Gå til innhold

Åpent kontorlandskap vs eget kontor

jonny

Anbefalte innlegg

Hva er fordelene/ulempene med åpent kontorlandskap kontra eget kontor? Selv har jeg aldri prøvd noe annet enn eget kontor, men har nå to jobbtilbud der det ene innebærer åpent kontorlandskap. Hvor mye har dette å si i daglig arbeid (jeg er utvikler)? Jeg setter stor pris på meninger og erfaringer rundt dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordeler med åpent landskap:

Enkelt samarbeid med kollegaer

Føler deg mer inkludert i fellesskapet/det sosiale

Ulemper:

Støy

Lett å bli forstyrret, spesielt i arbeid som krever mye konsentrasjon

Det viktigste i åpent landskap er at du sitter rundt folk som har samme type jobb som deg, da de har samme behov for konsentrasjon osv.

Dersom det sitter en selger ved siden i telefonen 24/7 stiller saken seg annerledes.

Lenke til kommentar

Dersom ein sitter på åpent kontorlandskap med headsett så mister ein mange av fordelane med åpen kontorløysning. Om ein må røyse seg for å prikke kollegaen på skuldera om ein vil noke, så kan ein like gjerne stikke innom kollegaens kontor.

I all hovedsak er det flest fordelar med å ha eige kontor, men i mange bransjer så er inntjeninga gjennom å ha mange ansatte på eit lite område langt større enn kostnaden ved at alle skal ha eige kontor kan forsvare.

For min eigen del så er det viktigaste at eg ikkje blir sittande med ryggen mot døra/gangen. Dette fører til at blir ukonsentrert og snur meg ofte for å sjå kven som kjem og går. Får eg sitte slik at eg sitter ut mot fellesområdet så kan eg sjekke slike ting med å berre kaste eit raskt blikk mot fellesarealet utan at det tar særlig med fokus vekk frå arbeidet som eg held på med.

Men her er sjølvsagt folk forskjellige.

Lenke til kommentar

Kontor til hvert team synes jeg fungerer bra. Altså rundt 5-7 personer. Da får man fordelene med lett samarbeid, uten ulempene med mye urelevant støy.

Har sittet i kontorlandskap med 40+ mennesker før, det var derimot veldig slitsomt. Alt for mange samtaler som surret rundt som ikke hadde noe med det jeg progget å gjøre.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Vi har åpent landskap på vårt eget kontor, men ulike seksjoner er skilt av med vegger og dører slik at bare de som jobber innenfor samme område sitter i grupper (ca. 10 stk). Det fungerer egentlig ganske bra med lite støy og god arbeidsro. Vi har ikke stillerom en gang, og jeg har aldri savnet det på kontoret heller. Som regel er halvparten borte uansett (hjemmekontor eller hos kunde).

Det kommer også veldig an på hva man jobber med tror jeg. I forrige jobben var eget kontor mer en ulempe enn fordel fordi det stadig kom folk løpende inn, og jeg måtte løpe ut, for å snakke med hverandre. Det er for tungvint å sende e-post til en som sitter 10 meter unna.

Men, jeg er også mye ute hos kunder. Hos en kunde spesielt sitter ALLE i et åpent landskap, 100+ personer over to etasjer med åpning mellom etasjene midt i rommet. Og det er ingen skillevegger eller glass. Der bråker det hele jævla dagen og det er tidvis vanskelig å konsentrere seg om komplekse arbeidsoppgaver med folk som tjatrer og synger bursdagssanger om hverandre i nærheten. Desverre for meg er denne kunden også den med det mest komplekse systemet, så nesten alt arbeid der er relativt vanskelig.

Hos en annen kunde derimot sitter hele avdelingen i åpent landskap, men de har glassvegger som skiller dem, så maks 4 pers. pr. "bås" og de har de regler for støy som blir noenlunde godt etterfulgt så der er det mulig å få arbeidsro.

Er forøvrig utvikler selv.

Lenke til kommentar

Støyende personer er en stor ulempe med åpent landskap, personer smatter høylytt, slurper, stønner/sukker høylytt og snakker så nesten hele bygget hører.

Vi har en slik i landskapet, med en gang han kommer inn dobles støynivået, selv om han ikke direkte bråker er alt med han høyt, er som om han konstant har caps lock på :p

Men, den store fordelen er at det er lett å spørre andre, lett å samarbeide over korte og lengre perioder, enkelt å få med seg hendelser og lett å få tak i folk. Ett raskt "hvem har snakket med ...?" og få svar med en gang er vanskelig i lukket landskap.

Nå har jeg riktignok bare jobbet i åpent landskap, men har hatt kontor jeg kan trekke meg tilbake til og være helt utilgjengelig for andre ved behov, men skjeldent brukt det.

Men støy, forstyrrelser og plagsomme personer er vel den største bakdelen i åpne landskaper, noe som virkelig kan ødelegge dagen for mange. Har i perioder blitt spurt så mye at jeg over lengre tid (flere uker)ikke har fått gjort jobben jeg skulle ha gjort, men sjefen hadde heldigvis forståelse og støttet meg i det jeg gjorde :)

Lenke til kommentar

Noen artikler fra E24.no:

Forsker slakter åpne kontorlandskap - http://e24.no/jobb/forsker-slakter-aapne-kontorlandskap/22677795

- Essensen er vel at åpent landskap gir dårligere effektivitet men kan også styrke det sosiale båndet og gi bedre vilkår for samarbeid. Støy, konsentrasjonsproblemer, dårligere evne til å huske, lettere for å bli gnisninger kolleger imellom +++ Listen er lang.

Dette irriterer oss mest på jobb

- http://e24.no/jobb/dette-irriterer-oss-mest-paa-jobb/23244112- Åpent kontorlandskap er, ikke overraskende, med på listen.

Jeg tenker at hva slags arbeidsoppgaver du skal utføre og hvordan du tror at du vil trives med å jobbe i lag med andre i et åpent landskap er noe av det viktigste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri jobbet på en plass hvor utviklerne har hatt adskilte kontorer, jeg tror jeg hadde valgt det om jeg kunne velge. Men det fungerer bedre på noen arbeidssteder enn andre, spesielt der arbeidsgiver gjør litt ekstra for at det skal fungere.

Noen tegn på at det fungerer der du skal søke, etter min erfaring:

• Tilgang på arbeidsrom eller stillerom. Møterom teller ikke fordi de er ofte reserverte.
  • Arbeidsområdet er plassert adskilt fra kundeområde og mottak. Hater det når kunder løper rundt med mobiltelefoner og har workshops rett i nærheten.
  • Ingen forskjellsbehandling, også sjefer og seniorer sitter i åpent landskap og føler med deg om støynivået blir ett problem.
  • Det hjelper veldig om arbeidsgiver dekker hodetelefoner med støydemping.
  • Størrelsen på det åpne landskapet du skal jobbe i har mye å si, og hvem du skal sitte sammen med. Det er noen naturlige fordeler ved å sitte på samme sted som resten av teamet.

Om det blir ett problem, så kan det veie opp om arbeidsgiver tillater hjemmekontor.

Lenke til kommentar

Selv om åpne kontorlandskap kanskje har noen goder med seg viser flere studier at slike kontorlandskap blant annet senker trivselen, konsentrasjonen og produktiviteten. Klart det finnes unntak, men jevnt over er det slik.

In 2011, the organizational psychologist Matthew Davis reviewed more than a hundred studies about office environments. He found that, though open offices often fostered a symbolic sense of organizational mission, making employees feel like part of a more laid-back, innovative enterprise, they were damaging to the workers’ attention spans, productivity, creative thinking, and satisfaction. Compared with standard offices, employees experienced more uncontrolled interactions, higher levels of stress, and lower levels of concentration and motivation. When David Craig surveyed some thirty-eight thousand workers, he found that interruptions by colleagues were detrimental to productivity, and that the more senior the employee, the worse she fared.

http://www.newyorker.com/business/currency/the-open-office-trap

Endret av Relio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...