AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hei! Jeg snakket med en person for noen uker siden der han nevnte noe om at han brukte å kjøpe ting fra USA (for det meste stereo anlegg), og så selge det i Norge for et par tusen mer. Alt han kjøpte ble kjøpt når kursen i USA var lav, men det jeg ikke forstår med dette er hvorfor en butikk i USA ville satt ned prisen pga kursen er litt lavere? Han hadde en kontakt på børsemarkedet som gjorde mye av arbeidet for han da; så jeg lurer på om det er mulig for meg å gjøre noe lignende uten å putte forferdelig mye tid og arbeid på dette. Jeg er relativt ung og kan ikke så mye om økonomi så om dere/den personen som tar seg tid til å forklare hadde skrevet forståelig hadde det vært ganske greit. Anonymous poster hash: 6da07...6ac Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Nei, jeg gjør dette hele tiden og tjener aldri penger på det. Ingen kan spå fremtiden. Sånn er det med komplett også, kundene skal ha sine varer, selv om det koster mye mer enn i fjor. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Alt han kjøpte ble kjøpt når kursen i USA var lav, men det jeg ikke forstår med dette er hvorfor en butikk i USA ville satt ned prisen pga kursen er litt lavere? Butikken i USA setter ikke ned prisene. Når norsk krone er sterk får man mye for pengene i mindre sterke valutaer. Da er det lukrativt å handle i andre land. Børsemarkedet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Det er lite å hente på valutaspekulasjon, både på grunn av små endringer og på grunn av stor uforutsigbarhet. For et par år siden sto dollaren i 6 kroner. Nå er den drøyt 8 kr. Det vil si at hvis din bekjente kjøpte et stereoanlegg til 1000 $ for et par år siden så betalte han ca 6000 kr til banken, som vekslet det til 1000 $ og betalte videre. I dag må han betale 8000 kr for å få 1000 $. Dvs. andre butikker som kjøper samme vare i dag, som din kamerat gjorde for et par år siden, må betale 8000 kr for den. Legg så på 1000 kr fortjeneste og 25% mva. Utsalgsprisen blir da 11 250 kr i disse butikkene. Hvis din kameraet har varen uåpnet og selger den fra et anerkjent utsalgssted så kan han sikkert ta samme pris ut til kunden. Men siden han hadde flaks med valutaen og at varens $-pris ikke har falt i mellomtiden så kan han ta høyere fortjeneste. Rettere sagt 3000 kr fortjeneste. Bare merk deg at det er høyst usikker spekulasjon "gambling" å prøve å utnytte valutakursen. Jeg ville ikke basert noen business på det. Men det finnes jo massevis av andre måter å gjøre business på. Det er bare å finne din sjanger, legge en plan og få uavhengige til å vurdere om det kan være en god plan eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 (endret) Børsemarkedet? Endret 25. september 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Rtse Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Det er lite å hente på valutaspekulasjon, både på grunn av små endringer og på grunn av stor uforutsigbarhet. For et par år siden sto dollaren i 6 kroner. Nå er den drøyt 8 kr. Det vil si at hvis din bekjente kjøpte et stereoanlegg til 1000 $ for et par år siden så betalte han ca 6000 kr til banken, som vekslet det til 1000 $ og betalte videre. I dag må han betale 8000 kr for å få 1000 $. Dvs. andre butikker som kjøper samme vare i dag, som din kamerat gjorde for et par år siden, må betale 8000 kr for den. Legg så på 1000 kr fortjeneste og 25% mva. Utsalgsprisen blir da 11 250 kr i disse butikkene. Hvis din kameraet har varen uåpnet og selger den fra et anerkjent utsalgssted så kan han sikkert ta samme pris ut til kunden. Men siden han hadde flaks med valutaen og at varens $-pris ikke har falt i mellomtiden så kan han ta høyere fortjeneste. Rettere sagt 3000 kr fortjeneste. Bare merk deg at det er høyst usikker spekulasjon "gambling" å prøve å utnytte valutakursen. Jeg ville ikke basert noen business på det. Men det finnes jo massevis av andre måter å gjøre business på. Det er bare å finne din sjanger, legge en plan og få uavhengige til å vurdere om det kan være en god plan eller ikke. Det er lite å hente på valutaspekulasjon, både på grunn av små endringer og på grunn av stor uforutsigbarhet. For et par år siden sto dollaren i 6 kroner. Nå er den drøyt 8 kr. Det vil si at hvis din bekjente kjøpte et stereoanlegg til 1000 $ for et par år siden så betalte han ca 6000 kr til banken, som vekslet det til 1000 $ og betalte videre. I dag må han betale 8000 kr for å få 1000 $. Dvs. andre butikker som kjøper samme vare i dag, som din kamerat gjorde for et par år siden, må betale 8000 kr for den. Legg så på 1000 kr fortjeneste og 25% mva. Utsalgsprisen blir da 11 250 kr i disse butikkene. Hvis din kameraet har varen uåpnet og selger den fra et anerkjent utsalgssted så kan han sikkert ta samme pris ut til kunden. Men siden han hadde flaks med valutaen og at varens $-pris ikke har falt i mellomtiden så kan han ta høyere fortjeneste. Rettere sagt 3000 kr fortjeneste. Bare merk deg at det er høyst usikker spekulasjon "gambling" å prøve å utnytte valutakursen. Jeg ville ikke basert noen business på det. Men det finnes jo massevis av andre måter å gjøre business på. Det er bare å finne din sjanger, legge en plan og få uavhengige til å vurdere om det kan være en god plan eller ikke. Oja, gir litt mer mening nå haha. Børsemarkedet? Uhm, du vet de folka på wall street osv Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Uhm, du vet de folka på wall street osv De går forhåpentlig ikke så mye på børsemarkedet, men børsmarkedet derimot. Det er jo en viss forskjell på å gå på veldedig innsamlingsaksjon fra dør til dør med bøsse eller børse. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå