Konto brukes ikke Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 4,5t så 45min hvile, med påfølgende 4,5t kjøring - altså 9 effektive timer (foruten 10 to ganger i uka) Men hva hvis man kjører 2 timer, tar 45min hvile, kjører 4,5t - Har man da igjen 2,5t (etter ny 45m pause), eller må man da ta til takke med at man har 'ødelagt' den første 4,5t perioden iom man tok pausen etter kun 2t? (altså bare 6,5 effektive timer) Prøver å lete opp lovverk på det, men finner lite. Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 9 timer kjøring i løpet av ein 15t arbeidsag. Var vertfall slik når eg 'bodde' i bilen. Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Så ja, eg er enig i at du har lov til å køyre, så lenge du ikkje overstiger 4.5 time sammenhengende uten pause. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrkestransport/Kjore+og+hviletid Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrkestransport/Kjore+og+hviletid Der står det ingenting om det - av det jeg har funnet. (leste selvfølgelig før jeg postet) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrkestransport/Kjore+og+hviletid Der står det ingenting om det - av det jeg har funnet. (leste selvfølgelig før jeg postet) Litt mer her da http://www.egenbil.no/nyttig-aa-vite/kjoere--og-hviletid Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 (endret) Leste før posting og ingenting der heller. Edit: Jeg mener samme som HiAceRobin forøvrig og mener reglene er der for ikke at folk skal kjøre sammenhengende i mer enn 4,5t pga de da trenger pause - altså sikkerhet i høysete. Mener og følger dette selv og at det er dette jeg har lært. Men kom i diskusjon med en som mente annet. Hadde vært greit å da henvise til lovverket på at jeg har rett. (samt være 110% på at jeg følger reglene selv) Endret 24. september 2015 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 4,5t så 45min hvile, med påfølgende 4,5t kjøring - altså 9 effektive timer (foruten 10 to ganger i uka) Men hva hvis man kjører 2 timer, tar 45min hvile, kjører 4,5t - Har man da igjen 2,5t (etter ny 45m pause), eller må man da ta til takke med at man har 'ødelagt' den første 4,5t perioden iom man tok pausen etter kun 2t? (altså bare 6,5 effektive timer) Prøver å lete opp lovverk på det, men finner lite. Du kan kjøre 9 timer per dag. Det er ikke verre enn det. Men husk på at arbeidsmiljøloven trumfer lov om kjøre og hviletid. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 (endret) 9 timer kjøring i løpet av ein 15t arbeidsag. 13 timers dag er det nå tror jeg. Opp til 16 hvis man har tariffavtale. Hmmm ... ja, jeg sa at det var 9 timer jeg også, men personen hang seg opp i at man hadde bare 2 4,5t perioder Endret 24. september 2015 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
HiAceRobin Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 9 timer kjøring i løpet av ein 15t arbeidsag. 13 timers dag er det nå tror jeg. Opp til 16 hvis man har tariffavtale. Hmmm ... ja, jeg sa at det var 9 timer jeg også, men personen hang seg opp i at man hadde bare 2 4,5t perioder For å sei det enkelt så har eg dei 15 timane frå min arbeidsgiver, eg har ingen lovverk å henvise til. Når det gjelder effektiv kjøretid så kan eg ikkje finne anna enn at maks 4.5 timer før 45min pause, med totalt 9 timar på ein arbeidsdag med unntak av to dager i veka, begrensning på ukeskjøretid og to ukers osv. Finnes ikkje slike forbud så antas det som godtatt. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 (endret) 9 timer kjøring i løpet av ein 15t arbeidsag. 13 timers dag er det nå tror jeg. Opp til 16 hvis man har tariffavtale. Hmmm ... ja, jeg sa at det var 9 timer jeg også, men personen hang seg opp i at man hadde bare 2 4,5t perioder Du får be ham vise til hvor det står i forskriften, da. Eller hvor det står at du kun har lov til å ta en 45 minutters pause hver dag med mindre du skal kjøre 10 timer den dagen. http://www.vegvesen.no/_attachment/226325/binary/921796?fast_title=Forskrift+om+kj%C3%B8re-+og+hviletid+jan+2014.pdf Endret 24. september 2015 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 (endret) Reglene er ikke laget for å hindre deg i å ta mer enn en (lang nok) pause... Så lenge du ikke kjører mer enn 9 timer på en dag, og ikke mer enn 4,5 i strekk (og pausen mellom øktene er lang nok), så er det lovlig. Du kan også dele hvilepausen på 45 minutter i to (15+30), men da må den lengste pausen være sist. I teorien kan du kanskje klare deg med en halvtimes pause mellom de to siste øktene, men når den første faktisk varte lenger enn nødvendig (45 minutter i stedet for 15) , og den siste skal være lengst, så, tja... Endret 24. september 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 I teorien kan du kanskje klare deg med en halvtimes pause mellom de to siste øktene, men når den første faktisk varte lenger enn nødvendig (45 minutter i stedet for 15) , og den siste skal være lengst, så, tja... Hvordan får du dette til å stemme? Det bryter jo med det du skrev først ettersom den første av de to siste periodene er på 4,5 timer. Altså må han da ta 45m pause. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 (endret) Hvordan får du dette til å stemme? Det bryter jo med det du skrev først ettersom den første av de to siste periodene er på 4,5 timer. Altså må han da ta 45m pause. Jeg har ikke orket å lese forskriften i detalj (den berører meg uansett ikke personlig), så jeg er ikke sikker. Om det står tydelig at den siste pausen skal være lengre enn den første, eller om det "bare" står at den siste pausen (av en formodet total på 45) skal være minst 30 minutter, vil jo gi forskjellig resultat. edit: Etter en kjøreperiode på fire og en halv time skal føreren ta en sammenhengende pause på minst 45 minutter, med mindre føreren gjennomfører en hvileperiode. Denne pausen kan erstattes av en pause på minst 15 minutter, etterfulgt av en pause på minst 30 minutter, dersom pausene fordeles over perioden på en slik måte at bestemmelsene i første ledd overholdes. Den siste pausen trenger altså bare være minst 30 minutter, selv om den første var på hele 45. (artikkel 7, side 15) http://www.vegvesen.no/_attachment/226325/binary/921796?fast_title=Forskrift+om+kj%C3%B8re-+og+hviletid+jan+2014.pdf Endret 24. september 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvordan får du dette til å stemme? Det bryter jo med det du skrev først ettersom den første av de to siste periodene er på 4,5 timer. Altså må han da ta 45m pause. Jeg har ikke orket å lese forskriften i detalj (den berører meg uansett ikke personlig), så jeg er ikke sikker. Om det står tydelig at den siste pausen skal være lengre enn den første, eller om det "bare" står at den siste pausen (av en formodet total på 45) skal være minst 30 minutter, vil jo gi forskjellig resultat. Du må ha 45 minutters pause etter å ha kjørt 4,5 timer. Men denne pausen kan deles opp i 15+30 minutter slik at du for eksempel kan kjøre 1 time, ta 15 minutter pause, kjøre videre i 3,5t, så ta en 30 minutter pause. Da vil du være klar til å kunne kjøre 4,5 nye timer. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 1. Idiotisk å oppdatere posten din etter jeg har svart på den. 2. Det du skriver stemmer selvsagt isolert sett. Men ikke i eksempelet i første post på måten du vil bruke det. 3. Spørsmålet i åpningsinnlegget handler ikke om det du synser om, og det at du synser om noe du åpenbart ikke kan hjelper ikke tråden. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. september 2015 Del Skrevet 25. september 2015 Ser hvor jeg tabbet meg ut nå; hele pausen må tas innenfor eller etter maksimalt 4,5 timer. 2t+15min+4,5t før man tar den siste halvtimen er derfor naturligvis ikke innenfor. Men 2t+45min+4,5t+45min+2,5t ser jeg ingen hindring for. Lenke til kommentar
lasse1234321 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 Skal ta førerprøven imorgen for lastebil. Har et spørsmål. kan noen hjelpe??? Du skal kjøre 900km i en fart på 60km/t. hvor lang tid bruker du når du ikke utvider daglig kjøretid og ikke nedsetter døgnhvil???? Lenke til kommentar
lasse1234321 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 og hvordan rekner man ut sånt? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 5. november 2015 Del Skrevet 5. november 2015 og hvordan rekner man ut sånt? 900km/60kmt=antall timer du bruker på å kjøre strekningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå