visningsnavn2.0 Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hei, jeg har et spørsmål jeg lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg med. Jeg vet ikke om det havner under riktig kategori, men det er bare å flytte den til riktig plass hvis det skulle vært nødvendig. Jeg har hatt fast jobb i 3,5år, stillingsprosenten min gikk opp i januar i år og i mai hadde jeg et slags sammenbrudd som førte til sykemelding. Jeg har vært 100% sykemeldt, og 50% sykemeldt i en lengre periode for å prøve å se om det går, for så å bli 100% sykemeldt igjen(til sammen 5mnd sykemeldt). Jeg venter på behandling og det er ikke mulig for meg og jobbe i jobben min slik som ting står til nå. Jeg har også tenkt en god stund at den jobben jeg har trolig ikke er riktig jobb for meg, og det er av flere årsaker bl.a. stressnivået på jobb, det at jeg ikke interesserer meg det grann for det jeg driver med samt at jeg sliter med å ha en sjef/miste friheten til å bestemme over meg selv. Jeg har ingen utdanning eller spesielle "skills" - så å bare hoppe i en ny jobb kan bli vanskelig, både på grunn av psykiske utfordringer jeg vil møte der, og på grunn av at det ikke finnes en eneste "ufaglært jobb" jeg kunne tenke meg å drive med resten av livet. Jeg er nå 25år, er ferdig med vgs, har påbegynt to høyere utdanninger som jeg har avsluttet av mangel på interesse, prøvde lykken som fulltids arbeidstaker og gikk på en smell. Også, mens jeg er sykemeldt nå, dukker en unik sjanse opp for meg, en bedrift i byen min skal selges. Den bedriften driver med noe jeg brenner for og kunne tenkt meg å jobbe med, jeg og samboeren min vil kjøpe den sammen og jobbe der, og vi har vært i kontakt med eier og ting ser ut til at det skal gå bra, vi har bra planer og høye forhåpninger om at dette vil være kjempe bra for oss begge og vi føler vi endelig har funnet det vi kan drive med begge to. Vi har snakket med advokat som har sett over tallene, alt er perfekt.Og da kommer spørsmålet, hva skal jeg gjøre når ting begynner å skje(når firmaet nærmer seg å bli vårt)? Jeg har ikke mulighet til å si opp jobben min og avslutte sykemeldinga da jeg trenger inntekt fram til bedriften er i våre hender. Jobben min har 3 mnd oppsigelse, jeg vet jeg har lov å si opp og være sykemeldt i oppsigelsestida, men har jeg da lov å jobbe med bedriften jeg nettopp har kjøpt? Jeg er ikke ute etter å bryte noen lover, men jeg er ute etter å få en mest mulig flytende overgang der jeg ikke vil slite økonomisk. Å friskmelde meg og jobbe ut oppsigelsestida vil jeg ikke være i stand til, ikke slik som jeg er nå, det er en grunn til at jeg er sykemeldt fra jobben jeg har i dag. Er det noen som har peiling på hvordan man burde gå fram her? Er ikke interessert i noens personlige meninger om hvorvidt noe er riktig eller galt i forhold til deres etiske syn, jeg er interessert i fakta fra folk som har peiling på hva jeg har lov til/ikke har lov til å gjøre.Takk for svar:) Lenke til kommentar
wampster Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Høres ut som en kjempegod ide. Stressnivået av å være selvstendig næringsdrivende er betraktelig lavere enn å være ansatt... Lykke til. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 @Wampster; Dustete sagt, ta fra fyren motivasjonen du.. Du har hvertfall ikke lov å jobbe og ta ut lønn fra firmaet du kjøper. Ingen kan hindre deg i å drive med en hobby så du kan gå sykemeldt å hjelpe til "svart" frem til oppsigelsestiden er ferdig. Du har jo heller ingen restriksjoner på hva du kan kjøpe under sykemelding så vidt jeg vet, burde ikke være noe problem å kjøpe et firma. Sikkert noen advokater som kommer snart så du kan få referert til lovverket. De er rimelig flinke med slike ting Lykke til, tror det kan bli bra for deg. Husk at du vil føle stresset like mye som du gjør det til selv når du er din egen sjef. Vanskelig å bli rik så ikke tenk på penger til å begynne med. Det er også litt gambling å kjøpe en bedrift, det må du heller ikke tenke på 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Jeg har selv ved en anledning vært sykmeldt og blitt friskmeldt til annet arbeid. Men en god løsning kan være å prate med arbeidsgiver, de fleste lar nok en langtidssykmeldt gå på dagen uten å lage problemer av det.. Altså, prat først med arbeidsgiver, deretter med NAV dersom du og arbeidsgiver ikke blir enige. Jeg er ikke jurist, men har dessverre erfaring med akkurat dette. (Tilbake i 2008) Lenke til kommentar
visningsnavn2.0 Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 At noen mennesker velger å kaste bort tiden sin på å sitte på et forum og lese igjennom nye tråder og bare være nedlatende til andre forundrer meg, har man ikke bedre ting å bruke tiden sin på? Det er lett å slenge dritt uten å vite hele historien til folk, og det er lett å være tøff når ingen vet hvem man er... Til dere andre! Takk for svar Det var det jeg tenkte jeg også, at så lenge jeg ikke tok ut lønn så ville det ikke være noe problem i forhold til å jobbe på firmaet. Jeg har jo ikke lov holde på med annet lønnet arbeid mens jeg mottar støtte så vidt jeg vet, men så lenge jeg jobber gratis så så jeg ikke for meg at det kom til å være et problem. Jeg må nok kanskje ta en samtale med sjefen, jeg er uansett 100% sykemeldt nå, og den dagen jeg tar over nøkkelen til lokalet så kan det nok hende at sjefen bare lar meg gå, han har jo allerede funnet noen til å ta alle vaktene for meg pr dag i dag, så sjefen merker ikke forskjell på om jeg er sykemeldt eller om jeg har sakt opp. 1 Lenke til kommentar
visningsnavn2.0 Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Og takk for lykkeønskninger! Stress vil det være uansett, men det er forskjellige typer stress i forskjellige situasjoner, og det er noe annet å jobbe med det man elsker, enn å gå på en jobb man missliker hver dag og i tillegg kjenne på et stress som ødelegger hele dagen ens og hukommelse og hele pakka. Så jeg tror dette blir riktig så bra Lenke til kommentar
wampster Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 (endret) @Wampster; Dustete sagt, ta fra fyren motivasjonen du.. Altså, her sitter det en som pr idag er 100% sykemeldt pga stress (jeg regner da med at det er seriøse saker) og vurderer å starte for seg selv. Hvis man klarer å bli så stresset på en arbeidsplass som ansatt at man blir 100% sykemeldt bør man tenke seg NØYE gjennom om det å være selvstendig næringsdrivende er noe man vil. Og det virker det ikke som om personen som skriver dette har gjort. Jeg ønsker personen lykke til, absolutt (det sa jeg og), men hvis du ser hvor mange konkurser det er hver eneste dag så er det ganske enkelt å skjønne at mange undervurderer det (kraftig). Veldig mange selvstendig næringsdrivende som ikke går konkurs jobber også (veldig) mye og tar ut i lite i lønn for å få det til å gå rundt. For all del, hopp i det, men ikke forvent gull og grønne skoger. edit: Og hvis man ønsker å tolke det nedlatende? at å mene at å starte for seg selv mens man er 100% sykemeldt er en nokså dum ide... Ja.. Endret 25. september 2015 av wampster 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Dette spørsmålet reiser to problemstillinger, en arbeidsrettslig og en trygderettslig. Det arbeidsrettslige spørsmålet er om du kan drive med anskaffelser av aksjer mens du er sykemeldt/har stilling hos arbeidsgiver. Dette er i utgangspunktet lovlig, med forbehold for at det ikke er snakk om et firma som er i direkte konkurranse med din nåværende arbeidsgiver. Trygderettslig sett er det et spørsmål om du har "tapt arbeidstid og -inntekt som følge av sykdom". Dersom du er i stand til å arbeide i et annet yrke enn det du har nå er du strengt tatt ikke arbeidsufør, du er bare yrkesufør. NAV kan derfor treffe vedtak om at du skal friskmeldes til arbeidsformidling og settes på dagpenger. I denne perioden vil all tid du arbeider, lønnet og ulønnet, innebære trekk i trygd. 1 Lenke til kommentar
visningsnavn2.0 Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Dette spørsmålet reiser to problemstillinger, en arbeidsrettslig og en trygderettslig. Det arbeidsrettslige spørsmålet er om du kan drive med anskaffelser av aksjer mens du er sykemeldt/har stilling hos arbeidsgiver. Dette er i utgangspunktet lovlig, med forbehold for at det ikke er snakk om et firma som er i direkte konkurranse med din nåværende arbeidsgiver. Trygderettslig sett er det et spørsmål om du har "tapt arbeidstid og -inntekt som følge av sykdom". Dersom du er i stand til å arbeide i et annet yrke enn det du har nå er du strengt tatt ikke arbeidsufør, du er bare yrkesufør. NAV kan derfor treffe vedtak om at du skal friskmeldes til arbeidsformidling og settes på dagpenger. I denne perioden vil all tid du arbeider, lønnet og ulønnet, innebære trekk i trygd. Hei, takk for svar:) Det er ikke et firma som er i direkte konkurranse med nåværende arbeidssted. Så å kjøpe firmaet i seg selv byr nok ikke på problemer. Jeg har også tenkt på muligheten til å si opp jobben og søke om å få friskmelding til arbeidsformidling, men var usikker på om dette var mulig om man sa opp jobben av egen fri vilje, men når jeg tenker meg om så burde det jo være mulig da jeg er yrkesufør pr definisjon ikke arbeidsufør. Problematikken min er situasjonsbestemt og jeg vil kunne være istand til å jobbe i min egen bedrift uten for store psykiske påkjenninger, veldig mye på grunn av andre arbeidsforhold, men også fordi at det er en drøm som kommer i oppfyllelse og det er ikke mange slike bedrifter til salgs, og jeg kan rett og slett ikke la denne sjansen gå til spille, da vil jeg angre meg resten av livet mitt på at jeg lot være. Jeg er førstegangs sykemeldt, hadde aldri sett for meg å bli sykemeldt(jeg trodde jeg skulle ha en utdanning og en fast jobb og et vanlig fint liv by now) - men jeg er sykemeldt i steden, som var et nederlag for meg, og jeg begynte å miste håpet og troen på meg selv, lyset i tunellen havner lengre og lengre unna, og der kommer jeg over informasjon om at et spesifikt firma skal selges, og eier av firma virker positiv til å selge til oss, og dette er sjansen min til å ikke bare komme meg i jobb igjen, men jobbe med det jeg har hatt lyst til å jobbe med lenge. Jeg kan ikke la denne sjansen gå uansett om jeg er syk eller ikke, for jeg får den bare en gang. Hvordan å snakke med lege/nav om dette osv har jeg ikke peiling på, hvordan få de til å forstå problemstillingen min. For problemet jeg har på arbeidsplassen min og i livet mitt er reelt, jeg kommer til å møte utfordringer i firmaet jeg kjøper også, men det vil være annerledes uansett. Fordi jeg sliter meg ikke ut psykisk for en arbeidsplass og et firma som ikke er mitt, for å tilfredstille noen andre, jeg gjør det for meg selv, for mitt firma for MIN drøm, jobben jeg har nå er ikke drømmejobben min, det var bare en nødvendighet for inntekt. Vet ikke hvorfor jeg skriver alt dette, men jeg vil bare få fram at jeg ikke er en "snylter", jeg er dårlig, men drømmen min poppet opp forran øynene mine og jeg kan ikke la den gå, og derfor vil jeg bare vite hvordan jeg skal gå fram for å en flytende overgang med lite ubehagelige situasjoner og uten økonomiske tap, Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Jeg tror det enkleste er å be om et møte med NAV, og ta opp at du er usikker på om du vil fungere i din egen stilling, men at du vil fungere i en annen stilling som du har sett deg ut. Så enkelt. Kan lønne seg å få legens backing på dette på forhånd. NAV kan si ja. De kan si nei. Men å forsøke å lure dem lønner seg sjelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå