Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Filosofi, tolke utsagnet "Man skal ikke unngå døden for enhver pris, verken i feltet eller i retten."

Anbefalte innlegg

hei, jeg har som oppgave i Historie og filosofi å tolke dette utsagnet "Man skal ikke unngå døden for enhver pris, verken i feltet eller i retten."

har ennå ikke klart å forstå det så jeg håpet på at noen av dere ville hjelpe :)

Endret av Adam Aas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel lærer ute etter din egen oppfatning av dette, da de fleste vil alle ha forskjellige tolkninger.

Personlig tolker jeg det som at man ikke skal unngå døden for enhver pris, da "enhver pris" kan bety din kjære eller "a greater cause". Hadde vel heller tatt imot døden enn å såre de du elsker?

Mulig jeg tolker det litt bokstavelig, men det er poenget, alle har en forskjellig tolkning.

Lenke til kommentar

"i feltet" betyr muligens "i felten", eller i krig?

Jeg tolker det på linje med sangen "Alltid freidig når du går" og linjen "Dø om så det gjelder".

Altså at en skal ikke oppføre seg som en knehøne for å få overleve. Eller en skal ikke fire på viktige prinsipper.

Lenke til kommentar

Å ikke dø for enhver pris tolker jeg som at man skal stå fast på sine prinsipper når man er utsatt for noe der man må velge.

Eller så kan vi dra det lenger, ville du ofret noen kjære (eller deg selv) for å redde hundrevis av liv selv om du ikke var nødt? Ville du ha løpt inn i døden frivillig for noe rett og slett.

Mange filmer der man ser heroiske handlinger som dette. Så en film nylig der det var en tekniker/ sjef på et atomkraftverk som løp inn i reaktoren for å restarte kjølingen manuellt siden datasystemene som styrte det ikke responderte, han døde selvfølgelig av stråling :p Jeg lever i troen om at jeg ville utført en slik handling hvis jeg ble stillt overfor et slik valg.

Memento mori og Ars moriendi  er ting du kan lese om ved siden av og trekke tråder til siden det er historie og filosofi som er temaet.

Edit; Leif was here.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...