8.1 ?

(husk, dine egne data kan og bør du sikkerhetskopiere når du vil, gjerne til flere steder,

da det er dette som er "kostbart" å gjenskape, ikke en Windows innstallasjon)

Greit nok, brenn ut backup, og legg dette på et trygt sted, deretter oppdaterer du til Win 10,

og får denne aktivert, før du sletter hele SSD disken og installerer Win 10 fra scratch på denne.

Deretter kan du benytte den innebygde funksjonen i Windows til å lage ditt eget recovery image

(noe du også kan gjøre fra Win 8 dersom du ønsker).

Lenke til kommentar

Deretter kan du benytte den innebygde funksjonen i Windows til å lage ditt eget recovery image

Er det et spesielt program i Windows som kan produsere en recovery? Filbehandleren finner ikke partisjonen.

I innlegg nr. 9 ble det anbefalt ASUS Backtracker, så da har jeg altså to muligheter.

(Når jeg sa 10-15 år, så er det for å ha marginene på min side.)

Hvorfor gjøre ting så tungvindt?

Bruk eks:

http://www.macrium.com

Legg det over på en minnepenn, start opp fra denne og lag et image av hele hdd'en. Imaget kan du legge andre steder (feks eksterne hdder, minnepenner, skyen ol).

DVD er ikke sikkert i det heletatt.

Dette høres ut til å bli en vanlig backup. Men det er en recovery dette handler om.

Optiske plater er vel sikrere enn flash? Flash mener jeg er mer ustabilt.

Lenke til kommentar

Med Macrium så blir det strengt tatt en recovery, da den lager et image av hele disken, om du kan legge tilbake igjen.

Legge ting digitalt (på hdd, nettsky osv) er mye sikkrere enn DVD.

Endret av Hårek
Fjernet helt unødig sitat av hele innlegget over
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at alt det siste du nevner er sikrere enn DVD, det er flash jeg ikke stoler på. Problemet med flash skal være risiko for datatap hvis den blir liggende lenge uten strøm.

Dinside, Tek eller Digi skrev om dette.

Lenke til kommentar

Kjøp fem billige DVD-er av rimelig kvalitet, lag en backup, verifiser at denne funker, kopier den noen ganger, oppbevar på forskjellige steder. Da er det sikkert nok i bøtter og spann at du vil ha noe som vil funke gjennom denne PC-ens levetid (15 år hørtes vel optimistisk ut).

Uansett trenger du ikke absolutt PC-ens innebygde gjenopprettingspartisjon (eller backup av denne) for å få PC-en til å funke igjen om uhellet skulle være ute. Det holder at du finner en Windows-DVD som passer til lisensen din (produktnøkkel skal være klistret på maskinen).

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det et spesielt program i Windows som kan produsere en recovery? Filbehandleren finner ikke partisjonen.

I innlegg nr. 9 ble det anbefalt ASUS Backtracker, så da har jeg altså to muligheter.

(Når jeg sa 10-15 år, så er det for å ha marginene på min side.)

Sånn kan du gjøre det i Win 7 (som jeg sitter på her og nå), og med ditt NYE egetproduserte image, 

så trenger du ikke den orginale recoverypartisjone, og kan gi F i om den er synlig eller ikke.

Dersom du kjører en restore fra det nye imaget, så bruker du ikke den partisjonen til noen ting....

Alternativt, hvis du ønsker et image som inneholder HELE disken din av en eller annen grunn, 

så ta en titt på PiNG

post-46892-0-90384800-1444773001_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...