Gå til innhold

Ønsker å forbedre stil, søker råd (mann, 31 år)


Gjest Slettet+135sgd

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+135sgd

Hei,

 

Jeg er en 31-årig mann bosatt i Oslo. Har aldri hatt noen interesse for mote, og kler meg typisk i veldig konvensjonelle klær. Standarden er Levis jeans (1000 kr), ensfarget v-neck t-skjorte (100 kr), og slim fit skjorte fra Dressmann (400 kr).

 

Nå har jeg lyst til å oppgradere garderoben min, og setter pris på råd. Tenker at den beste fremgangsmåten er å først etablere hvilken type stil og prisklasse jeg vil gå for, og forhåpentligvis få noen gode tips til hvilke butikker jeg bør undersøke her i Oslo.

 

I første omgang vil jeg ikke gå for det mest eksklusive, fordi jeg vil bli komfortabel med stilen jeg velger før jeg investerer tungt i den. Tenker at jeg vil være villig til å betale toppen tre ganger så mye som det jeg betaler hos f.eks. Dressmann.

 

Når det gjelder stiltyper så er jeg ikke så kjent med terminologi. Jeg jobber iallfall som konsulent, og kommer til å begynne i et forsikringsselskap snart, så det må være passende for en slik rolle. Jeg har ikke noen sans for retro og hipster type stil, men vil helst ha noe som føles profesjonelt og trendy, uten å være for stivt/konservativt. Bør heller ikke være for 'fjongete'.

 

Jeg er forøvrig 1.82 cm høy, og veier 85 kg. Slank og ganske atletisk. Trenger antakelig tilpassede klær pga. vektløfting (brystet krever størrelse som typisk resulterer i for lange ermer).

 

Har søkt litt på Google Images og funnet eksempler på antrekk jeg liker. Setter altså pris på råd om denne type stil, eventuelt andre forslag, og hvilke butikker jeg bør vurdere. :)

 

  1. http://fashionsupdate.net/wp-content/uploads/2013/01/Men-casual-wear-cool.jpg
  2. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/35/4d/77/354d779c2b85370b7f0ab96c7b1f2a52.jpg
  3. http://covermenmag.com/wp-content/uploads/2014/10/wouter-peelen-brothers-5.jpg
Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser nå ut til at du allerede har funnet en viss retning på motefronten du ønsker å bevege deg mot i fra bildene. Start rolig med noen chinos i forskjellige variasjoner av brun, noen gensere av typen v-hals i bomull (hvit, grå, og navy burde være et must for enhver), en grå kashmirgenser for finere anledninger, en windbreaker (også av fargen navy), samt to eller tre belter som burde stå i stil til skoene dine (brune og sorte, og uten noe stort logohelvete foran ala Tiger). Bor du i Oslo bør du sjekke ut herreavdelingen på Zara, samt Gunnar Øie i Bogstadveien for de litt mer jålete plaggene. Og husk at fottøy ALLTID bør være av god kvalitet; det er meningsløst og ødelegge føttene dine for å spare noen slanter.

Lenke til kommentar

Ut fra linkene tror jeg stilen kalles 'business casual'. Smakfult og klassisk, uten å være for stivt.

 

Jeg vil råde deg på å bruke tid på å bygge opp garderoben; finn klassiske jakker som er lett å kombinere med skjorter og bukser. 

Ha heller noen få plagg som sitter godt og er av god kvalitet enn mange som er halvbra. Passform er viktigere enn at det er et fancy merke.

Begynn med basic: en blå og en grå jakke i ull, eller brun - som du kan kombinere med chinos i blå og kaki, og grå bukser i ull . Lys blå og kremfargete skjorter er det du bør starte med, så bygger du ut etter hvert.

Ikke spar penger på skoene, kjøp kvalitet og bygg opp etter hvert som du får råd. 

En mørk grå ullfrakk til vinteren.

I Norge er utvalget mildt sagt skralt, og om du drar til en større by, f eks London, vil du finne et utrolig utvalg og langt bedre priser.

Høyer har en del fint, men de er relativt dyre.

Lenke til kommentar

Jobber innen bransjen du skal inn i, og normen er som det nevnes business casual.

 

Dressbukse, skjorte og blazer/jakke. Dresssko som matcher til. Slips når det kreves. 

Er det kjølig, kan du kjøre en merino v eller crew neck. 

Høyer nevnes, og de er gode. Ellers funker nesten alt av Ralph Lauren business casual, og skjorter fra Eton er et sikkerstikk om man er i tvil. 

 

Har du anledning, få sydd bukser i ull, samt få sydd deg skjorter. Ingenting kan måle seg med skreddersøm. Det trenger ikke være så dyrt som det høres ut som. 

 

Få deg en "ryddig" sveis, og få evt orden på ansiktshåret. 

Lenke til kommentar

Bra tråd. Holder på å bygge opp samme stil jeg også.

I Trondheim har man en butikk som heter Kleins som kan være aktuelt for den typen garderobe.

(Jeg ser at trådstarter er fra Oslo, men det kan være andre enn meg som liker denne stilen også).

 

Forøvrig, kashmirgensere med vid rund hals er veldig greit - og får frem skjorten på en fin måte uten å "trykke den opp i halsen din" slik som litt tettere runde halser kan gjøre. 

 

Når det kommer til skjorter så liker jeg de veldig tynne skjortene til Eaton. De koster flesk, men de er så tynne, myke og lette at man kan ha de på seg under en genser uten å føle seg som michelin-mannen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Noen generelle tips:

 

- Ofte, men ikke alltid, lønner det seg å betale litt ekstra. Man får altså det man betaler for. Man kan dog være heldig å finne tilbud. En av mine favorittskjorter til hverdags fikk jeg for 150 kr. Riktignok grovt nedsatt.

 

- Kjøp heller noen få plagg du elsker og betaler litt mye for, enn å kjøpe mange middelmådige plagg. Jeg har blitt veldig flink til å ikke kjøpe ting jeg ikke synes er smashing der og da, men har faktisk to feilskjær i nyere tid. Den ene en skjorte og den andre en bukse som for øvrig er helt ok, men som ikke blir brukt fordi jeg liker alle andre mye bedre.

 

- Fokuser på passform og riktig størrelse.

 

- Finn hva slags farger som passer deg. Dette er noe jeg har merket mer eller mindre med en tilfeldighet ved meg selv. Men jeg kler generelt mørke farger godt og gjerne mørk blå (har blå øyne). Rødt og grønt er farger jeg kler mindre godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135sgd

Takk for gode tilbakemeldinger!

 

I første omgang tenker jeg dermed å kjøpe:

 

- 2 stk. sko av høy kvalitet

- 2 stk. belter som står i stil til skoene

- 3 stk. v-neck gensere av bomull

- 3 stk. skreddersydde dresskjorter av bomull

- 2 stk. chinos av ull

- 1 stk. windbreaker av ull

- 1 stk. vinterjakke av ull

 

... sånn omtrent iallfall. :)

 

Skal undersøke i butikker som Zara, Ferner Jacobsen, Høyer, og Gunnar Øie.

 

Noen spesielle tips om sko som passer denne typen business casual stil, og hvor jeg bør handle dem? Hittil har jeg aldri brukt noe annet enn standard Ecco sko og lignende.

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar

Chinos er ikke av ull, men pr def av bomull. Det tror jeg også windbreaker er - men her er jeg ikke i kjent terreng.

Jeg er ikke sikker på om du bør kjøpe skreddersydde skjorter der du er nå. 

Visst er det bra om du har en god skredder (noe ikke alle er), men du starter liksom ikke der. Kjøp deg heller noen ferdigskjorter av god kvalitet. Eton har vært nevnt, de får mye god omtale. Selv har jeg bare hatt én fra dem, og den var ikke bedre enn den burde være.

Hva med å se på nettbutikker som Charles Tyrwhitt eller TM Lewin? De er 800 ganger bedre enn Dressmann og har fantastisk utvalg i størrelser. Begge har både formelle klær og mer casual - men TM Lewin har ikke sko da. Men prisene deres kan ingen konkurrere med. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135sgd

Chinos er ikke av ull, men pr def av bomull. Det tror jeg også windbreaker er - men her er jeg ikke i kjent terreng.

Jeg er ikke sikker på om du bør kjøpe skreddersydde skjorter der du er nå. 

Visst er det bra om du har en god skredder (noe ikke alle er), men du starter liksom ikke der. Kjøp deg heller noen ferdigskjorter av god kvalitet. Eton har vært nevnt, de får mye god omtale. Selv har jeg bare hatt én fra dem, og den var ikke bedre enn den burde være.

Hva med å se på nettbutikker som Charles Tyrwhitt eller TM Lewin? De er 800 ganger bedre enn Dressmann og har fantastisk utvalg i størrelser. Begge har både formelle klær og mer casual - men TM Lewin har ikke sko da. Men prisene deres kan ingen konkurrere med. 

 

Takker for feedbacken. Må definitivt lese meg opp på ull og bomull i forhold til klær - jeg er virkelig newbie på dette, har ikke brydd meg om det før.

 

Angående skjorter så har jeg problemet at jeg driver med vektløfting, og dersom en standardskjorte skal passe på brystet så blir den altfor stor ellers, noe som er et stadig økende problem med Dressmannskjortene. Jeg burde egentlig få tatt målene mine og bestille over nett ja, enig der. Takk for tips om Tyrwhitt & Lewin!

 

Er skeptisk til å ta målene mine selv. Er det noe sted hvor en profesjonell kan gjøre det, og i så fall hvordan går jeg frem? Vil ikke akkurat gå til en skredder og si "Kan du ta målene mine? ... nei, jeg skal ikke kjøpe noe hos deg."

 

 

Bare jeg som tenker at 3 skjorter er litt lite?

 

Det er bare som et første steg. Blir en overgangsfase der jeg gradvis legger om til kun nye klær. Tenker at jeg kjøper flere skjorter ganske raskt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+135sgd

Veldig viktig at man trives i klær man går i, det øker selvtilliten :)

 

Første bud hos meg i alle fall. (business as usual)

 

For se om jeg ender opp med å plassere "Du skal trives i klærne du går i" fremfor "Du skal ikke drepe" som første bud, jeg og. Det er håp! :thumbup:

Endret av Slettet+135sgd
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kom over denne tråden da jeg også skal forbedre stilen min i tilsvarende stiltype.

 

Noen som har noen gode tips til jakke/frakk/kåpe? Veldig usikker på hvilken type jeg skal gå for.

Jeg ser for meg en kåpe/frakk som jeg kan bruke enten jeg går i dress eller med v-hals og chinos.

 

Hadde satt pris på om noen har linker med forslag til jakker.

Jeg bor forresten i Bergen hvis noen har tips til noen butikker jeg bør sjekke ut.

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ville heller ikke begynt med skreddersøm på skjortene, som nevnt, prøv ut Charles Tyrwhitt og TM Lewin, men velg hvite eller lyseblå varianter, da går du ikke feil i en business setting. Se også etter slim fit eller extra slim fit dersom du er atletisk bygd, da får du bredere hals/bryst og smalere midje.

 

Videre ville jeg valgt to par sorte sko (oxfords/brogues/monks - Sjekk ut herringshoes.co.uk) evt et par mørkebrune sko, lys brunt er vanskeligere å gjøre pent med mindre du vet hva du driver med. Velg sokker som passer buksene, ikke som matcher skoen (sort) typisk mørk navy. På buksefronten ville jeg sett etter pene chinos, gjerne i grovere stoff enn dressbukser men med press, samt dressbukser. Ikke velg sort, gå for navy, grått og khaki til sommeren.

 

På overkroppen ville jeg som nevnt også valgt grått og blått enten i dressen, eller med pene blazere med bredere slag enn hva som er normen i dag (ikke-eksisterende). I kaldt vær kan en tynn ull/kashmir genser gå under jakken. Her har jeg en forkjærlighet for zip-genser. Husk å være velstelt og klipp deg regelmessig (evt shave nakkehårene med skjegget).

 

-BB

Lenke til kommentar

Enig i det meste.

Ikke så glad i hvite skjorter, de er så harde i uttrykket. 

 

Men sorte sko er veldig formelt, og brune er lettere å matche med de fargene som du (helt riktig) foreslår. Jeg ville valgt motsatt; ett par sorte, og to brune (glatt skinn og semsket).

 

Når det kommer til jakker så er ikke bare de smale slagene et problem, men jakkene nå for tiden er så alt for korte og trange. Ser mest ut for å være laget for kvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

(...)

Hva med å se på nettbutikker som Charles Tyrwhitt eller TM Lewin? De er 800 ganger bedre enn Dressmann og har fantastisk utvalg i størrelser. Begge har både formelle klær og mer casual - men TM Lewin har ikke sko da. Men prisene deres kan ingen konkurrere med. 

 

Kan støttes. Har noen skjorter fra TM Lewin etter et londonbesøk for noen år siden. De funker fortsatt.

Lenke til kommentar

Enig i det meste.

Ikke så glad i hvite skjorter, de er så harde i uttrykket. 

 

Men sorte sko er veldig formelt, og brune er lettere å matche med de fargene som du (helt riktig) foreslår. Jeg ville valgt motsatt; ett par sorte, og to brune (glatt skinn og semsket).

 

Når det kommer til jakker så er ikke bare de smale slagene et problem, men jakkene nå for tiden er så alt for korte og trange. Ser mest ut for å være laget for kvinner. 

 

 

Mener du her at brune sko er lettere å matche med blått og grått enn sorte sko? Jeg mener at brunt og grått er kræsj på lik linje med sort og khaki. Brunt til khaki, sort til grått, mens navy går godt med begge.

 

Vil også nevne til TS at jeg mener mørk grå, ikke lys, absolutt ikke lys...

Lenke til kommentar

 

Enig i det meste.

Ikke så glad i hvite skjorter, de er så harde i uttrykket. 

 

Men sorte sko er veldig formelt, og brune er lettere å matche med de fargene som du (helt riktig) foreslår. Jeg ville valgt motsatt; ett par sorte, og to brune (glatt skinn og semsket).

 

Når det kommer til jakker så er ikke bare de smale slagene et problem, men jakkene nå for tiden er så alt for korte og trange. Ser mest ut for å være laget for kvinner. 

 

 

Mener du her at brune sko er lettere å matche med blått og grått enn sorte sko? Jeg mener at brunt og grått er kræsj på lik linje med sort og khaki. Brunt til khaki, sort til grått, mens navy går godt med begge.

 

 

 

Jeg er enig med deg, men navy og sort kan være vanskelig å få godt til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...