Steifoo Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Det er mulig denne tråden allerede har vært diskutert, men jeg spør alikevel. Er det noen som vet om et program som man kan fjerne en av flere stemmer i en lydfil? Helst noe som er freeware, eller 'prøv-gratis-i-30-dager-før-du-må-kjøpe-'-prinsippet. Anyone? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Det er flere tråder om dette i forumet, så du kan kanskje finne noe info der. Når det er sagt, så finner du en plugin hos www.analogx.com Den er gratis. Har ikke testet, så jeg aner ikke hvordan det virker. Du kan også laste ned en demo av soundforege- det programmet kan fjerne felles informasjon fra stereokanaler. Det er det alle slike programmer gjør.. Lenke til kommentar
Steifoo Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 Jeg regnet nesten med at det var noen tråder om det, men tingen er at jeg ikke aner hva søkeordet skal være hehe... Gode forslag? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 fjerne vokal..? Håper søkefunksjonen er bedre i dette forumet enn det forrige, for der var det nesten ikke mulig å finne noe. Lykke til! Lenke til kommentar
Steifoo Skrevet 12. november 2003 Forfatter Del Skrevet 12. november 2003 Finner ikke noe lurt... Alt jeg finner er programmer som kan gjøre noe med lydklippet som helhet, ikke et program som deler opp lydklippet og som gjør meg istand til å ta vekk en stemme om jeg ønsker det. Og siden jeg sitter på en ISDN-linje, er ikke noen downloads over 20mb å foretrekke... Hvis noen har konkrete eksempler, så tar jeg gjerne imot! Takk! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Bare slå deg til ro med at det funker ikke. Verden er ikke som C.S.I... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 I hvor stor grad det virker avhenger veldig av lydsporet du har å jobbe med. Moskus har nesten helt rett. I nesten alle tilfeller virker det ikke så bra. Alle sånne programmer baserer seg på å fjerne lyden som er felles for de to stereokanalene. Programmene kan i liten grad skille mellom hva som er vokal, og hva som er andre ting, som bass, gitar og så videre. Stereoklang brukes mye må stemmen, og den får man ikke fjernet, fordi det ikke er likt på høyre/venstre kanal... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Kan jo prøve å forklare hvorfor det ikke funker: Det du tenker på er å fjerne f.eks. bare vokalsporet, eller gitaren, bassen etc. Det er helt umulig å få til med en sang som er rippa fra ei CD-plate (brent på cd overhodet), da denne er koda sammen til WAV-format. Dette formatet har ingen mulighet til å skille mellom flere lydkanaler enn høyre og venstre. Det er WAV alle plateselskapene bruker når de trykker opp CD'ene sine. De som har gjort det i f.eks. Junkie XL sin remix av Elvis, har fått direkte tilgang til råmaterialet som var tatt opp på mixern i studio. I et studio går alle de forskjellige instrumentene, også vokalen, inn på hver sin lydkanal på et digert mixebord. Når disse lydene er tatt opp, kan man mixe og trixe så mye man vil med dem. Legge på romklang på vokal, skru opp/ned volum, forandre lyd på skarptromma etc. Det er dette artister gjør når de produsere/mixer ei plate. Prøver å få best mulig lyd, legge på/ta vekk effekter i mixen. Så blandes alt dette sammen til en diger lydgraut når det brennes over på CD'r som går ut til salgs. Man kan kanskje greie å isolere enkelte frekvenser med diverse PC-programmer, men da blokkerer man også ut alle andre lyder innenfor det frekvensområdet. Vokalen er nesten aldri en helt annen frekvens enn de andre instrumentene, altså sliter du litt. Det finnes muligheter å kjøre opp romklangen noe helt sinnsykt, slik at vokalen "forsvinner" i bakgrunnen, men det resulterer også i rævva lyd på de andre instrumentene. Kort sagt, vil du fjerne enkelte lydspor fra sanger du har på CD/lasta ned, må du snakke med plateselskapet som laga CD'n, og ha en VEEEEELDIG god grunn. De sender ikke råmixen i posten til hvemsomhelst akkurat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå