Torpedo_Peter Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 (endret) Hei! Jeg har stanget hodet i et problem de siste dagene ang. setup av en MySQL-server. Jeg vil gjerne ha remote tilgang til MySQL-serveren på Lubuntu, men får en feilmelding(Failed to Connect to MySQL at 10.0.0.39:3306 with user x (10061)) når jeg tester tilkoblingen i Workbench. Info: Serveradressen min er 10.0.0.39. Har satt port forwarding 3306 -> 10.0.0.39 Jeg har også satt opp en webserver med hostname og port forwarding 80 -> 10.0.0.39 som fungerer normalt, men jeg prøver kun å logge på lokalt(altså ikke via eksternt hostname) til å begynne med. Login som jeg bruker i Workbench er: Hostname: 10.0.0.39 Port: 3306 Brukernavn: [riktig brukernavn, ikke root] Passord: [riktig passord] my.cnf: - Jeg har satt bind-address i my.cnf til 0.0.0.0:* - "netstat -tlpn | grep mysql" viser at local address er 127.0.0.1:3306 og Foreign address er 0.0.0.0:* MySQL-brukere: Jeg har brukt GRANT ALL på brukernavn@'%', og har full tilgang til databasen når jeg logger inn via SSH eller på selve serveren. Iptables: target prot opt source destination ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp dpt:mysql Chain FORWARD (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain OUTPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination ACCEPT tcp -- anywhere anywhere tcp spt:mysql Bør ikke dette fungere? Noen som har råd eller tips? Edit: Fikset det. Herregud. Jeg hadde en 'feil' i my.cnf: den inkluderer som default to egne configfiler for [mysqld] og [mysql]: !includedir /etc/mysql/conf.d/ !includedir /etc/mysql/mysql.conf.d/ så selv om jeg hadde alt i orden i my.cnf så fungerte disse to andre filene som en override. Og ja, inne på mysql.conf.d så var bind-address = 127.0.0.1. Kommenterte ut, og da funket det. Endret 25. september 2015 av Torpedo_Peter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå