Gå til innhold

Sd-ram til BX og LX chipset

moffeloffen

Anbefalte innlegg

Skal sette i litt mer minne å 2 maskiner jeg har, men veit ikke hvilke brikker jeg skal velge. Har sjekket litt på komplett og slik men ser der at det er brikker som ikke støtter BX.

Har et LX (66mhz bus) og et BX (133mhz bus) hovedkort.

Det hovedkortet som er LX bruker jeg en 256 133mhz ram brikke på nå.

Noen som veit hvor jeg kan få kjøpt riktig ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt all mulig slags sdram på bx hovedkort ihvertfall. Har hatt 100% suksess med alt fra 32Mb pc66 minne til 256Mb pc133 minne.

Jeg må samtidig påpeke at bx brikkesettet egentlig er et pc100 brikkesett, men det ble etterverdt "hacket" til å funke delvis på 133Mhz. F.eks mangler det en korrekt fsb:agp divider slik at agp bussen blir skikkelig overklokket på 133Mhz (bx klarer bare 2/3 divider, så agpen kjører friske 88,7Mhz).

Men det er nok bare å handle vanlig pc100/133 minne. ecc/reg minne trenger du kun hvis du har server hovedkort.

Lenke til kommentar

Det er IKKE bare å handle vanlig minne, ellers så risikerer du å bare kunne bruke halvparten av minnebrikken din, feks bare 128 av 256MB. Jeg trodde også at BX tok alt av RAM, men det er ikke tilfelle, det har jeg selv erfart. Mulig at dette er relatert til single side / double side RAM. BX kjører IMHO kun med double sided minne, men er ikke 100% sikker på at det er alt som skal til for at RAM'en skal fungere i et BX hovedkort. Det kan også være andre årsaker til at RAM ikke virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...