AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hei, For 2 år siden døde min bestemor og dødsboet er nå snart gjort ferdig. Dette var da altså i 2013 da det enda var arveavgift. Min mor ønsker å gi meg en del av denne arven. Min mor vil motta ca 1.000.000 - 1.500.000,- i verdier. Hva vil arveavgiften bli på dette? Min mor ønsker å gi meg ca 600.000,- av disse, hvordan blir det med arveavgift da? Jeg mener å ha lest noe om at man kan videreføre arven til barnebarn og derme slippe litt av arveavgiften. Ifølge en kalkulator jeg fant vil 1.500.000,- utgi 89.900,- i arveavgift for min mor. Om hun så videreformidler 600.000,- til meg vil arveavgiften bli redusert til 29.800 for hun og bli 10.400,- for meg. Vil de 600.000 bli sett på som forskudd på arv for meg? Vil jeg da isåfall slippe arveavgiften på 10.400,- nå som arveavgiften er fjernet? Anonymous poster hash: 94037...12c Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hvis din mor først arver alt, for deretter å gi til deg, får hun all arveavgift og du ingen. Hvis hun frasier seg arv/deler av arv, så den går videre til deg(er dere eneste arvinger?) vil jeg tro dere begge får arveavgift ihht satsene. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Hvis din mor først arver alt, for deretter å gi til deg, får hun all arveavgift og du ingen. Hvis hun frasier seg arv/deler av arv, så den går videre til deg(er dere eneste arvinger?) vil jeg tro dere begge får arveavgift ihht satsene. Jeg er eneste barnet til min mor. Min mor har søsken. Når du sier ihht satsene, stemmer det at man får fradrag slik kalkulatoren jeg regnet meg frem til? Altså typ 50.000,- i fradrag på de 89.000,- P.S Jeg er ikke Emigrert om det skulle være noen mistanke om det. Anonymous poster hash: 94037...12c Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Det er relativt vanlig å avslå deler av falt arv til fordel for egne barn for å spare arveavgift (man utløser et nytt fribeløp hos barnet). Det er imidlertid svært strenge regler for dette. Ved offentlig skifte må det sendes inn erklæring til avgiftsmyndighetene (skriftlig - bruk skjema RF-1622B) før utlodningen skjer. Ved privat skifte må erklæringen sendes inn på det tidligste tidspunktet av 1) seks måneder etter dødsfallet / seks måneder etter tilbakelevering av boet til privat skifte, 2) når skjemaet Melding om arv sendes inn. Du vil fortsatt være arveavgiftspliktig for denne arven. Det skyldes at arveavgiftsloven ble opphevet med virkning for "arv etter dødsfall som skjer 1. januar 2014 eller senere", jfr. opphevelsesloven del I første ledd annet punktum. Du arver din bestemor, ikke din mor, og din bestemor døde før 1. januar 2014. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Det er relativt vanlig å avslå deler av falt arv til fordel for egne barn for å spare arveavgift (man utløser et nytt fribeløp hos barnet). Det er imidlertid svært strenge regler for dette. Ved offentlig skifte må det sendes inn erklæring til avgiftsmyndighetene (skriftlig - bruk skjema RF-1622B) før utlodningen skjer. Ved privat skifte må erklæringen sendes inn på det tidligste tidspunktet av 1) seks måneder etter dødsfallet / seks måneder etter tilbakelevering av boet til privat skifte, 2) når skjemaet Melding om arv sendes inn. Du vil fortsatt være arveavgiftspliktig for denne arven. Det skyldes at arveavgiftsloven ble opphevet med virkning for "arv etter dødsfall som skjer 1. januar 2014 eller senere", jfr. opphevelsesloven del I første ledd annet punktum. Du arver din bestemor, ikke din mor, og din bestemor døde før 1. januar 2014. Så dette vil si at når det nå har gått 2 år så er det for sent for min mor å si at hun vil videreføre litt av arven til meg? Boet er ikke gjort opp enda. Mvh TS Anonymous poster hash: 94037...12c Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Det kommer an på om boet er eller har vært skiftet offentlig. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Det kommer an på om boet er eller har vært skiftet offentlig. Offentlig ja. Anonymous poster hash: 94037...12c Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Har utlodningen skjedd, altså fastsettingen av hvem som får hva? Hvis nei: Hun kan fortsatt sende avkallsmelding. Hvis ja: Det er for sent. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Har utlodningen skjedd, altså fastsettingen av hvem som får hva? Hvis nei: Hun kan fortsatt sende avkallsmelding. Hvis ja: Det er for sent. Takk for svar. Hvordan fungerer dette med avkallsmelding? Sendes den til bostyrer? Anonymous poster hash: 94037...12c Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Avkallsmeldingen er et skjema (RF-1622B). Du får skjemaet hos skattemyndighetene, og det er også dit du sender avkallsmeldingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå