Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjøte ledning fra LED spot

Anbefalte innlegg

Hei. Har en onkel som må skjøte en ledning fra en LED spot til trafo, da ledninga er for kort. Han har slike lys http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/innendorsbelysning/bilde-mobelarmaturer/downlight-led-423316/

Siden de kun er 1,7 W, hvor langt tror dere man kan skjøte det før det blir for mye spenningsfall? Vet ikke hvilken trafo det er, men neppe en kraftig da dette er billiglys.

Kan man skjøte med presshylser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spenningsfall skal nok ikke være noe problem, bruker å stå på trafoen hvilke begrensninger som gjelder. Ser ikke hvilken spenning den kjører på heller men kan si ganske sikkert at du kan skjøte på litt så lenge du ikke skal rundt hele kjøkkenet. Kan skjøte med isolerte presshylser og krympeslange avhengig av spennigen, eller boks og klemmer.

Lenke til kommentar

Spenningsfall skal nok ikke være noe problem, bruker å stå på trafoen hvilke begrensninger som gjelder. Ser ikke hvilken spenning den kjører på heller men kan si ganske sikkert at du kan skjøte på litt så lenge du ikke skal rundt hele kjøkkenet. Kan skjøte med isolerte presshylser og krympeslange avhengig av spennigen, eller boks og klemmer.

Ok, har skaffa litt PLS90 som burde være bra kabel til dette. Har jo Wago-klemmer også men vet ikke om det er så mye bedre enn hylser. Er det kritisk med krympeslange? Er såvidt jeg vet ikke isolasjon over taket.

Lenke til kommentar

Vil tippe det der er 12V eller mindre.. Jeg pleier stort sett å lodde 12v, og bruke krympestrømpe.

Blir nok litt tynnere enn originalt.. men er man usikker så kan man jo legge på flere lag med krympestrømper :)

12 eller 24 volt er det, men ikke noen stor forskjell. 1,7 watt betyr også at det er lavt strømtrekk, kanskje noen få mA, så i teorien skal det ikke være nødvendig med veldig tykk tverrsnitt.

Lenke til kommentar

Om ledninga fra spotten er tynn nok kan presshylser klemme av ledningen til spotten, ikke spørr hvordan jeg vet dette.

Ville loddet en skjøt på denne type kabel for min del.

Vet at lodding er fyfy i en husinstallasjon men til LED belysning med bittesmå strømmer på lav spenning ser jeg ikke problemet med og gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...