Gå til innhold

Oppgradere pc - kabinett

Anbefalte innlegg

Har vurdert å oppgradere min 4 år gamle Acer Aspire M3920 desktop (intel core i3-2100 3.10 Ghz, AMD Radeon HD 6570), med en liten oppgraderingspakke fra komplett.no.

https://www.komplett.no/product/783614/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-4460

Har aldri oppgradert pc'er tidligere annet enn å skifte ram brikker.

Hvordan vet jeg at hovedkortet passer i kabinettet?

Og så lurer jeg veldig på dette med drivere. Hvilke, hvor mange, hvor finnes jeg de riktige driverne osv....?

Har oppgradert til Windows 10 nå, men har skjønt at jeg må re-installere Win 7 igjen (gml. OS) hvis jeg skifter prosessor og hovedkort, før Win 10 kan installeres på nytt.

Endret av jarmush
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet i den oppgraderingspakken du linket til er et såkalt m-ATX-kort, eller mini-ATX. Med mindre kabinettet ditt er knøttlite, så vil det passe. Du kan forøvrig sjekke hvilken størrelse ATX-kort kabinettet ditt støtter ved å google tekniske detaljer på det.

Angående drivere, så er det bare å google navnet på komponenten du vil ha driver til, etterfulgt av "driver", så vil du komme til produsentens nettside og kan laste det ned derifra. Hovedkort, skjermkort, mus og tastatur er som regel det som trenger drivere. Alt vil fungere greit selv uten drivere, med unntak av skjermkortet. Man får som regel ekstra funksjonalitet eller kontroll over visse funksjoner med ekstra drivere til hovedkort/mus/tastatur, men er ikke en kritisk del for at de skal fungere. Bare pass på at du fjerner de gamle driverne først.

Høres forresten pussig ut at du må nedgradere til W7 dersom du skal skifte prosessor. Kan ikke se grunnen til det.

Lenke til kommentar

Hovedkortet i den oppgraderingspakken du linket til er et såkalt m-ATX-kort, eller mini-ATX.

Jeg tenker vi sier micro-ATX, jeg.

Med mindre kabinettet ditt er knøttlite, så vil det passe. Du kan forøvrig sjekke hvilken størrelse ATX-kort kabinettet ditt støtter ved å google tekniske detaljer på det.

Det kommer helt an på om Acer har holdt seg til standardene da de lagde kabinettet. Det har hendt at produsenter har fått laget seg hovedkort med et helt annet hullmønster enn ATX, mATX, mini-ITX, eller lignende.

Trådstarter bør google navnet til det kortet som sitter i Acer'en nå og se om det står noe om hva slags kort-format det er laget i henhold til. Det er også mulig at dette står i dokumentasjonen som fulgte PC'en, eller på Acer's websider.

Høres forresten pussig ut at du må nedgradere til W7 dersom du skal skifte prosessor. Kan ikke se grunnen til det.

Da har du nok ikke prøvd - og feilet.

Når du oppgraderer til Windows 10, så blir den installasjonen aktivert på den bestemte hardwarekonfigurasjonen. Hvis du bytter ut hovedkortet (og kanskje flere ting i tillegg), så tolker Windows 10 det som at den kjører på en annen hardwarekonfigurasjon, og dermed sier den at den ikke lenger er aktivert. Noe som vil føre til "plager" i fremtiden. (Det var vel snakk om at PC'en ville slå seg av etter 2 timer, osv.)

Lenke til kommentar

Jeg tenker vi sier micro-ATX, jeg.

Ja, beklager, min feil.

Det kommer helt an på om Acer har holdt seg til standardene da de lagde kabinettet. Det har hendt at produsenter har fått laget seg hovedkort med et helt annet hullmønster enn ATX, mATX, mini-ITX, eller lignende.

Et kjapt google-søk viste at Acer-kabinettet støtter mATX.

Når du oppgraderer til Windows 10, så blir den installasjonen aktivert på den bestemte hardwarekonfigurasjonen. Hvis du bytter ut hovedkortet (og kanskje flere ting i tillegg), så tolker Windows 10 det som at den kjører på en annen hardwarekonfigurasjon, og dermed sier den at den ikke lenger er aktivert. Noe som vil føre til "plager" i fremtiden. (Det var vel snakk om at PC'en ville slå seg av etter 2 timer, osv.)

Jøss, det var jeg ikke klar over. Holder meg selv til W7, da ting som dette, samt ikke tilgang til spillfiler for mods gjennom windows store, piratbeskyttelse osv bare er en stor irritasjon. Kunne ikke forestille meg at Microsoft ville gjøre noe sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tangent

Ja, det er dette midi-toweret du la ut bilde av som er kabinettet jeg har.

Så, da er hovedkortet som står i pc'n idag et microATX mens MSI kortet i upgrade kitten er mATX.

Er microATX og mATX det samme da,eller hur?

Ser at kortet som står i min pc er 244mm x 244mm mens MSI kortet i upgrade pakken er 228mm x 244mm. Hvis jeg har lest riktig.

Når det gjaldt Win 10 og bytte av hovedkort og cpu var det svaret jeg fikk fra microsoft community at jeg måtte sette inn oppgraderingssettet først, så re-installere win 7 (gml OS) før jeg oppgraderte til Windows 10 på nytt. 

Har re-installert win 7 og oppgradert til win 10 så mange ganger nå at dette begynner å bli en rutine sak.  :)

Endret av jarmush
Lenke til kommentar

Men er det ikke dette også gjeldende for Windows 7? Siden TS har kjøpt en ferdigbygd pc fra Acer er det mest sannsynlig en OEM lisens det er snakk om. Kan han da innstallere den på ny maskinvare. Vet Microsoft var mer slipphendt med dette tidligere men vet ikke hvordan de stiller seg til dette etter utgivelse av Windows 10. Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar

Ts her

Det er snakk om en OEM lisens ja. 

Skjønner ikke helt dette selv, men vil tro at aktiveringssystemet tolker det som to forskjellige pc'er hvis jeg forsøker å bruke Win 10 på en pc med nytt hovedkort og cpu.

Derfor er jeg nødt til å re-installere Win 7 etter at jeg har satt inn nytt hovedkort slik at Windows kan aktiveres mot den nye maskinvaren, og deretter kan Windows 10 ta med seg aktiveringsstatusen ved oppgradering og registrere maskinvaren for en windows 10 lisens. 

Lenke til kommentar

Ts her

Det er snakk om en OEM lisens ja. 

Skjønner ikke helt dette selv, men vil tro at aktiveringssystemet tolker det som to forskjellige pc'er hvis jeg forsøker å bruke Win 10 på en pc med nytt hovedkort og cpu.

Derfor er jeg nødt til å re-installere Win 7 etter at jeg har satt inn nytt hovedkort slik at Windows kan aktiveres mot den nye maskinvaren, og deretter kan Windows 10 ta med seg aktiveringsstatusen ved oppgradering og registrere maskinvaren for en windows 10 lisens. 

Spørsmålet var vel heller om Windows 7 også ser dette som to forskjellige pc`er og om du får lov til å innstallere en OEM versjon på ny Hardware? Er ikke lov i følge lisensbetingelsene for Windows 7 OEM.

Endret av Lemie
Lenke til kommentar

Ts her

Sendte en mail til komplett.no med noen spørsmål jeg lurte på ifht oppgradering av pc'n.

Fikk svar fra deres support med at de ikke anbefaler å kjøpe oppgraderingssett for å oppgradere fabrikkproduserte pc'er, ala Acer, HP, Lenovo, Asus.......osv, da det kunne bli komplikasjoner pga deler fra "ferdig pc'er" som ikke passet sammen med løse oppgraderingssett fra f.eks komplett.no.

I mitt tilfelle er jo cpu og ram'en standardprodukter, så da må det evt være nytt hovedkort da som kan skape konflikter med eksisterende hardware på pc'n?

Hva er erfaringen blant ekspertisen her på forumet? 

Er det et sjansespill å kjøpe oppgraderingssett til fabrikkproduserte pc'er, for en litt under gjennomsnittlig datakyndig person?

Lenke til kommentar

Er det et sjansespill å kjøpe oppgraderingssett til fabrikkproduserte pc'er, for en litt under gjennomsnittlig datakyndig person?

Ettersom det er allerede er bekreftet at det dreier seg om et mATX (=micro-ATX) hovedkort, så vil det kunne monteres i det gamle kabinettet. CPU og RAM monteres på hovedkortet, så der er det ingen problemer. Hovedkort har gjerne litt forskjellige utvendige mål - noen kan være litt smalere enn andre - men så lenge de holder seg innenfor maks.målene og bruker standard hullmønster, så er det grei skuring.

Jeg er mer skeptisk til om du får reinstallert Windows 7 OEM på nytt hovedkort, dvs. om aktiveringen går igjennom. Hvis det ikke går å gjøre det over nettet, så må du kontakte Microsoft på en support-linje (tlf.nr. blir oppgitt) og forklare dem at det gamle hovedkortet gikk i stykker, og du fikk ikke tak i akkurat maken til det originale. Du skal ha rett til å "reparere" PC'en din, men en OEM-lisens gir deg formelt sett ingen rett til å "bygge om" PC'en din. Litt nyanseforskjeller her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...