JiGGe Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hei, jeg har en liten sum (30 000kr) som jeg har lyst til å investere i noe gøy. Jeg er villig til å ta høy risiko (-50%). Hva ville dere gjort? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvis du ikke har meget god innsikt i deler av markedet er nok lurt å investere i et fond med gode stockpickere og en god trackrecord. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hvis du ikke har meget god innsikt i deler av markedet er nok lurt å investere i et fond med gode stockpickere og en god trackrecord. Enig! Men trådstarter kan gjerne ta et kombinasjonsfond med "junkbonds" og aksjer. "Junkbonds" er obligasjoner med lav kredittrating og derfor høy renteavkastning. Da primært utenlanske. Både DnB, Nordea, Carnegie, Alfred Berg, Eika og Odin har fond i denne klassen med historisk årlig avkastning på 10 - 20 %. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Gå på ebay og kjøp en rolex av en selger med lite tilbakemeldinger, sannsynligvis blir du scammet men er du heldig kan du dra i land mange kroner ved salg Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hvis du ikke har meget god innsikt i deler av markedet er nok lurt å investere i et fond med gode stockpickere og en god trackrecord. Enig! Men trådstarter kan gjerne ta et kombinasjonsfond med "junkbonds" og aksjer. "Junkbonds" er obligasjoner med lav kredittrating og derfor høy renteavkastning. Da primært utenlanske. Både DnB, Nordea, Carnegie, Alfred Berg, Eika og Odin har fond i denne klassen med historisk årlig avkastning på 10 - 20 %. Hvilke konkrete fond tenker du på? Finner ingen kombinasjonsfond på Morningstar fra disse forvalterne som har utenlandske rentepapirer, kun norske. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Kjøp Statoil og belån så mye du kan. Selg for 160-170-180 om seks måneder. Har litt lite risikokapital ATM, men gjorde noe lignende (og "dokumenterte" det her inne) for litt tilbake. Men så har jeg sykt peiling også. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Alle disse har kombinasjonsfond med utenlandske rentepapirer, definisjonen er internasjonale kombinasjonsfond. DnB har DnB Aktiv, hvor DnB Global Credit, MGI DAM, DnB High Yield er noen elementer som har utelukkende eller primært utenlandske rentepapirer. For DnB Aktiv 50 er ca 30 % av beholdningen i utenlandske rentepapirer. Bruk Oslo Børs sine obligasjonslister, og avgrens til internasjonale kombinasjonsfond. Og så må man klart sjekke sammensetningen av beholdningen, men når kombinasjonsfond ofte i stor grad består av andre fond - så må man sjekke innholdet i disse også. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 wow. her var det mye rart. mitt forslag: lotto. high risk, high reward. 3 Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Alle disse har kombinasjonsfond med utenlandske rentepapirer, definisjonen er internasjonale kombinasjonsfond. DnB har DnB Aktiv, hvor DnB Global Credit, MGI DAM, DnB High Yield er noen elementer som har utelukkende eller primært utenlandske rentepapirer. For DnB Aktiv 50 er ca 30 % av beholdningen i utenlandske rentepapirer. Bruk Oslo Børs sine obligasjonslister, og avgrens til internasjonale kombinasjonsfond. Og så må man klart sjekke sammensetningen av beholdningen, men når kombinasjonsfond ofte i stor grad består av andre fond - så må man sjekke innholdet i disse også. Takk for det, men ingen av disse er jo i nærheten av den avkastningen (10-20%) du oppgir i det tidligere innlegget? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hva med å kjøpe inn 1000 pakker med kaffe og selge varm kaffe i gågaten i helgene? STOR avkastning for å si det slik. Om du er ekstra frekk kan du selge på NTNU campus Gløshaugen hvor SiT i dag tar 18 (!) kr per kopp. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Alle disse har kombinasjonsfond med utenlandske rentepapirer, definisjonen er internasjonale kombinasjonsfond. DnB har DnB Aktiv, hvor DnB Global Credit, MGI DAM, DnB High Yield er noen elementer som har utelukkende eller primært utenlandske rentepapirer. For DnB Aktiv 50 er ca 30 % av beholdningen i utenlandske rentepapirer. Bruk Oslo Børs sine obligasjonslister, og avgrens til internasjonale kombinasjonsfond. Og så må man klart sjekke sammensetningen av beholdningen, men når kombinasjonsfond ofte i stor grad består av andre fond - så må man sjekke innholdet i disse også. Takk for det, men ingen av disse er jo i nærheten av den avkastningen (10-20%) du oppgir i det tidligere innlegget? Kanskje du først skal sjekke tallene. http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/funds?m=all&g=2398&period=1year&r=gt10&dr=all&ir=all&sharpe=all&page=1&ascending=false&sort=CHANGE_RETGAVG_PCT Dette er internasjonale kombinasjonsfond som har hatt avkastning på mer enn 10 % siste 12 mnd. Om de klarer å opprettholde er en helt annen sak. Her er internasjonale obligasjonsfond med mer enn 10 % siste 12 mnd. http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/funds?m=all&g=2186&period=1year&r=gt10&dr=all&ir=all&sharpe=all&page=1&ascending=true&sort=SECURITYNAME Går man på ukategoriserte kombinasjonsfond, som jevnt over har mye "high yield" papirer, så er resultatene ennå bedre. http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/funds?m=all&g=2189&period=1year&r=gt10&dr=all&ir=all&sharpe=all&page=1&ascending=true&sort=CHANGE_RETGAVG_PCT Poenget er uansett å lete etter fond hvor det er en god del papirer med lavere kredittklassifisering enn "Investment Grade". @Twinflower: Faktisk ingen en dum ide. Du får 25 kopper av en 250 g pose til ca 25 kr. Dvs 1 kr pr kopp. Om man regner noen 3 000 kr for nødvendig utstyr og ca 1 kr for engangskopper (variable kostnader). Selger man for 10 kr koppen sitter man igjen med 8 kr til dekning av nødvendig utstyr og inntjening. Det skulle gi over 130 000 i netto. Men det er jo arbeidskrevende. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 50% bank, 50% på rulett et sted som godtar 15000 på ett tall. Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Kjøp bull eller bear olja x10 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Kjøp Statoil og belån så mye du kan. Selg for 160-170-180 om seks måneder. Har litt lite risikokapital ATM, men gjorde noe lignende (og "dokumenterte" det her inne) for litt tilbake. Men så har jeg sykt peiling også. Prisen var kr 122 når jeg postet dette. Sjekker tilbake her om seks måneder. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Spå kursen til 20 andre selskap også, så blir det kanskje interessant for andre enn deg selv. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Spå kursen til 20 andre selskap også, så blir det kanskje interessant for andre enn deg selv. 20 selskaper jeg ikke kjenner til og over en 6 måneders periode? Jeg kunne gjort et anslag, men det er for tidkrevende og heller ikke noe jeg har interesse av. Jeg day trader. Det er der man har muligheten til å gjøre svært nøyaktige prediksjoner og anslag. Følgelig er også profittpotensialet langt større. Av den grunn investerer jeg tiden min der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå