AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Hei! Kjæresten min bor i kollektiv, og jeg er ganske mye på besøk der og overnatter. Kollektivet er veldig sosialt, alle der er gode venner, og de er også kjempegreie mot meg. De sier jeg er velkommen dit, og hverken kjæresten min eller jeg har hørt noe annet fra noen av dem. Men samtidig så kan de noen ganger høre oss ha sex, og jeg betaler jo ikke noe for å være der, selv når det blir 2-4 netter i uken. Så jeg lurer på ca hvor ofte jeg kan være der før det blir uhøflig? Anonymous poster hash: bb711...810 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Bare hjelp til med rydding og vasking, så tror jeg de bare er glad for at du er der. Jeg ville vært mer redd for et kontraktbrudd, så om du skal oppholde deg på kollektivet veldig ofte så ville jeg snakket fint med huseier. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Vet ikke helt hva et kollektiv er men når det gjelder leiligheter så er det mange utleiere som tror at verdien øker på leiligheten når en kjæreste overnatter. Dette stemmer ikke og utleier kan ikke justere opp leie av den grunn. Er det stipulert i kontrakten hvor mange som har lov til å sove i sengen hennes? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Nå leier vell din kjæreste ett rom i dette kollektivet som igjen tilsier at han kan bruke dette rommet som han ønsker, men om du derimot begynner å bruke fellesarealene som hjemme(Kjøkken, stue, kontor, bad osv), da har det gått for langt Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 som igjen tilsier at han kan bruke dette rommet som han ønsker Nei. Vet ikke helt hva et kollektiv er men når det gjelder leiligheter så er det mange utleiere som tror at verdien øker på leiligheten når en kjæreste overnatter. Dette stemmer ikke og utleier kan ikke justere opp leie av den grunn. Er det stipulert i kontrakten hvor mange som har lov til å sove i sengen hennes? Huseier kan ikke justere opp prisen, men kan derimot nekte TS å oppholde seg på kollektivet over lengre tid, og peke på kontrakbrudd om dette ikke blir oppfylt. Jeg anbefaler at man leser igjennom kontrakten etter dette området. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 som igjen tilsier at han kan bruke dette rommet som han ønsker Nei. Hvorfor ikke? Med forbehold om at det ikke står noe i kontrakten om overnatting såklart. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Det spørs litt hva du mener med "bruke rommet som han ønsker". Til syvende og sist så går alt ned til kontrakten man har signert. I bunn og grunn så har leier rett til å bo med ektefelle eller samboer. Andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan kun nektes om det er saklig grunn til at husrommet blir overbefolket. Kort fortalt: Snakk med utleier. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Det spørs litt hva du mener med "bruke rommet som han ønsker". Til syvende og sist så går alt ned til kontrakten man har signert. I bunn og grunn så har leier rett til å bo med ektefelle eller samboer. Andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan kun nektes om det er saklig grunn til at husrommet blir overbefolket. Kort fortalt: Snakk med utleier. Jeg mente såklart at TS kunne sove over så ofte hun ønsket, huseier har vell ingenting med hvem en deler seng med? Og som nevnt er det noe annet om TS begynner å bruke fellesarealene som resten av leietakerne. Og klart, står det noe om dette i kontrakten er det jo åpenbart. Men regner da ikke med at det gjør det da TS ikke har nevnt noe om det. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Common sense tilsier at man har lov til å ha folk på besøk. Et par netter i uken er ikke uforholdsmessig mye, og det er vel først når omfanget blir så stort at personen i praksis bor der at det kan bli en sak.Er ingen jusekspert, men jeg kan virkelig ikke se at en huseier kan få medhold i å si opp en kontrakt fordi leietager har overnattingsbesøk et par ganger hver uke. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 som igjen tilsier at han kan bruke dette rommet som han ønsker Nei. Hvorfor ikke? Med forbehold om at det ikke står noe i kontrakten om overnatting såklart. Det er vanlig at det står i en kontrakt at et rom kun skal bebos av én person, altså leietaker. Hvordan bosted defineres juridisk er jeg usikker på. Jeg mener å huske at ens bosted er det stedet man tilbringer minst 50 % av nettene sine over en viss tid, men det kan trådstarter selv finne svar på. Besøk og overnattinger i moderate mengder er vel derimot ikke regulert av leiekontrakten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 som igjen tilsier at han kan bruke dette rommet som han ønsker Nei. Hvorfor ikke? Med forbehold om at det ikke står noe i kontrakten om overnatting såklart. Det er vanlig at det står i en kontrakt at et rom kun skal bebos av én person, altså leietaker. Hvordan bosted defineres juridisk er jeg usikker på. Jeg mener å huske at ens bosted er det stedet man tilbringer minst 50 % av nettene sine over en viss tid, men det kan trådstarter selv finne svar på. Besøk og overnattinger i moderate mengder er vel derimot ikke regulert av leiekontrakten. Som sagt tar jeg forbehold at det ikke står noe i kontrakt, ellers er det jo helt åpenbart hva svaret er Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Kort fortalt: Snakk med utleier. Og les kontrakt Litt juridisk mumbojumbo: § 7-1. Opptak i husstandLeieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_7#§7-1 Endret 26. september 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2015 Forfatter Del Skrevet 26. september 2015 som igjen tilsier at han kan bruke dette rommet som han ønsker Nei. Hvorfor ikke? Med forbehold om at det ikke står noe i kontrakten om overnatting såklart. Det er vanlig at det står i en kontrakt at et rom kun skal bebos av én person, altså leietaker. Hvordan bosted defineres juridisk er jeg usikker på. Jeg mener å huske at ens bosted er det stedet man tilbringer minst 50 % av nettene sine over en viss tid, men det kan trådstarter selv finne svar på. Besøk og overnattinger i moderate mengder er vel derimot ikke regulert av leiekontrakten. Tror ikke noen kontrakt vil kunne ha noen betydning. En kontrakt som forbyr sosialt samvær ville ikke nådd konfliktrådet engang. Når det gjelder definisjonen om man bor der eller ikke så gjelder det den folkeregistrert adresse. Jeg har to hus og skattevesen bryr seg ikke om hvor jeg tilbringer nettene - bare hvilken som er registrert som min adresse. Jeg kan ikke være samboer med min kone i hus "a" når jeg er registrert boende i hus "b". Vi kan skrive en kontrakt på at vi oppfatter oss selv som samboere men vi er det ikke. Så jeg tror alt handler om høflighet bare. Anonymous poster hash: 94732...e2f Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Oppfør deg pent, delta på oppvasken når du har vært med å spise, og tilby innimellom å være med på å vaske dusjen og å betale for bruk av felles goder. Og pass på at ingen av de andre føler seg som 5. hjul på vogna. Ikke noe er verre enn å være den som stadig sitter alene igjen når de andre går ut eller til sengs. (Ikke ditt ansvar, men det betyr mye for hvordan du oppfattes.) Geir Endret 27. september 2015 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Tror ikke noen kontrakt vil kunne ha noen betydning. En kontrakt som forbyr sosialt samvær ville ikke nådd konfliktrådet engang. Når det gjelder definisjonen om man bor der eller ikke så gjelder det den folkeregistrert adresse. Jeg har to hus og skattevesen bryr seg ikke om hvor jeg tilbringer nettene - bare hvilken som er registrert som min adresse. Jeg kan ikke være samboer med min kone i hus "a" når jeg er registrert boende i hus "b". Vi kan skrive en kontrakt på at vi oppfatter oss selv som samboere men vi er det ikke. Så jeg tror alt handler om høflighet bare. Anonymous poster hash: 94732...e2f Jeg ser ikke at det første du sier er riktig. Et kontraktsbrudd kan være grunnlag for oppsigelse eller sanksjoner fra den andre partens side og behøver ikke å gå til konfliktrådet eller være vanskelig å avklare hvis det skjer. Det er også en vesentlig forskjell på å forby sosialt samsvær og å forby mer enn én person å bosette seg i et rom eller en leieenhet, ser du vel? Videre er det så vidt jeg kan se ikke din folkeregistrerte adresse som avgjør hva som regnes som ditt skattemssige bosted, men omvendt. Et søk førte meg til en forskrift til skatteloven. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-11-19-1158/KAPITTEL_3-1-1#KAPITTEL_3-1-1 Siden du er gift, registreres ditt skattemessige bosted av § 3-1-2. Trådstarters skattemessige bosted reguleres av § 3-1-1. Jeg er ikke jurist, så jeg er usikker på om "skattemessig bosted" i henhold til skatteloven er det samme som bosted i henhold til husleieloven og leieavtalen, men jeg finner ikke umiddelbart at det er noen forskjell når jeg søker i lovdata. I denne forskriften står det i hvert fall at "Når ikke annet følger av loven eller av bestemmelsene nedenfor i § 3-1, anses den boligen hvor en person tar sin overveiende døgnhvile å være denne personens hjem." Dette betyr vel i praksis minst 50 % av nettene. Om det derimot betyr 50 % av nettene i ei uke, en måned eller mer før man regnes som bosatt, må noen andre avklare. Endret 26. september 2015 av Zarac Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Med fornuft og hensyn kommer man langt. Kontraktshensyn osv er mer med tanke på brannsikkerhet og det å gå langt utenfor fornuft og hensyn. Se for deg at en av beboerne plutselig skaffer hele familien på sju bosted på hybelrommet og okkuperer fellesarealene. Da har utleier juridiske virkemidler for å få slutt på det både av brannvernhensyn (som er hans ansvar) og av hensyn til de øvrige beboerne. Jeg har bodd i en flere kollektiver i studietida og det har aldri vært noen som har reagert på kjæresteovernattinger et par ganger i uka. 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Som sagt allerede, hjelp til med rydding, vasking og kanskje gjøre noe spesielt for dem en dag en gang i blant? lag middag til hele kollektivet og si at du synes dem er kjempesnille som tar deg imot og be dem om å vær så snill å si ifra hvis dem synes du er der for mye og at du vil respektere det og har full forståelse. Da ordner det seg skal du se. Lenke til kommentar
Gråbein Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Hvor stort kollektiv er det snakk om? Er det 3 stk vil en fjerde utgjøre en del på vann- og strøm-regningene. Den dagen du bor mer hos kjæresten enn hos deg selv er den dagen du har gått fra overnatting til sambo, så fire netter i uka hadde jeg sett på som frekt uten å ha spurt først. Bodde i fellesskap med 6 andre en periode. Han ene bodde i lange perioder hos dama, og innimellom bodde dama i lange perioder hos oss. Var greit det siden de rydda og vaska etter seg og holdt seg for det meste for seg selv. Vann og strøm var inkludert i husleia. Ikke tok hun over noe plass i fellesarealet og ikke forsvant det noe mat heller. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 vet ikke jeg as bor i et kollektiv hvor vi er 4 til sammen (gutter, kompiser). Han ene hadde dame helt i starten når vi flyttet inn, det gikk ganske greit, hun sov over kanskje 3-4 ganger i uka, og noen ganger nesten en hel uke uten å sove over. Det ble slutt ganske fort, men så fikk en annen dame og det er ganske slit til tider. Hun sover over 3-5 ganger i uka og erpå besøk i hvert fall 4 ganger i løpet av ei uke. For meg er det kjipt nok bare at hun er der, kan være så ryddig og snill som bare det, er mest det at det er en gjest på besøk i mitt hjem, jeg kan ikke labbe ut i bokseren og mekke frokost ,plutselig er hun der. Også er det alle de små tingene: løper hjem fra jobb og må jævlig pisse, og så er hun seff på badet eller når jeg må fikse noe raskt på kjøkkenet før jeg skal på jobb, så står hun der og mekker noe mat til typen sin elns, jævlig irriterende og jeg er (stort sett) for hyggelig til å si ifra til henne. Vi sier seff til kompisen vår at det går greit at hun er på besøk så mye, og det er jo stort sett det, men vi DIGGER det ikke liksom. Selv om folk sier det er greit så er det lurt å ta litt hensyn likevel. Bare min erfaring seff, kanskje de folka gir totalt faen. Anonymous poster hash: 5c76c...8a1 Lenke til kommentar
1969 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Til TS Synes du ligger på grensa av besøkstid, noe mere enn det vil ikke bli opplevd positivt av de andre i kollektivet. Som nevnt av karen over meg, undervurder ikke verdien av tusle rundt i bokseren om morgenen. Kanskje du skal vurdere å få typen din til å overnatta mere til deg enn å øke besøksmengden til kollektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå