Helm Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Jeg ønsker å brenne gjenopprettingspartisjonene til DVD og jeg vet ikke hvilken type DVD som er best egnet. Jeg ønsker en type plate som har lang holdbarhet. Det er kanskje en av typene som bare kan brennes en gang? Eller er platene som kan brennes på nytt mer holdbare? Jeg har to gjenopprettingspartisjoner, er dette vanlig? Her er et bilde fra Diskbehandling. En gjenopprettingspartisjon er 900 MB, den andre er ca 20 GB. Jeg ser at begge er oppført med 100% ledig kapasitet?! Begge gjenopprettingspartisjonene ser ut til å være på SSD. Etter at jeg har brent kopi på DVD vil jeg enten slette dem eller flytte dem til HDD. Når jeg har valgt rett type DVD, vil jeg trenge hjelp til å finne gjenopprettingspartisjonene. Før jeg finner dem får jeg ikke gjort noe. Jeg finner dem ikke i Windows Explorer etter å ha gjort alt mulig synlig. Disk 0: Partisjon D og E - HDD Disk 1: Systemdisken - SSD (Se bort fra Disk 2, den tilhører ikke denne PC'en.) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Ha backup på DVD....hehe det er noen år siden jeg drev med Når det gjelder å ta backup av disken der du har Windows, så vil jeg anbefale deg Acronis True Image 2016. Enkelt å bruke og raskt å føre tilbake backup fra image. Du kan lage en bootbar USB pinne med Acronis, så kan du bruke den hvis noe virkelig galt skjer. Den bruker jeg alltid. Imaget av disken kan du så ha på én eller flere externe harddisker, alt ettersom hvor sikker du vil være at du ikke mister backupen. Backup av andre ting kopierer du vel bare over på externe disker uansett fra før vel? DVD er vel litt gammeldags og upraktisk nå. Endret 27. september 2015 av Betroz Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 ... Jeg ser at begge er oppført med 100% ledig kapasitet?! ... Jeg finner dem ikke i Windows Explorer etter å ha gjort alt mulig synlig. Dette er fordi disse partisjonene ikke har noe filsystem. Da har du heller ingen filer å brenne ut. Hvilken PC modell er dette? Noen fabrikanter har en egen prosedyre for å lage DVDer. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Dvd er døende teknologi.. hva med å få lagret viktige filer i skyen? Eller på en ekstern hdd. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Dvd er døende teknologi.. hva med å få lagret viktige filer i skyen? Eller på en ekstern hdd.Du....Det er snakk om å lage gjenopprettings av fabrikantenes preaktiverte originale OEM Windows. @Helm Fortell heller hvilken fabrikant og modell det er. 3 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Ha backup på DVD....hehe det er noen år siden jeg drev med Når det gjelder å ta backup av disken der du har Windows, så vil jeg anbefale deg Acronis True Image 2016. Enkelt å bruke og raskt å føre tilbake backup fra image. Du kan lage en bootbar USB pinne med Acronis, så kan du bruke den hvis noe virkelig galt skjer. Den bruker jeg alltid. Imaget av disken kan du så ha på én eller flere externe harddisker, alt ettersom hvor sikker du vil være at du ikke mister backupen. Backup av andre ting kopierer du vel bare over på externe disker uansett fra før vel? DVD er vel litt gammeldags og upraktisk nå. Prater du om vanlig backup? Jeg trenger et medium å installere Windows fra og det eneste løse alternativet jeg ser for meg er DVD. Kanskje USB-pinner fungerer men det synes jeg er et dårlig alternativ. De er små og forsvinner lett, vanskelig å stable, har ingen overflate for merking med tusj, og dersom de blir liggende i et år uten å brukes kan innholdet gå tapt. Når jeg kjøpte PC'en bad jeg om å få Windows med på en plate, men det kunne jeg ikke (OEM). Butikken sa jeg kunne brenne ut installeringspartisjonen selv. Det er det jeg har tenkt å gjøre. ... Jeg ser at begge er oppført med 100% ledig kapasitet?! ... Jeg finner dem ikke i Windows Explorer etter å ha gjort alt mulig synlig. Dette er fordi disse partisjonene ikke har noe filsystem. Da har du heller ingen filer å brenne ut. Hvilken PC modell er dette? Noen fabrikanter har en egen prosedyre for å lage DVDer. Kan data lagres uten et filsystem?? Det er "et eller annet" på installasjonspartisjonene (kalles dette også recovery?), og da dette "et eller annet" er lagret på en disk så må det gå an å kopiere til et annet medium? Det er litt dustete av Asus å legge dette på den dyrebare SSD'en når PC'en også har en HDD. Det er en slik Asus G750. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Kan data lagres uten et filsystem?? Ja, forsåvidt. Men her er det nok heller et filsystem som Windows ikke bruker, og derfor bare viser det som blankt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Asus har en egen løsning som kalles Backtracker Purpose of Backtracker If the HDD is damaged and can’t be repaired, you only need to change the HDD and use Backtracker to install the recovery image. If the system is damaged and you can’t run the Windows default recovery function. You can use Backtracker to install the recovery image. If the available space of the HDD is not enough, you can use Backtracker to delete the recovery partition. Generally, the recovery partition is 20GB and the capacity of the recovery partition is different from the model. Limitation of Backtracker - Backtracker is only suitable for ASUS Notebook with Windows 8/ Windows 8.1. - The recovery partition must exist and should be functional. - If you install the Operation System by yourself, you will not able to backup and restore the system. - You need to backup the system when the system is workable. If the HDD is damaged or the system is abnormal, you will not able to run Backtracker to backup the recovery partition. - Backtracker will only backup the ASUS recovery partition (refer to the red frame below). The capacity of the recovery partition is different from the model. Backtracker will not backup the default programs, music, movies and personal files. (refer to the green frame below) http://www.asus.com/support/FAQ/1008640/ http://www.asus.com/support/FAQ/1008642/ 1 Lenke til kommentar
Lemie Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Jeg ønsker å brenne gjenopprettingspartisjonene til DVD og jeg vet ikke hvilken type DVD som er best egnet.Bruk vanlige DVD-R eller DVD+R plater fra en anerkjent produsent som f.eks Verbatim. Er dette viktig backup som du kommer til å bruke jevnlig så brenn 2 sett. Koster ikke mange kr. pr DVD. Lagre dem på et tørt og mørkt sted beskyttet mot oppriping. Programmet du bruker til brenningen heter som nevnt over ASUS Backtracker. Har du ikke dette programmet på pc`en kan du laste ned herfra: http://www.asus.com/Notebooks/ASUS_ROG_G750JZ/HelpDesk_Download/ . Velg OS du har og utillities. Det er helt vanlig med flere gjennopprettingspartisjoner, Jeg har tre på min pc. Grunnen til å legge dem på SSD`en er for å kunne boote gjenoppretting fra systemdisken. Du kan slette partisjonen for så å utvide C:/ partisjonen men ikke flytte den over på HDD. Endret 27. september 2015 av Hårek Ingen vits å sitere hele innlegget med bilder og alt! 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Og merk at det er den 20GB partisjonen du kan slette, ikke 900 MB partisjonen. Den får du ikke utnyttet til noe annet likevel. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Sony har noen DVD plater som har en spesifisert levetid på over 100 år , Verbatim (Ultra life) har vel også noen plater som skal duge til dette. Personlig hadde jeg trolig byttet til Blu-ray da det er vanskeligere å få riper på disse og man får dermed litt bedre levetid ut av dette. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Tusen takk for alle svar. DVD-R DVD+R DVD-R DL DVD+R DL DVD-RW DVD+RW DVD-RW DL (produseres ikke) DVD+RW DL DVD-RAM I tillegg til dette har vi Single Sided og Double Sided.... Jeg foretrekker SS. Platebrenneren min er av typen DVD±RW. Det finnes alt for mange varianter. Kanskje jeg først skal gjøre et valg mellom - og +. Wikipedia: "The DVD+R format is divergent from the DVD-R format. Hybrid drives that can handle both, often labeled 'DVD±RW', are very popular since there is not a single standard for recordable DVDs. There are a number of significant technical differences between the 'dash' and the 'plus' format, although most users would not notice the difference. One example is that the DVD+R style Address In Pregroove (ADIP) system of tracking and speed control is less susceptible to interference and error, which makes the ADIP system more accurate at higher speeds than the Land Pre Pit (LPP) system used by DVD-R. In addition, DVD+R(W) has a more robust error management system than DVD-R(W), allowing for more accurate burning to media, independent of the quality of the media. The practical upshot is that a DVD+R writer is able to locate data on the disc to byte accuracy whereas DVD-R is incapable of such precision."Resistens mot feil høres ut som en kritisk egenskap og den ser ut til å gå i favør av +. En annen kritisk egenskap er dataenes levetid og jeg vet ikke om det er forskjell her. Det jeg har funnet ut så langt gjør at jeg velger +. En liten ulempe er at + må formateres, men det er overkommelig. RW eller ikke? Jeg trenger ikke å brenne samme plate flere ganger. Det som betyr noe er levetiden. Det er ikke samme materialer i RW som i de andre, men jeg vet ikke hva som lever lengst. Dual Layer? Økt kapasitet er flott, men det går vel på bekostning av pålitelighet? Jeg er ikke sikker på om min DVD±RW kan brenne DL. DVD-RAM? Neppe et reelt alternativ. Grunnen til å legge dem på SSD`en er for å kunne boote gjenoppretting fra systemdisken. Du kan slette partisjonen for så å utvide C:/ partisjonen men ikke flytte den over på HDD. Men man kan jo boote fra en hvilken som helst tilkoblet disk? Det styrer man i BIOS, eller UEFI som det kalles nå. Når man kan boote fra eksternt medium/DVD så må man vel kunne gjøre det fra en intern HDD. Er du sikker på at det er umulig å legge dette til HDD? Jeg mistenker at Asus plasserte det på C for å gjøre gjenoppretting enklere. Men gjenoppretting gjøres så sjeldent at operasjonen må ikke være så enkel. 20 GB er ca 10% av SSD'en og plassen betyr mer for meg. Og merk at det er den 20GB partisjonen du kan slette, ikke 900 MB partisjonen. Den får du ikke utnyttet til noe annet likevel. Har du noen anelse hva partisjonen på 900 MB er for noe? Hva skjer hvis jeg brenner den på DVD og sletter den? Det er nesten en gigabyte og jeg liker ikke at dette er på SSD'en. Helst skulle jeg flyttet EFI-partisjonen på 100 MB også, men det er vel å be om bråk? Sony har noen DVD plater som har en spesifisert levetid på over 100 år , Verbatim (Ultra life) har vel også noen plater som skal duge til dette. Personlig hadde jeg trolig byttet til Blu-ray da det er vanskeligere å få riper på disse og man får dermed litt bedre levetid ut av dette. Amazons pris før porto virker rimelig nok, jeg ville antatt at spesielle "archival grade" plater var superdyre. Men det er "-" og ifølge Wikipedia er "+" mer robust mot feil. PC'en har ikke Blu-ray. Jeg vet ikke om det er verdt pengene å kjøpe en Blu-ray-brenner, jeg får neppe solgt DVD-brenneren. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Ikke gjør det så vanskelig og over analyser. Jeg har i alle år brukt vanlige Verbatim silver 4.7GB +R spindle . +R 4.7GB som er de mest kompatible med alt av spillere. https://www.komplett.no/product/305870/datautstyr/cddvd-plater/dvd/verbatim-16x-dvdr-47gb-25-pack Disse er også størrelsesmessig egnet til Windows 7/8/10 iso's og boot/rescue . Re-writable (+RW) er ganske unødvendig når disse koster 2.50 pr stk. Endret 27. september 2015 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Du har nok rett i at jeg overanalyserer. Det skyldes nok en usikkerhet som bunner i manglende erfaring. Jeg har lest advarende artikler i media tidligere, om at brente skiver kan være uleselige etter noen år. Det er ikke utenkelig at jeg får bruk for denne backupen om 10-15 år. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Du har nok rett i at jeg overanalyserer. Det skyldes nok en usikkerhet som bunner i manglende erfaring. Jeg har lest advarende artikler i media tidligere, om at brente skiver kan være uleselige etter noen år. Det er ikke utenkelig at jeg får bruk for denne backupen om 10-15 år. Husk at hvis man lager eller "brenner" en fysisk DVD kan en alltids lagre denne digitalt etterpå med å opprette en DVD ISO image fra den i etterkant. Så brennes de til fysisk medie om behovet melder seg. Bare ikke oppbevar et revovery DVD ISO på maskinen det skal være rescue media for. Endret 28. september 2015 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Har du noen anelse hva partisjonen på 900 MB er for noe? Hva skjer hvis jeg brenner den på DVD og sletter den? Det er nesten en gigabyte og jeg liker ikke at dette er på SSD'en. Helst skulle jeg flyttet EFI-partisjonen på 100 MB også, men det er vel å be om bråk? Den 900 MB partisjonen tror jeg er Windows recovery. Den gjør at du kan reparere eller reinstallere Windows uten å trenge en DVD eller USB å boote fra. Hvis du sletter den så får du et problem med å utnytte denne plassen. Partisjoner kan enkelt utvides på enden (til høyre), men ikke foran begynnelsen. Hvis du sletter EFI partisjonen så får du problemer. Det er denne som booter fra BIOS. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Den 900 MB partisjonen tror jeg er Windows recovery. Den gjør at du kan reparere eller reinstallere Windows uten å trenge en DVD eller USB å boote fra.Eksakt samme formål som partisjonen på 20 GB altså. Er denne disken klønete satt opp? En stor partisjon for recovery som kan fjernes, pluss en mindre partisjon for recovery som ligger slik til at plassen ikke kan utnyttes. Kan jeg gjøre dette bedre selv? -Ved å brenne begge recovery-partisjonene på DVD, -reformatere HELE SSD'en unntatt EFI-delen, -og deretter opprette en partisjon for Windows som utnytter all frigjort plass? Lenke til kommentar
Helm Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 M-Disc http://www.multicom.no/verbatim-opt-media-dvd-r-m-disc/cat-p/c/p7756439 Dette? Det blir for penger av 35 kroner per skive. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 M-Disc http://www.multicom.no/verbatim-opt-media-dvd-r-m-disc/cat-p/c/p7756439 Dette? Det blir for penger av 35 kroner per skive. De er laget for det du spør om. Normalt optiske skrivemedium er så langt fra lang holdbarhet som du kommer. Det er viktig at du har skrivevolum som støtter M-Disc for M-Disc da. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå