*F* Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Noen som har peiling på hvordan man kan vaske disse raskt og enkelt?Har prøvd å hive dem i klesvasken, men dem blir ikke rene, den klebrer til seg urenheter såpass bra, skylle i vasken funker heller ikke bra, kan ikke drive å gjerne en og en urenhet med pinsett, det blir for tungvint Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Du har vel ikke fått kluten-allergi nå? 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Vask dem i maskin, men ikke sammen med andre ting. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Er det noe du har svidd fast? Du kan svi microfiberkluter om du vasker for varme overflater, det er tross alt syntetisk plagg. Som du sikkert vet smelter dette imotsetning til andre tekstiler som tar fyr. Det er derfor syntetiske plagg er farlige å bruke ved varmt arbeid (sveising, grilling etc.). Vask dem i maskin, men ikke sammen med andre ting.Hvorfor? Jeg vasker alle microfiberklutene i 60-vasken, har ingen problemer 'what so ever'. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Madammen her i huset sier at enten er de av dårlig kvalitet eller du har brukt skyllemidler(noe som ikke bør gjøres) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Vask dem i maskin, men ikke sammen med andre ting.Hvorfor? For at ikke støv skal klebe seg til dem, som han hadde problemer med. Og hvis du har vasket doen med den bør den ikke borti kjøkkenhåndklene. Bare bruk 30 minutters kortvask for støvkluter. At det henger igjen en og annen urenhet må man bare leve med. Endret 26. september 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 For at ikke støv skal klebe seg til dem, som han hadde problemer med. Og hvis du har vasket doen med den bør den ikke borti kjøkkenhåndklene. Bare bruk 30 minutters kortvask for støvkluter. At det henger igjen en og annen urenhet må man bare leve med. Jeg har aldri opplevd dette, men OK. Når du vasker det på 60 grader så har det ikke noe å si hva du vasker det sammen med, det dreper bakterier og fjerner fett/skitt. Jeg vasker alltid doen med papir som jeg kaster i do. Er kanskje ikke så økonomisk/miljøvennlig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Jeg vasker også doen sånn, men hvem vet hva andre gjør. 60 grader dreper ikke bakterier, da må du vaske på 90. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Man får eget ferdig fuktet engangskluter man kan vaske doen med så kaste ned i do om man vil ha en veldig lett løsning Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Skal vi vaske do eller kluter her da? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Skal vi vaske do eller kluter her da? Man bruker da vitterlig kluter til å vaske do, noe som gjør at man må vaske klutene. On-topic nok det... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Jeg vasker også doen sånn, men hvem vet hva andre gjør. 60 grader dreper ikke bakterier, da må du vaske på 90. I beg to differ. Read up. Man får eget ferdig fuktet engangskluter man kan vaske doen med så kaste ned i do om man vil ha en veldig lett løsning Fysj, møkkagreier. Slike produkter er latskap. Dyrt. Sløseri. Tøv. Vas. Endret 26. september 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Jeg vasker også doen sånn, men hvem vet hva andre gjør. 60 grader dreper ikke bakterier, da må du vaske på 90. I beg to differ. Read up. Påstanden var din, derfor er det du som må bevise den. Å vaske på 60 grader gir ikke engang 60 graders vann, for det er vannet som kommer inn i trommelen som er 60 grader. Det mister temperaturen fort, og er kanskje 55 grader. Man må ligge på 64 grader over tid eller høyere over kortere tid for å drepe bakteriene. http://conversation.which.co.uk/home-energy/washing-machines-60-degrees-kill-bugs-detergent/ http://www.eufic.org/page/en/page/FAQ/faqid/temperature-limit-food-avoid-bacteria/ https://www.ilri.org/InfoServ/Webpub/fulldocs/ilca_manual4/Microbiology.htm "Most cells die after exposure to heat treatments in the order of 70°C for 15 seconds" Endret 27. september 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Å vaske på 60 grader gir ikke engang 60 graders vann, for det er vannet som kommer inn i trommelen som er 60 grader. Det mister temperaturen fort, og er kanskje 55 grader. Hææ... En vanlig vaskemaskin tar inn kaldt vann og varmer opp til innstilt temperatur med innebygget varmeelement. Temperaturen styres av en termostat. Et hurtigprogram vil holde innstilt tempertur ganske kort tid, men vanlig normalprogram vil holde innstilt temperatur over en tid. Problemet er vel heller hvor presis termostaten er. Riktig at man må rundt 70°C for å drepe bakterier, men pga muligheten for unøyaktigheter i termostaten er det lurt å vaske på 75°C eller høyere. De fleste vaskemaskiner har ikke trinnløs termostat, men faste temperaturer tilpasset standard tøymerking og da må man vaske på 90°C for å ta bakteriene. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 slengt klutene inn med hurtigvask, får se hva som skjer Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Hvis du sliter med å få klutene rene, så er ikke akkurat hurtigvask løsningen. Vask dem på normalvask med kvalitetsvaskemiddel på høyeste temperatur iflg vaskeanvisningen på kluten, og uten skyllemiddel. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Ikke videre imponert over hurtigvask (skal nevnes jeg glemte vaskemiddel:P) Endret 27. september 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Ikke videre imponert over hurtigvask (skal nevnes jeg glemte vaskemiddel:P) Ikke imponert av deg heller... Hva forventer du med feil program og uten vaskemiddel? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Man må ligge på 64 grader over tid eller høyere over kortere tid for å drepe bakteriene. Stemmer sikkert hvis man vasker uten vaskemidler. Men da Zalo kom med en bakteriedrepende variant var det noen fagfolk som sa at det var et unyttig produkt, da enhver såpe får cellemembranen til bakterier til å sprekke så de dør, uansett temperatur. (korriger meg gjerne hvis jeg har misforstått) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå