Gjest Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Skrives det egentlig jus eller juss, og når bruker en i så fall begrepene i riktig sammenheng? Jeg lurer på om en kan dømmes for forsøk på hvitvasking hvis en kan dømmes for forsøk på tyveri? Hvis jeg f.eks. har forsøkt å stjele en dyr veske, og er blitt tiltalt for forsøk på tyveri, kan jeg også dømmes for forsøk på hvitvasking hvis jeg har tilbudt noen å kjøpe veska til underpris? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 (endret) Du kan skrive begge deler (jus/juss), men når du skal lage sammensatte ord må du bruke juss (jusskonkurranse). http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/2022/2130/2131 Endret 24. september 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 kan jeg også dømmes for forsøk på hvitvasking hvis jeg har tilbudt noen å kjøpe veska til underpris? Heleri heter det vel. https://snl.no/heleri Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Nei, normalt sett vil det ikke bli benyttet straffebestemmelser i konkurrens i et slikt tilfelle. Forsøket på tyveri vil "konsumere" heleriet som hovedregel. Skal man benytte konkurrens i slike tilfeller må det være noe i tillegg til primærforbrytelsen, eller en sikringshandling om du vil. Med andre ord må det forligge en handling som naturlig vil bli oppfattet som en egen forbytelse, adskilt fra tyveriforsøket. Et eks.: En tyv stjeler sølvtøy og gjemmer det på loftet. Her har tyveribestemmelsen konsumert heleribestemmelsen, det er en naturlig del av tyverihandlingen at tyven sikrer tyvgodset sitt på denne måten. Hvis tyven selger tyvgodset, eller oppbevarer det i en bankboks, kan man si at det foreligger grunnlag for å ta ut tiltale for heleri. I de sistnevnte tilfellene tilslører man bevisst tyvgodset, samt at man i bankbokseksemplet misbruker en finansiell institusjon sine tjenester. Det som derimot kan gjøres er at man tar ut en primær tiltale på forsøk på tyveri, og en subsidiær tiltale på forsøk på heleri. Dette er vanlig også i de tilfeller der forbrytelsen er gjennomført og man er på fullbyrdingsstadiet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Med andre ord må det forligge en handling som naturlig vil bli oppfattet som en egen forbytelse, adskilt fra tyveriforsøket.Er ikke forsøket på å selge vesken videre nettopp en slik handling? 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Beklager, overså det siste om at det va avtale om å selge vesken videre til underpris. I slik tilfelle vil det nok foreligge konkurrens, her foreligger det forbrytersk vilje. Også kjøper kan tiltales for heleri i et slikt tilfelle. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Beklager, overså det siste om at det va avtale om å selge vesken videre til underpris. I slik tilfelle vil det nok foreligge konkurrens, her foreligger det forbrytersk vilje. Også kjøper kan tiltales for heleri i et slikt tilfelle. Hei, ok. Men kan jeg dømmes for forsøk på hvitvasking hvis jeg fortsatt befinner meg i butikken, der jeg f.eks. prøver å putte veska i en pose, for så å gå bort til en annen kunde og forteller vedkommende at jeg har en veske som vedkommende kan kjøpe til en billigere penge enn dem som er i butikken? Mao. så skjer handlingen nesten omtrent på samme tid... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Ja, du prøver å omsette tyvgodset til kontanter og da foreligger det forsøk på heleri. Ligger butikkprisen på vesken på rundt 1- 3000 kroner er det snakk om som hovedregel naskeri. Forsøk på naskeri er ikke straffbart. Hvis du står med varen i hånda vil det være et grensespørsmål om du har forlatt forsøksstadiet. Vet vedkommende at det tilbys tyvgods, og er villig til å ta i mot vesken til tross for at det er kjent, foreligger det også heleriforsøk i dette tilfellet også. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hei, ok. Men kan jeg dømmes for forsøk på hvitvasking hvis jeg fortsatt befinner meg i butikken, der jeg f.eks. prøver å putte veska i en pose, for så å gå bort til en annen kunde og forteller vedkommende at jeg har en veske som vedkommende kan kjøpe til en billigere penge enn dem som er i butikken? Mao. så skjer handlingen nesten omtrent på samme tid... Her er Økokrims definisjon på hvitvasking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå