Gå til innhold

Åpent kontorlandskap vs eget kontor

jonny

Anbefalte innlegg

Hva er fordelene/ulempene med åpent kontorlandskap kontra eget kontor? Selv har jeg aldri prøvd noe annet enn eget kontor, men har nå to jobbtilbud der det ene innebærer åpent kontorlandskap. Hvor mye har dette å si i daglig arbeid (jeg er utvikler)? Jeg setter stor pris på meninger og erfaringer rundt dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordeler med åpent landskap:

Enkelt samarbeid med kollegaer

Føler deg mer inkludert i fellesskapet/det sosiale

Ulemper:

Støy

Lett å bli forstyrret, spesielt i arbeid som krever mye konsentrasjon

Det viktigste i åpent landskap er at du sitter rundt folk som har samme type jobb som deg, da de har samme behov for konsentrasjon osv.

Dersom det sitter en selger ved siden i telefonen 24/7 stiller saken seg annerledes.

Lenke til kommentar

Dersom ein sitter på åpent kontorlandskap med headsett så mister ein mange av fordelane med åpen kontorløysning. Om ein må røyse seg for å prikke kollegaen på skuldera om ein vil noke, så kan ein like gjerne stikke innom kollegaens kontor.

I all hovedsak er det flest fordelar med å ha eige kontor, men i mange bransjer så er inntjeninga gjennom å ha mange ansatte på eit lite område langt større enn kostnaden ved at alle skal ha eige kontor kan forsvare.

For min eigen del så er det viktigaste at eg ikkje blir sittande med ryggen mot døra/gangen. Dette fører til at blir ukonsentrert og snur meg ofte for å sjå kven som kjem og går. Får eg sitte slik at eg sitter ut mot fellesområdet så kan eg sjekke slike ting med å berre kaste eit raskt blikk mot fellesarealet utan at det tar særlig med fokus vekk frå arbeidet som eg held på med.

Men her er sjølvsagt folk forskjellige.

Lenke til kommentar

Kontor til hvert team synes jeg fungerer bra. Altså rundt 5-7 personer. Da får man fordelene med lett samarbeid, uten ulempene med mye urelevant støy.