Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre og hviletid


Anbefalte innlegg

4,5t så 45min hvile, med påfølgende 4,5t kjøring - altså 9 effektive timer (foruten 10 to ganger i uka)

 

Men hva hvis man kjører 2 timer, tar 45min hvile, kjører 4,5t - Har man da igjen 2,5t (etter ny 45m pause), eller må man da ta til takke med at man har 'ødelagt' den første 4,5t perioden iom man tok pausen etter kun 2t? (altså bare 6,5 effektive timer)

 

Prøver å lete opp lovverk på det, men finner lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste før posting og ingenting der heller.

 

Edit: Jeg mener samme som HiAceRobin forøvrig og mener reglene er der for ikke at folk skal kjøre sammenhengende i mer enn 4,5t pga de da trenger pause - altså sikkerhet i høysete. Mener og følger dette selv og at det er dette jeg har lært. Men kom i diskusjon med en som mente annet. Hadde vært greit å da henvise til lovverket på at jeg har rett. (samt være 110% på at jeg følger reglene selv)

  Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4,5t så 45min hvile, med påfølgende 4,5t kjøring - altså 9 effektive timer (foruten 10 to ganger i uka)

 

Men hva hvis man kjører 2 timer, tar 45min hvile, kjører 4,5t - Har man da igjen 2,5t (etter ny 45m pause), eller må man da ta til takke med at man har 'ødelagt' den første 4,5t perioden iom man tok pausen etter kun 2t? (altså bare 6,5 effektive timer)

 

Prøver å lete opp lovverk på det, men finner lite.

Du kan kjøre 9 timer per dag. Det er ikke verre enn det. Men husk på at arbeidsmiljøloven trumfer lov om kjøre og hviletid.

Lenke til kommentar

 

 

9 timer kjøring i løpet av ein 15t arbeidsag.

13 timers dag er det nå tror jeg. Opp til 16 hvis man har tariffavtale.

 

Hmmm ... ja, jeg sa at det var 9 timer jeg også, men personen hang seg opp i at man hadde bare 2 4,5t perioder

For å sei det enkelt så har eg dei 15 timane frå min arbeidsgiver, eg har ingen lovverk å henvise til.

 

Når det gjelder effektiv kjøretid så kan eg ikkje finne anna enn at maks 4.5 timer før 45min pause, med totalt 9 timar på ein arbeidsdag med unntak av to dager i veka, begrensning på ukeskjøretid og to ukers osv.

 

Finnes ikkje slike forbud så antas det som godtatt. :)

Lenke til kommentar

 

 

9 timer kjøring i løpet av ein 15t arbeidsag.

13 timers dag er det nå tror jeg. Opp til 16 hvis man har tariffavtale.

 

Hmmm ... ja, jeg sa at det var 9 timer jeg også, men personen hang seg opp i at man hadde bare 2 4,5t perioder

Du får be ham vise til hvor det står i forskriften, da. Eller hvor det står at du kun har lov til å ta en 45 minutters pause hver dag med mindre du skal kjøre 10 timer den dagen.

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/226325/binary/921796?fast_title=Forskrift+om+kj%C3%B8re-+og+hviletid+jan+2014.pdf

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Reglene er ikke laget for å hindre deg i å ta mer enn en (lang nok) pause...

 

Så lenge du ikke kjører mer enn 9 timer på en dag, og ikke mer enn 4,5 i strekk (og pausen mellom øktene er lang nok), så er det lovlig. Du kan også dele hvilepausen på 45 minutter i to (15+30), men da må den lengste pausen være sist. I teorien kan du kanskje klare deg med en halvtimes pause mellom de to siste øktene, men når den første faktisk varte lenger enn nødvendig (45 minutter i stedet for 15) , og den siste skal være lengst, så, tja...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

I teorien kan du kanskje klare deg med en halvtimes pause mellom de to siste øktene, men når den første faktisk varte lenger enn nødvendig (45 minutter i stedet for 15) , og den siste skal være lengst, så, tja...

Hvordan får du dette til å stemme? Det bryter jo med det du skrev først ettersom den første av de to siste periodene er på 4,5 timer. Altså må han da ta 45m pause.

Lenke til kommentar

Hvordan får du dette til å stemme? Det bryter jo med det du skrev først ettersom den første av de to siste periodene er på 4,5 timer. Altså må han da ta 45m pause.

Jeg har ikke orket å lese forskriften i detalj (den berører meg uansett ikke personlig), så jeg er ikke sikker. Om det står tydelig at den siste pausen skal være lengre enn den første, eller om det "bare" står at den siste pausen (av en formodet total på 45) skal være minst 30 minutter, vil jo gi forskjellig resultat. :)

 

edit: 

 
Etter en kjøreperiode på fire og en halv time skal føreren ta en sammenhengende pause på minst 45 minutter, med mindre føreren gjennomfører en hvileperiode.
Denne pausen kan erstattes av en pause på minst 15 minutter, etterfulgt av en pause på minst 30 minutter, dersom pausene fordeles over perioden på en slik måte at bestemmelsene i første ledd overholdes.

Den siste pausen trenger altså bare være minst 30 minutter, selv om den første var på hele 45.

 

(artikkel 7, side 15)

http://www.vegvesen.no/_attachment/226325/binary/921796?fast_title=Forskrift+om+kj%C3%B8re-+og+hviletid+jan+2014.pdf

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan får du dette til å stemme? Det bryter jo med det du skrev først ettersom den første av de to siste periodene er på 4,5 timer. Altså må han da ta 45m pause.

Jeg har ikke orket å lese forskriften i detalj (den berører meg uansett ikke personlig), så jeg er ikke sikker. Om det står tydelig at den siste pausen skal være lengre enn den første, eller om det "bare" står at den siste pausen (av en formodet total på 45) skal være minst 30 minutter, vil jo gi forskjellig resultat. :)

Du må ha 45 minutters pause etter å ha kjørt 4,5 timer. Men denne pausen kan deles opp i 15+30 minutter slik at du for eksempel kan kjøre 1 time, ta 15 minutter pause, kjøre videre i 3,5t, så ta en 30 minutter pause. Da vil du være klar til å kunne kjøre 4,5 nye timer.

Lenke til kommentar

1. Idiotisk å oppdatere posten din etter jeg har svart på den.

2. Det du skriver stemmer selvsagt isolert sett. Men ikke i eksempelet i første post på måten du vil bruke det.

3. Spørsmålet i åpningsinnlegget handler ikke om det du synser om, og det at du synser om noe du åpenbart ikke kan hjelper ikke tråden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...