AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hei! Det er nå 2 år til jeg blir russ (2018), jeg både gruer og gleder meg. Grunnen til at jeg gruer meg er fordi jeg er redd for at jeg ikke vil komme inn i en russegjeng. Jeg har venner, men har aldri hadd en person jeg kan kalle bestevennen min. Jeg foretrekker egentlig å være inne på grunn av det. De vennene jeg har er ikke særlig greie og kan ofte finne på ting uten å tenke på meg. Men selv om jeg foretrekker å være inne så har jeg jo veldig lyst å ha noen å feire russetiden med å ikke bare sitte inne å ikke gjøre noe. Noen andre som tenker/tenkte det samme som meg? Anonymous poster hash: d93f4...eef Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvorfor være russ? Jeg har alltid syntes det virker helt toskete så jeg deltok ikke på det. Mener å huske at det var meg og en annen i klassen som ikke brydde oss. Har aldri angret på det ettersom jeg ikke ser poenget. Ikke føl at du må bare fordi alle andre gjør det. Det er mye tøffere å ta egne valg 2 Lenke til kommentar
Rtse Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvorfor være russ? Jeg har alltid syntes det virker helt toskete så jeg deltok ikke på det. Mener å huske at det var meg og en annen i klassen som ikke brydde oss. Har aldri angret på det ettersom jeg ikke ser poenget. Ikke føl at du må bare fordi alle andre gjør det. Det er mye tøffere å ta egne valg Hvorfor være russ? Jeg har alltid syntes det virker helt toskete så jeg deltok ikke på det. Mener å huske at det var meg og en annen i klassen som ikke brydde oss. Har aldri angret på det ettersom jeg ikke ser poenget. Ikke føl at du må bare fordi alle andre gjør det. Det er mye tøffere å ta egne valg Fordi jeg synes det er gøy å feste og være sosial, finne på rare ting osv. 1 Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Hvorfor være russ? Jeg har alltid syntes det virker helt toskete så jeg deltok ikke på det. Mener å huske at det var meg og en annen i klassen som ikke brydde oss. Har aldri angret på det ettersom jeg ikke ser poenget. Ikke føl at du må bare fordi alle andre gjør det. Det er mye tøffere å ta egne valg Hvorfor være russ? Jeg har alltid syntes det virker helt toskete så jeg deltok ikke på det. Mener å huske at det var meg og en annen i klassen som ikke brydde oss. Har aldri angret på det ettersom jeg ikke ser poenget. Ikke føl at du må bare fordi alle andre gjør det. Det er mye tøffere å ta egne valg Fordi jeg synes det er gøy å feste og være sosial, finne på rare ting osv. Er det rart å gjøre det alle andre gjør? Unnskyld jeg måtte bare. Klassen min gikk jeg hardt i mot russen og dens idealer, trur det var 11 av 28 som ikke ble russ på grunn av meg. Så mange som ikke er russ er vel langt rarere enn det du sier er rart xD Jeg vet ikke hva som er egentlig rart med å kjøre rundt i byen i en rød bil, og ligge dritings i veikanten og øke sjangsene for at folk er utro. Det høres mer dumt ut enn rart. Men om du liker å gjøre dumme ting trenger du vel ikke å gjøre det i russetiden? Det kan du gjøre når som helst. Liksom de selger dop på platta i Oslo nå som vi prater. Uansett hva du velger så lykke til! Bestevenner har jeg lagd ved å ikke være som alle andre, jeg har lagd bestevenner av å være meg selv. Gjort det jeg ønsker og det jeg vil. Ja, jeg går langt utfor lokal normene, og jeg er veldig annerledes iforhold til hvordan normene og reglene sier at jeg skal opptre meg. Men jeg får gode venner pga det! dessuten fikk jeg 6av mine bestevenner i 2 året VGs! Vi bor ikke i nærheten av hverandre nå, men vi vet at vi er glad i hverandre, og støtter hverandre om en spørr 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Etter 13 års skolegang er det gjerne ønsket å ha en periode der man kan gi faen i det meste, inkludert samfunnets normer. Dette er en periode ungdom har til å rive fra seg barndommen og virkelig bli voksen, hvorfor skulle man si nei til det? Det skal mye til å ha det kjedelig i russetiden, så hva er poenget med å ikke være russ? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Etter 13 års skolegang er det gjerne ønsket å ha en periode der man kan gi faen i det meste, inkludert samfunnets normer. Dette er en periode ungdom har til å rive fra seg barndommen og virkelig bli voksen, hvorfor skulle man si nei til det? Det skal mye til å ha det kjedelig i russetiden, så hva er poenget med å ikke være russ? Ja, akkurat derfor. Det å si at jeg er som alle andre fordi vi har en eller flere ting til felles blir litt for dumt. Anonymous poster hash: d93f4...eef Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Leste gjennom engang til og trekker tilbake det siste jeg sa i innlegget ovenfor. (Kan ikke redigere) Anonymous poster hash: d93f4...eef Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Største problemet med russetiden er at det er rett før eksamener etc og man er liksom forpliktet til å drikke masse som igjen påvirker prestasjonen på skolen. Siste innspurten på siste VGS året = Gi faen og drikke så mye som mulig Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Jeg ville ikke tenkt så mye på det. Hvis du virkelig vil være russ er det bare på med drakten, fyll sekken med øl og bli med. Prøv å få være med på en russebil hvis du har penger til det, hvis ikke er det vel fler som ikke er med på noen bil av diverse grunner. Du kan komme deg til de fleste festene kollektivt, og det du evt. må bruke av penger på transport/taxi/overnatting blir nok uansett billigere enn det russebilen ville kostet. Og velg festene litt med omhu. Jeg var en av de som var dritings 18 dager i strekk. Jeg vil ikke anbefale det til noen andre, det hadde selvfølgelig konsekvenser for karakterene. Så fort russetiden er over spres dere for alle vinder. Studér i utlandet eller en by langt vekk. De aller fleste aner ikke hvem du er og du står mye friere til å selv definere hvem du er og vil være, uten å bli dratt ned i søla av eventuelle fordommer fra de du har vokst opp sammen med. Et år på folkehøyskole kan anbefales, for å bygge sosiale ferdigheter. Evt. militæret hvis du er tilhenger av sånt. Bestevenn? Hva skal du med det? Venner kommer og går gjennom livet. Noen ser du ikke på 20 år, så dukker de opp igjen senere. Andre ser du daglig i 10 år, deretter vokser man fra hverandre og sees så 2-3 ganger i året. Jeg har ikke hatt noen bestevenn siden jeg var 12 eller noe sånt. Jeg har hatt mange gode venner, men de fleste skiftes ut etterhvert som årene går. Slapp av, det ordner seg! Anonymous poster hash: a18cf...d83 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Det går an å forme ens egen russetid slik man vil. Man trenger ikke være med på dumme aktiviteter hvis man ikke vil. Et forslag er å velge de beste aktivitetene som er minst ødeleggende for skolegangen. For eksempel går det an å melde seg som sjåfør de dagene for å slippe lett unna drikkepresset og ha bedre sjanse for å kunne møte på skolen dagen etter. Sjåførtjeneste var i hvert fall høyt respektert den gangen jeg var russ. Mange takknemlige russ. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Etter 13 års skolegang er det gjerne ønsket å ha en periode der man kan gi faen i det meste, inkludert samfunnets normer. Dette er en periode ungdom har til å rive fra seg barndommen og virkelig bli voksen, hvorfor skulle man si nei til det? Det skal mye til å ha det kjedelig i russetiden, så hva er poenget med å ikke være russ? Fordi det er rett før eksamen og sinnsykt harry? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Etter 13 års skolegang er det gjerne ønsket å ha en periode der man kan gi faen i det meste, inkludert samfunnets normer. Dette er en periode ungdom har til å rive fra seg barndommen og virkelig bli voksen, hvorfor skulle man si nei til det? Det skal mye til å ha det kjedelig i russetiden, så hva er poenget med å ikke være russ? Fordi det er rett før eksamen og sinnsykt harry? Jeg ser på det som mer harry og ikke være russ. Forskjellige meninger. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Det er jeg enig i at man kan være uenige om. Men at den verste festinga finner sted rett før eksamen er ikke spesielt klokt. Regner med at du er enig i akkurat det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Skjønner ikke hvorfor russen på død og liv skal feire det før eksamensperioden. Feiringa legger en demper på eksamensprestasjonene og eksamen legger en demper på festinga. Det er jo bare vinn-vinn å flytte den til etter eksamen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Det er jeg enig i at man kan være uenige om. Men at den verste festinga finner sted rett før eksamen er ikke spesielt klokt. Regner med at du er enig i akkurat det? Jeg er enig i at man burde prioritere etter sine forventninger. Det vil alltid være fester som må bortprioriteres uansett. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 To år i forveien tror jeg er litt tidlig for å begynne å bekymre seg, men som de fleste ungdommer er du også svært opptatt av å passe inn sosialt. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Om du så ikke havner i en russegjeng og kjører fullt ut med bil/buss kan du fint være med på mye av moroa. Jeg er sikker på at du klarer å finne noen du kan drikke og henge med. Mye penger sparer du også. Jeg var også russ, men jeg syntes det var litt oppskrytt. Riktignok var jeg ikke med på bil, så jeg mangler kanskje noe av opplevelsen (jeg synes egentlig det virker minst like slitsomt som gøy å bo i og rulle rundt med en bil i sytten dager, mye av tida fyllesjuk). Russefeiring er utvilsomt morsomt, og utgjør sikkert nok et overgangsrite der en utfordrer samfunnets normer o.l (eventuelt et påskudd for å feste vilt og være litt mer gæren enn hva som er sosialt akseptabelt). Men det gjenspeiler også en ekstrem konformistkultur som er hypa opp til de grader, mener nå jeg. Du gjør jo akkurat som du vil, men jeg vil råde deg til å gjøre ting bare hvis du vil det. Ikke vær en etterdilter. Og ikke la russefeiringa ødelegge eksamensresultatene. Anonymous poster hash: f1508...bc4 Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Still deg selv spørsmålet: "Hvem er jeg?" Sannsynligvis har du ikke noe godt svar å komme med. Det er på tide at du finner ut hvem du er. Er du den personen som hele tiden søker bekreftelser på det du gjør? Du er redd for å bestemme avgjørelser, fordi du er konfliktsky og ikke tør å stå for et valg du gjør? Du tør ikke å gå med crocs på skolen, fordi du er redd hva alle andre tenker om deg. Hvis du finner ut hvem du er og bestemmer deg for det, så vil det bli mye enklere for deg! Kom ut av det egget du lever i, frem med brystkassen, ta egne avgjørelser, og ikke minst: skap liv rundt deg. Folk elsker de som lager liv, det er de som alltid blir inkludert når det skjer noe, og de blir også sett opp til av de som er usikker på seg selv. Du er fortsatt ung, men tenk litt på hvem du er og hvem du ønsker å være. Hvis du vil være den som alltid søker bekreftelser på ting, så greit, men da må du akseptere at du kanskje blir sett på som en kjedelig person. Hvis du vil være en person som byr på mye liv rundt deg, stråler av selvsikkerhet, har et image som er unikt, så vil du bli behandlet som en Lord. Tro meg - gjør du det, så er du sikret en garantert plass i russebilen! Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 I forhold til utagerende feiring, bør vi huske at det fantes en tid der russen var relativt anstendig. F.eks. på 60-tallet, hadde de ikke russedresser ennå, tror jeg. De hadde russeluer og vanlige klær, og bambuspinner som de viftet med. (Har sett en slik gammel bambuspinne, som en slektning hadde.) På den tida vil jeg tro de sov om nettene, og ikke hadde flatfyll i den grad som i dag. Tror russedressene er med på å skape en negativ identitet, som fører til alle disse overdrivelsene. Det virker også som hver generasjon russ føler de må være verre enn den forrige. Lenke til kommentar
AdmLedelse Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Det er 2 år igjen til du blir russ, innen den tid har du funnet deg en jentegjeng/ kommet inn på en buss/van. Husk at du kun har vært på skolen i litt over en mnd, og i og med at det er 2 år igjen regner jeg med at det er det første året ditt på VGS med mange nye mennesker. For øvrig, nyt tiden på VGS. Nyt russetiden og kos deg, mye stress i vente etter vgs 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2017 Hei, jeg er en jente på 18-år som skal være russ i 2018. Jeg har heller ingen å være på russegruppe med, og er redd for at jeg ender opp alene. Har selv gått yrkesfag og har ikke så mange venner. Hadde vært gøy å vært vandreruss og kunne dratt på treff med andre. Anonymous poster hash: cd493...b53 Anonymous poster hash: cd493...b53 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå