Gå til innhold

Mellomfinansiering av bolig over lengre tid, funker det?

aklla

Anbefalte innlegg

Jeg jeg over en god stund pusset opp leiligheten min og er snart ferdig, men det gjenstår ett par rom.
Men, jeg vurderer å i stedet for å pusse opp ferdig mens jeg bor der å kjøpe ett hus, så pusse opp mens jeg ikke bor der, noe som gjerne er MYE enklere og raskere ettersom man faktisk slipper å bo der.
Men, jeg regner med at dette kanskje tar ca 2 måneder før det er klart for salg. Er dette noe som er en vanlig og god praksis?
Hvordan er det med egenandel osv?
Jeg har jo mye sikkerhet i leiligheten, om man ikke tenker på verdiøkningen, som er betydelig, så har jeg ca 200 000 i sikkerhet i leiligheten og litt over 200 000 jeg kan bruke av egne penger, regner banken da ut dette som 400 000 i egenandel eller hvordan fungerer det?
Om jeg regner med vediøkningen på leiligheten har jeg nok nærmere 700 000 som kan stilles som egenandel.

Har forresten ingen problemer med å betale ned 2 lån i noen måneder, uavhengig av om de er avdragsfrie eller ikke.

Ble litt rotete, men hovedproblemet er vel å kjøpe ny bolig noen måneder før man har planlagt å selge gammel bolig og hvordan det med egenkapital løses...

Kan jo ta flere måneder å selge leiligheten også, så det er vanskelig å si hvor lenge jeg må ha 2 lån, om jeg får det.

Fakta:

Har 200k i egenkapital.

Ca 900k i lån(totalt, alle lån)

Forventer ca 1,5 mill for salg av leilighet.

Inntekt på ca 650-700k.

Noen som har noen ide om hva jeg bør kunne få i lån?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du harr en god økonomi (som det virker som du har) er det ikke umulig det. Bare å høre med rådgiver i banken om hva de kan godta (event. hør med andre banker også).

I forkant av møtet burde du sette opp budsjett og oversikt over gjeldsposter. Grunnen til at du burde sette opp budsjett er fordi dine utgifter kan avvike fra SIFO sitt referansebudsjett.

Hvis leiligheten vil være lett å leie ut (og du får tillatelse til det), så skal du ikke se bort i fra at banken godtar at du sitter med to eiendommer hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar

Jeg har god økonomi ja, men mangler totalt oversikt over utgifter. Har prøvd før, men det er såpass variabelt at det er vanskelig å sette opp noe.  Jeg lever tross alt ikke etter noe budsjett...

Ellers kan jeg maks leie ut i 3 år, ettersom det er borettslagsleilighet, så utleie er ikke ønskelig fra min side.

Har ingen gjeld utenom boliglånet og ingen større faste utgifter, så de faste utgiftene er ganske greie, men når det kommer til klær, mat, annet forbruk har jeg problemer med å ha og få oversikt, desverre.

Jeg kan jo se på siste års forbruk og ta det som ett antatt snitt, men kan jo fint kutte det drastisk ved behov, jeg tilpasser jo forbruket etter hva jeg har å bruke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...