Gå til innhold

[Løst] Gaming PC 15k feedback på oppsett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje kjøpe cpu+ hovedkort og rambrikkene på bruktmarkedet?

LGA 1151 eller 2011-3 er de platformene man bør vurdere og kjøpe i dag.

Selv om prisen er noe stiv, er de vertfall slik at du kan beholde ram brikkene hvis du oppgrader senere.

GTX 980 TI er kanskje for litt spesielt interiserte, tror jeg hadde ventet på GTX 1080 serien eller vurdert brukt også der.

Med mindre du spiller flere dager i uken. Eller satset på GTX 970.

Lenke til kommentar

Kanskje kjøpe cpu+ hovedkort og rambrikkene på bruktmarkedet?

LGA 1151 eller 2011-3 er de platformene man bør vurdere og kjøpe i dag.

Selv om prisen er noe stiv, er de vertfall slik at du kan beholde ram brikkene hvis du oppgrader senere.

GTX 980 TI er kanskje for litt spesielt interiserte, tror jeg hadde ventet på GTX 1080 serien eller vurdert brukt også der.

Med mindre du spiller flere dager i uken. Eller satset på GTX 970.

Vil ikke vente på nyere deler/skjermkort da jeg skal kjøpe/bygge den ganske snart.

Skal brukes til gaming mer eller mindre hver dag etter jobb, og hele tiden i helgen (i vert fall når Fallout 4 slippes)

Vil også kjøpe alle delene helt nye selv om jeg selvfølgelig kan spare penger ved å kjøpe brukt. Det er en personlig preferanse i vert fall i første omgang (vil være 100% sikker på at alt er i topp stand og holder seg en god stund)

Lenke til kommentar

Hva slags monitor skal du bruke? 1080p@60 eller 1440p@144 ?

Personlig ville jeg gått for Skylake i5 6600K og GTX 980 TI. Burde være mulig å snike dette innenfor 15K.

Men skal du spille i 1080@60 så er det egentlig mer enn nok med GTX 970 - og da slipper du billigere unna.

Skal spille 1080@60, vet at 980 er mer en nok til det, men vil ha noe som holder seg en stund + det finnes veldig kravtunge grafikk-mods til FO3/NV, som sikkert kommer til å komme til FO4 etter hvert også..

Har laget et utkast med din personlige anbefaling (https://prisguiden.no/liste/156143)

Hvor mye forskjell vil dette utgjøre på ytelse? Vil det være en stor forskjell?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke socket 1150 og DDR3 med den prosessoren. Da må du ha socket 1151 og DDR4.

Vedr skjermkort så faller GTX 980 mellom to stoler. Det er ingen vits å kjøpe det hvis man regner på ytelse VS krone.

Så anbefalingene er:

Socket 1150, i5 4690K evt 4790K, DDR3

Socket 1151, i5 6600K, DDR4

Socket 2011-3, 5820K, DDR4

For skjermkort gjelder GTX 970 eller GTX 980 TI uansett hvilken av plattformene ovenfor du går for.

For 1080p@60 ville jeg nok tatt GTX 970, for så å heller bytte skjermkort når Pascal kommer ut (hvis det bli så bra som ryktene sier). Ingenting er futureproof her, så bytting blir det uansett. Tar du 2011-3 plattformen vil nok kunne ha denne i mange år uten at den vil begrense spillopplevelsen din noe nevneverdig.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for svar Kyrre S. Gikk litt fort i svingene i går, men har fått laget 3 skikkelige lister nå, så får jeg vel bare bestemme meg for hvilken av de jeg skal gå for.

https://prisguiden.no/liste/156142(1150,DDR3,i7 4690k,EVGA GTX 980 TI SC+)

https://prisguiden.no/liste/156143(1151,DDR4, i5 6600, GTX 980 TI)

https://prisguiden.no/liste/156157(2011-3,DDR4,i7 5820k,EVGA GTX 970 SC)

Noen som har kommentarer til hva som egner seg best for max fps,holder seg lengst, lettest å bygge osv.?

Nesten 10 år siden sist jeg bygget PC sist så er litt rusten/utdatert.

Endret av lexdex
Lenke til kommentar

Lettest å bygge er jo likt da - siden du har samme kabinett i alle.

Best FPS er jo klart de byggene med GTX 980 TI.

Holder seg lengst .. hmm ikke godt å svare på. Jeg vil tro 2011-3 plattformen holder seg lengst og best i pris fremover. Skjermkortet du har satt opp der vil bli relativt billig på bruktmarkedet men kan alltids selges utenom. GTX 980 TI vil også holde en stund - ett slik yter nesten like bra som to GTX 970.

Skal jeg pirke på noe måtte det bli å ta skjermkortet fra 1150 bygget og puttet på 1151 bygget, men da blir jo prisen høyere. Da vil du iallfall sitte med siste mainstream plattform og det aller hotteste innen skjermkort.

Holder likevel en knapp på at du bør ta 2011-3 bygget og holder deg til GTX 970 enn så lenge siden du spiller i 1080p@60. Så kan du oppgradere skjermkortet (og evt skjerm da..) om ett år elns. Selve plattformen vil holde lenge. Folk sitter ennå med socket 1366 som var entusiastplattformen før 2011, og 2011 er jo forgjengeren til 2011-3. Så disse holder seg relativt lenge. Alt kan jo "plutselig" snu da, hvis det kommer noe heeeelt nytt på markedet, men det ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...