RWS Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Prester er vel ikke noe bedre enn andre folk de vil jeg anta... Leste en amerikansk rapport for noen år siden, ev en granskning gjort i Irak... Der var det en REKKE imamer, muslimske prester, som både oppildnet folk til motstand (antagelig under dekke av jihad eller noe slikt) og solgt våpen til lokale opprørere over en lav sko og tjent en god sum med penger... De ironiske i det er at så fort disse imamene hadde beriket seg på disse såkalte hellige krigernes død og fordervelse flyttet de til USA, der de lever på god fot den dag i dag... En ekte solskinns historie om hvordan religiøse blir utnyttet på det groveste av såkalte "hellige" menn som egentlig bare er ute etter å sko seg selv, gjerne på bekostning av "flokkens" liv og helse... Alt som skal til eer at de religiøse er tjukke nok i hodet til å tro på sludderet de presenterer, som vanlig nær sagt... Merkelig nok ingen jihad mot disse prestene fra skrikende muslimer heller... Men tegn en bombe som ligner på et hode... DA tyter de frem og hoier og skriker i ekstase over hvor "hellig" og god guden deres er... Husker fremdeles gleden som var å finne i alle muslimske samfunn da nyheten om 9/11 spredte seg... Man må være bra tjukk i hodet når man finner glede i at tre tusen uskyldige mennesker blir drept av religiøse idioter... De fleste med litt vett i skallen hadde blitt skamfulle som pokker... Som, det sto på et skilt jeg så, "Don't die as a virgin, terrorists awaits you in heaven...!" Så kan en jo spørre seg hvor disse 72 kvinnene (Antallet må jo være bestemt av en kommite, hvorfor akkurat 72??) som disse idiotene blir lovet tror de har havnet hen, når de må betjene en massemorder... Ikke i himmelen ihvertfall!!! Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Jeg velger å ta verden akkurat som den er, har faktisk ingen lyst til å endre noe, fordi jeg aner ikke hva man skulle fjernet eller endret. Straks man forsøker å fjerne noe, slår det tilbake på en selv. Noen ganger kan det ta litt tid før virkningen kommer, men man vet at den vil manifestere seg på en eler annen måte .. Det at du skriver at du ikke har lyst til endre noe, endrer noe. Jeg tolker deg videre som at du mener at å forsøke å evaluere ting som riktig eller feil er feil. Poenget er at dette i seg selv er en evaluering av rett eller feil. Du kan ikke skrive noe som helst og samtidig ikke komme med verdivurderinger. Selv å påstå at du selv ikke har noen verdier, er i seg selv en verdi som samsvarer med ditt kognitive bilde av å ikke ha noen verdier. Endret 13. november 2015 av Aiven 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 *snip* Godt skrevet og poeng du kommer med der Aiven. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Jeg velger å ta verden akkurat som den er, har faktisk ingen lyst til å endre noe, fordi jeg aner ikke hva man skulle fjernet eller endret. Straks man forsøker å fjerne noe, slår det tilbake på en selv. Noen ganger kan det ta litt tid før virkningen kommer, men man vet at den vil manifestere seg på en eler annen måte .. Det at du skriver at du ikke har lyst til endre noe, endrer noe. Jeg tolker deg videre som at du mener at å forsøke å evaluere ting som riktig eller feil er feil. Poenget er at dette i seg selv er en evaluering av rett eller feil. Du kan ikke skrive noe som helst og samtidig ikke komme med verdivurderinger. Selv å påstå at du selv ikke har noen verdier, er i seg selv en verdi som samsvarer med ditt kognitive bilde av å ikke ha noen verdier. Jeg trodde du var inneforstått med non dualistisk tenking, og problemet med å forklare hva som menes uten å måtte bruke seg selv som agent for suchness eller isness når man snakker med dualistisk tenkende personer. Bytt ut meg og jeg med emptiness, så får du se det fra den vinkelen, hvis det blir klarere for deg! Jeg tviler ikke på at dette fungerer for deg. Nei, jeg sier ikke at det fungerer for meg, jeg sier det "fungerer" uten at jeg medvirker Samtidig er du vel tvunget til å endre noen ting, om man ikke gjør det, må man vel sitte i lotusstilling og be hele dagen, uten å spise. Bare at du skriver på dette forumet endrer garanterert noe. Nå synes jeg du spikker vel mye flis .. klart at man må gjøre noe for å overleve, men det som gjøres er innenfor det som dekkes av begrepet "wholesome" i læren. The Wholesome and the Unwholesome3. "When, friends, a noble disciple understands the unwholesome, the root of the unwholesome, the wholesome, and the root of the wholesome, in that way he is one of right view, whose view is straight, who has perfect confidence in the Dhamma, and has arrived at this true Dhamma. 4. "And what, friends, is the unwholesome, what is the root of the unwholesome, what is the wholesome, what is the root of the wholesome? Killing living beings is unwholesome; taking what is not given is unwholesome; misconduct in sensual pleasures is unwholesome; false speech is unwholesome; malicious speech is unwholesome; harsh speech is unwholesome; gossip is unwholesome; covetousness is unwholesome; ill will is unwholesome; wrong view is unwholesome. This is called the unwholesome. 5. "And what is the root of the unwholesome? Greed is a root of the unwholesome; hate is a root of the unwholesome; delusion is a root of the unwholesome. This is called the root of the unwholesome. 6. "And what is the wholesome? Abstention from killing living beings is wholesome; abstention from taking what is not given is wholesome; abstention from misconduct in sensual pleasures is wholesome; abstention from false speech is wholesome; abstention from malicious speech is wholesome; abstention from harsh speech is wholesome; abstention from gossip is wholesome; non-covetousness is wholesome; non-ill will is wholesome; right view is wholesome. This is called the wholesome. 7. "And what is the root of the wholesome? Non-greed is a root of the wholesome; non-hate is a root of the wholesome; non-delusion is a root of the wholesome. This is called the root of the wholesome. 8. "When a noble disciple has thus understood the unwholesome, the root of the unwholesome, the wholesome, and the root of the wholesome, he entirely abandons the underlying tendency to lust, he abolishes the underlying tendency to aversion, he extirpates the underlying tendency to the view and conceit 'I am,' and by abandoning ignorance and arousing true knowledge he here and now makes an end of suffering. In that way too a noble disciple is one of right view, whose view is straight, who has perfect confidence in the Dhamma and has arrived at this true Dhamma." Det er bare to innlegg siden du anklaget v prester for å være grådige. Jeg anklaget konseptet "prest", for å være menneske først og fremst Endret 13. november 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg trodde du var inneforstått med non dualistisk tenking, og problemet med å forklare hva som menes uten å måtte bruke seg selv som agent for suchness eller isness når man snakker med dualistisk tenkende personer. Bytt ut meg og jeg med emptiness, så får du se det fra den vinkelen, hvis det blir klarere for deg! Jeg er nok nokså ukjent med dette. Forøvrig tror jeg at den neste delen av innlegget ditt endrer ting. Ord kan også endre ting The Wholesome and the Unwholesome 3. "When, friends, a noble disciple understands the unwholesome, the root of the unwholesome, the wholesome, and the root of the wholesome, in that way he is one of right view, whose view is straight, who has perfect confidence in the Dhamma, and has arrived at this true Dhamma. 4. "And what, friends, is the unwholesome, what is the root of the unwholesome, what is the wholesome, what is the root of the wholesome? Killing living beings is unwholesome; taking what is not given is unwholesome; misconduct in sensual pleasures is unwholesome; false speech is unwholesome; malicious speech is unwholesome; harsh speech is unwholesome; gossip is unwholesome; covetousness is unwholesome; ill will is unwholesome; wrong view is unwholesome. This is called the unwholesome. 5. "And what is the root of the unwholesome? Greed is a root of the unwholesome; hate is a root of the unwholesome; delusion is a root of the unwholesome. This is called the root of the unwholesome. 6. "And what is the wholesome? Abstention from killing living beings is wholesome; abstention from taking what is not given is wholesome; abstention from misconduct in sensual pleasures is wholesome; abstention from false speech is wholesome; abstention from malicious speech is wholesome; abstention from harsh speech is wholesome; abstention from gossip is wholesome; non-covetousness is wholesome; non-ill will is wholesome; right view is wholesome. This is called the wholesome. 7. "And what is the root of the wholesome? Non-greed is a root of the wholesome; non-hate is a root of the wholesome; non-delusion is a root of the wholesome. This is called the root of the wholesome. 8. "When a noble disciple has thus understood the unwholesome, the root of the unwholesome, the wholesome, and the root of the wholesome, he entirely abandons the underlying tendency to lust, he abolishes the underlying tendency to aversion, he extirpates the underlying tendency to the view and conceit 'I am,' and by abandoning ignorance and arousing true knowledge he here and now makes an end of suffering. In that way too a noble disciple is one of right view, whose view is straight, who has perfect confidence in the Dhamma and has arrived at this true Dhamma." Det er jo interessant dette. Og ikke helt ueffent. Men det er jo også et moralsk standpunkt, akkurat som man finner det i kristendommen. Jeg anklaget konseptet "prest", for å være menneske først og fremst En nokså heftig romanøver, men jeg kjøper den Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg trodde du var inneforstått med non dualistisk tenking, og problemet med å forklare hva som menes uten å måtte bruke seg selv som agent for suchness eller isness når man snakker med dualistisk tenkende personer. Bytt ut meg og jeg med emptiness, så får du se det fra den vinkelen, hvis det blir klarere for deg! Jeg er nok nokså ukjent med dette. Forøvrig tror jeg at den neste delen av innlegget ditt endrer ting. Ord kan også endre ting Jeg er ikke så sikker på at det er ordet som endrer, fordi jeg erfarer at noe resonnerer, uten at det kan ses som en ting, og at det så kan finne sin form passende den tendens som virker å drive seg selv frem mot ukjent .. Her sies det på en måte som får det til å bruse, og etter det jeg leser, er det en erfaring i dyp meditasjon, altså ingen ord “I came into the unknown and stayed there unknowing rising beyond all science. I did not know the door but when I found the way, unknowing where I was, I learned enormous things, but what I felt I cannot say, for I remained unknowing, rising beyond all science. It was the perfect realm of holiness and peace. In deepest solitude I found the narrow way: a secret giving such release that I was stunned and stammering, rising beyond all science. I was so far inside, so dazed and far away my senses were released from feelings of my own. My mind had found a surer way: a knowledge of unknowing, rising beyond all science. And he who does arrive collapses as in sleep, for all he knew before now seems a lowly thing, and so his knowledge grows so deep that he remains unknowing, rising beyond all science. The higher he ascends the darker is the wood; it is the shadowy cloud that clarified the night, and so the one who understood remains always unknowing, rising beyond all science. This knowledge by unknowing is such a soaring force that scholars argue long but never leave the ground. Their knowledge always fails the source: to understand unknowing, rising beyond all science. This knowledge is supreme crossing a blazing height; though formal reason tries it crumbles in the dark, but one who would control the night by knowledge of unknowing will rise beyond all science. And if you wish to hear: the highest science leads to an ecstatic feeling of the most holy Being; and from his mercy comes his deed: to let us stay unknowing, rising beyond all science.” ― John of the Cross Det er jo interessant dette. Og ikke helt ueffent. Men det er jo også et moralsk standpunkt, akkurat som man finner det i kristendommen. Ja, hvorfor ikke En nokså heftig romanøver, men jeg kjøper den Har du kjøpt deg båt, så har du kjøpt deg båt .. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Fint dikt. Altså er ikke alt med kristendommen styggedom? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Du misforstår, og sier dermed at jeg muligens har vond vilje bak det jeg skriver. Refererer da til synsingen om roing .. Jeg føler ingen behov for å ro. Og hva gjelder kristendommen, bøyer jeg meg hverken for den eller buddhismen Det er langt mer enn ett dikt, forøvrig. Har ett fint knippe av gode erfaringer beskrevet av ulike seriøst praktiserende av tomhet, fra både kristendommen, islam, og diverse andre retninger. Kristendommen har ikke enerett på ultimat frihet, eller å snakke fritt om den Endret 13. november 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Du misforstår, og sier dermed at jeg muligens har vond vilje bak det jeg skriver. Refererer da til synsingen om roing .. Jeg føler ingen behov for å ro. Og hva gjelder kristendommen, bøyer jeg meg hverken for den eller buddhismen Det er langt mer enn ett dikt, forøvrig. Har ett fint knippe av gode erfaringer beskrevet av ulike seriøst praktiserende av tomhet, fra både kristendommen, islam, og diverse andre retninger. Kristendommen har ikke enerett på ultimat frihet, eller å snakke fritt om den Jeg var sikker på du var buddhist, men nei kristendommen har ikke enerett på gunstig religiøs utfoldelse. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Du misforstår, og sier dermed at jeg muligens har vond vilje bak det jeg skriver. Refererer da til synsingen om roing ..Jeg føler ingen behov for å ro. Og hva gjelder kristendommen, bøyer jeg meg hverken for den eller buddhismenDet er langt mer enn ett dikt, forøvrig. Har ett fint knippe av gode erfaringer beskrevet av ulike seriøst praktiserende av tomhet, fra både kristendommen, islam, og diverse andre retninger. Kristendommen har ikke enerett på ultimat frihet, eller å snakke fritt om denJeg var sikker på du var buddhist, men nei kristendommen har ikke enerett på gunstig religiøs utfoldelse.Å si at man er buddhist betyr at man blir puttet I boksene som ukyndige tror det handler om. Det er nesten skremmende hvor lite fakta vanlige folk forholder seg til, og dømmer selv om de blir gjort oppmerksomme på ignoransen. Her er Basic hva jeg følger (alt er like viktig!): Appendix: A Factorial Analysis of the Noble Eightfold Path (Pali and English) I. Samma ditthi .... Right view dukkhe ñana .... understanding suffering dukkhasamudaye ñana .... understanding its origin dukkhanirodhe ñana .... understanding its cessation dukkhanirodhagaminipatipadaya ñana .... understanding the way leading to its cessation II. Samma sankappa .... Right intention nekkhamma-sankappa .... intention of renunciation abyapada-sankappa .... intention of good will avihimsa-sankappa .... intention of harmlessness III. Samma vaca .... Right speech musavada veramani .... abstaining from false speech pisunaya vacaya veramani .... abstaining from slanderous speech pharusaya vacaya veramani .... abstaining from harsh speech samphappalapa veramani .... abstaining from idle chatter IV. Samma kammanta .... Right action panatipata veramani .... abstaining from taking life adinnadana veramani .... abstaining from stealing kamesu micchacara veramani .... abstaining from sexual misconduct V. Samma ajiva .... Right livelihood miccha ajivam pahaya .... giving up wrong livelihood, samma ajivena jivitam kappeti .... one earns one's living by a right form of livelihood VI. Samma vayama .... Right effort samvarappadhana .... the effort to restrain defilements pahanappadhana .... the effort to abandon defilements bhavanappadhana .... the effort to develop wholesome states anurakkhanappadhana .... the effort to maintain wholesome states VII. Samma sati .... Right mindfulness kayanupassana .... mindful contemplation of the body vedananupassana .... mindful contemplation of feelings cittanupassana .... mindful contemplation of the mind dhammanupassana .... mindful contemplation of phenomena VIII. Samma samadhi .... Right concentration pathamajjhana .... the first jhana dutiyajjhana .... the second jhana tatiyajjhana .... the third jhana catutthajjhana .... the fourth jhana Tar like gjerne med denne: Epilogue This completes our survey of the Noble Eightfold Path, the way to deliverance from suffering taught by the Buddha. The higher reaches of the path may seem remote from us in our present position, the demands of practice may appear difficult to fulfill. But even if the heights of realization are now distant, all that we need to reach them lies just beneath our feet. The eight factors of the path are always accessible to us; they are mental components which can be established in the mind simply through determination and effort. We have to begin by straightening out our views and clarifying our intentions. Then we have to purify our conduct — our speech, action, and livelihood. Taking these measures as our foundation, we have to apply ourselves with energy and mindfulness to the cultivation of concentration and insight. The rest is a matter of gradual practice and gradual progress, without expecting quick results. For some progress may be rapid, for others it may be slow, but the rate at which progress occurs should not cause elation or discouragement. Liberation is the inevitable fruit of the path and is bound to blossom forth when there is steady and persistent practice. The only requirements for reaching the final goal are two: to start and to continue. If these requirements are met there is no doubt the goal will be attained. This is the Dhamma, the undeviating law. Endret 14. november 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Å si at man er buddhist betyr at man blir puttet I boksene som ukyndige tror det handler om. Det er nesten skremmende hvor lite fakta vanlige folk forholder seg til, og dømmer selv om de blir gjort oppmerksomme på ignoransen. Vel, jeg kjenner meg litt igjen i det som kristen, for å si det mildt... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Å si at man er buddhist betyr at man blir puttet I boksene som ukyndige tror det handler om. Det er nesten skremmende hvor lite fakta vanlige folk forholder seg til, og dømmer selv om de blir gjort oppmerksomme på ignoransen.Vel, jeg kjenner meg litt igjen i det som kristen, for å si det mildt... Jeg liker å provosere kritikere irl, kritikken forstummet og går over til undring når man hjelper folk til å komme ut av boksen, og ane at her er det noe vi aldri har erfart før, og det ligger rett foran nesen. Senest I dag fikk jeg morsomme tilbakemeldinger av en oppegående person, som hadde fått sådd noen gode spørsmål I bevisstheten litt tidligere I uken. Det gjør godt å vise folk at alt er ikke som du har blitt opplært til å tro, på langt nær. Det må bli fælt å dø og først da få vite at livet har blitt kastet bort på å rydde dekkstolene på Titanic Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Vel, godspeed med det :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå