Gå til innhold

Droppe ut etter første semester?

Kveps

Anbefalte innlegg

Jeg går for øyeblikket Internasjonal Markedsføring på BI, første semester. Etter disse ukene har jeg egentlig ikke merket noe interesse for fagene mine. Motivasjonen er der rett og slett ikke. Jeg kom inn med et karaktersnitt fra vgs på 5, så det er ikke det at den akademiske overgangen er altfor stor som irriterer meg. Jeg har egentlig bare lyst å studere noe som får meg engasjert, noe som gjør at jeg føler en viss fremgang.

Tanken (eller det jeg har vurdert de siste dagene) er å bestå eksamenene til jul (for å få 40% omgjort til stipend, og få 1 tilleggspoeng) og deretter flytte til hjembyen min igjen for å jobbe og ta noen fag som privatist. Det frister mer å tjene noen penger og heller studere igjen neste høst, enn å samle opp en haug med gjeld fra Lånekassen på noe utenfor mitt interessefelt.

Hva tror dere er den beste løsningen?

• Burde jeg fullføre hele første året, og i så fall hvorfor?
  • Tror dere at interessen kommer krypende med tiden? Jeg synes ikke fagene er spennende.
  • Andre som har studert et halvt år, droppet ut og jobbet?
  • Jeg er bare 18 (straks 19) år, og de fleste er både ett, to og tre år eldre enn meg på linjen. Jeg har vel god tid å finne min "vei"?
  • Lærerutdanning, språkutdanning eller noe kreativt som (landskaps)arkitektur virker som gode utdanninger. Noen innspill?
  • Realfag og IT er vel gode veier og gå det også, men er redd for å tråkke i samme fellen og velge noe tilfeldig som jeg ikke vet jeg er interessert i...

Hadde vært supert om noen kunne svart på noe​n av disse! :)

Kan forresten ikke vente til eksamen før jeg bestemmer meg, da jeg betaler for skole og må sannsynligvis melde avbrutt studium tidlig desember. I tillegg har jeg tre måneders oppsigelsestid for leiligheten.

Endret av Kveps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringen jeg hadde med mitt eget bachelorstudium i økonomi var at det ble mer interessant lenger ut i studiet. Det var dels fordi fafagene gikk mer i dybden og dels fordi jeg fikk flere og bedre muligheter med tanke på valgfrie kurs. Men interessen min var ikke helt fraværende i begynnelsen, så det er vanskelig å si om det blir slik for deg også.

Likevel synes jeg det er litt tidlig å konkludere kun en måned ut i studiet. Jeg ser at situasjonen er litt vanskelig for deg da du betaler skolepenger og må tenke på leiligheten. Jeg foreslår at du snakker med utleieren din og hører om du kan få kortere oppsigelsestid mot at du tar ansvar for å finne en ny leietaker når du velger å flytte. Eventuelt kan du si opp leieavtalen og heller finne en ny boløsning hvis du ombestemmer deg i løpet av semesteret.

Skal du droppe ut, så dropper du ut så fort som mulig. Det er ingenting som er så dumt som å sløse bort livet og pengene på noe du hverken liker eller har bruk for.

Kjenn først godt etter og tenk på hva du skal gjøre istedet.

Det er ikke nødvendigvis dumt å fullføre semesteret han har begynt på og allerede betaler for. Helt ubrukelig er det ikke. Jeg ville i hvert fall ikke sluttet før jeg visste at jeg har jobb eller noe annet å falle tilbake på.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke noen av fagene direkte interessante, og tror kanskje jeg er litt mer "praktiker" enn jeg først så for meg. Jeg ser på fagene vi skal ha utover studiet, og tror ikke dette vil appellere til meg. Ellers mener jeg at det ekstra tilleggspoenget kan komme godt med i videre søking. Og så føler jeg det blir dumt å betale 30.000 for ingenting!

Tror nok jeg klarer å skaffe jobb hjemme, da jeg har jobbet helle sommeren og skal jobbe i juleferien.​ Jeg må nok finne ny leietaker uansett, da vi tre som bor der betaler hver vår delsum av leien og har felles oppsigelse.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis dumt å fullføre semesteret han har begynt på og allerede betaler for. Helt ubrukelig er det ikke. Jeg ville i hvert fall ikke sluttet før jeg visste at jeg har jobb eller noe annet å falle tilbake på.

Jeg vil påstå at det ikke er noe å beholde om TS har mulighet til å fremleie og kvitte seg med hybelen. Gå ut første semester kan jeg se på som kurant, men etter å ha kjent så mange som har sluttet alt for sent så vet jeg at det er en stor felle, der din egen økonomi bli offer for en beslutning du ikke har "Cojones" til å gjøre når du må. Studieavgiften er tapte penger, men husleie og tapt mulighet for arbeid er en større utgift.

TS må bli kjent med sitt eget studie og vite hva som venter han/hun. Jeg påstår ikke at man skal kjenne et "kall" så snart man begynner på studiet, men om du starter på f.eks datateknikk og finner ut at du fordrar programmering, så er det ikke en løsning å fortsette i håp om at ting faller på plass.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Høres ut som en kjip linje, så jeg skjønner deg godt. Det eneste argumentet for å fortsette (om du er sikker på å droppe ut) er vel at man får karakterpoeng for ett fullført år. Men du betaler jo dyrt for det. :)

Lenke til kommentar

Jeg droppet ut etter ett semester, men det var rett og slett fordi jeg begynte med start vår, så om jeg skulle gått ett år hadde jeg måttet gått 1,5 år før jeg kunne begynne på nytt. Ellers hadde jeg fullført året fordi det er greit å ha ett årsstudium, og i tillegg noe å gjøre om du ikke allerede har en jobb som venter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...