Gå til innhold

Bil lappen

Leo21

Anbefalte innlegg

Hvilke ting er det som er viktigere enn giringa da? Som jeg bør kunne om et par uker?

Det blir for dumt å svare på.

Ta til deg rådene du har fått og oppsøk en kjøreskolelærer og ta det derfra.

Hvor fort lærte du å kjøre bil da? På veien etter 1 måned?

Jeg bor på landet, så jeg begynte på en øde vei med liten trafikk. Øvde litt i svak oppoverbakke med ingangsetting etc. Så i praksis så kjørte jeg på offentlig vei fra første time, men aldri ett sted med mye trafikk. Etter de første 2-4 timene så kjørte jeg rundt i bygda mens jeg giret opp og ned. Etter ca. en uke så kjørte jeg i byen, men dog ikke i rushtiden. (Fredrikstad) Etter 2-3 måneder så kjørte jeg fra Fredrikstad til Molde i ett strekk når vi skulle på ferie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jo du akkurat begynt å lære deg de grunnlegende tingene når man kjører bil. Det er jo bra. Men når du har kjørt veldig mye, så vil ikke manuell være et problem. Men selvfølgelig automat gir er jo mye diggere å kjøre synes jeg da, ettersom du slipper å tenke på å ta inn clutch osv i kø osv. Men jeg liker også manuell og synes det er gøyt å gire.

Lenke til kommentar

Nå har jo du akkurat begynt å lære deg de grunnlegende tingene når man kjører bil. Det er jo bra. Men når du har kjørt veldig mye, så vil ikke manuell være et problem. Men selvfølgelig automat gir er jo mye diggere å kjøre synes jeg da, ettersom du slipper å tenke på å ta inn clutch osv i kø osv. Men jeg liker også manuell og synes det er gøyt å gire.

Finnes vel bir med automatgir, men som kan byttes til manuel også?

Lenke til kommentar

Automatgir er behagelig ja, men det blir feil og kjøpe automat fordi man ikke takler manuell kasse. Lær deg å kjøre med manuell gir skikkelig først er min mening.

Det finnes vel ingen biler med automat som vil fungere på samme måte som biler med manuell kasse. Dem kaller det manuell giring da man ofte kan skyve girspaken til høyre/venstre etc. for så og gire "manuelt" ved å skyve spaken opp og ned. Dette har ingenting med tradisjonell manuell giring å gjøre.

Har hatt dette på mange biler og sannheten er at de moderne automatkassene fungerer mer enn bra nok som dem gjør så "manuell" giring tjener man ikke stort på.

Stort sett så er automat veldig behagelig, men det har sine svakheter også. Står du fast i en snøfonn eller i en grøft og du skal "gynge" deg løs så er manuell kasse langt og foretrekke. Det vil også alltid være en forsinkelse fra du gir gass til det faktisk skjer noe. Dette blir man fort vant til, men det er irriterende i starten. Spesielt i lyskryss/rundkjøringer etc. hvor man skal "forte" seg ut før neste bil.

Men altså... hør på rådene du får her fra erfarne bilister som har hatt lappen en stund. Legg grunnlaget og lær deg å kjøre bil med manuell giring først. Hvem vet.. kanskje du på sikt vil foretrekke dette fremfor automat når du først blir vant til det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Automatgir er behagelig ja, men det blir feil og kjøpe automat fordi man ikke takler manuell kasse. Lær deg å kjøre med manuell gir skikkelig først er min mening.

Det finnes vel ingen biler med automat som vil fungere på samme måte som biler med manuell kasse. Dem kaller det manuell giring da man ofte kan skyve girspaken til høyre/venstre etc. for så og gire "manuelt" ved å skyve spaken opp og ned. Dette har ingenting med tradisjonell manuell giring å gjøre.

Har hatt dette på mange biler og sannheten er at de moderne automatkassene fungerer mer enn bra nok som dem gjør så "manuell" giring tjener man ikke stort på.

Stort sett så er automat veldig behagelig, men det har sine svakheter også. Står du fast i en snøfonn eller i en grøft og du skal "gynge" deg løs så er manuell kasse langt og foretrekke. Det vil også alltid være en forsinkelse fra du gir gass til det faktisk skjer noe. Dette blir man fort vant til, men det er irriterende i starten. Spesielt i lyskryss/rundkjøringer etc. hvor man skal "forte" seg ut før neste bil.

Men altså... hør på rådene du får her fra erfarne bilister som har hatt lappen en stund. Legg grunnlaget og lær deg å kjøre bil med manuell giring først. Hvem vet.. kanskje du på sikt vil foretrekke dette fremfor automat når du først blir vant til det?

Hvor vanlig er det blant nyutdannede kjørere, typ 18 åringer, at de kjører på automat? Eller kjøper alle de manuell?

Lenke til kommentar

Er man ung så kjøper man som regel en billig bil. De er gjerne gamle, og automat på "den tiden" var ikke like vanlig som i dag. Det er ikke så mange med automat i dag heller.

Uansett, man er ikke ferdig utlært når man har fått lappen. Da han man bare lov til øvelseskjøre uten tilsyn. Jeg mener derfor at hvis man tar lappen med manuell bør man kjøre lenge nok med manuell til at man er "utlært".

Og "intet problem"? Hva betyr det? Flett ny M6?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er man ung så kjøper man som regel en billig bil. De er gjerne gamle, og automat på "den tiden" var ikke like vanlig som i dag. Det er ikke så mange med automat i dag heller.

Uansett, man er ikke ferdig utlært når man har fått lappen. Da han man bare lov til øvelseskjøre uten tilsyn. Jeg mener derfor at hvis man tar lappen med manuell bør man kjøre lenge nok med manuell til at man er "utlært".

Og "intet problem"? Hva betyr det? Flett ny M6?

Nei, budsjettet holder seg til 400-500000kr.

Lenke til kommentar

4-500k på din første bil?

Høres like fornuftig ut som å røyke pengene.. Jeg vil anbefale å gå for noe rimeligere i begynnelsen, helst en bil du kan tape hele verdien av uten at det gir noen seriøse problemer for deg.

Hvilken pris til første bil da?

Lenke til kommentar

Pengene er Intet problem.

Nå var ikke svaret mitt myntet på hvor mye DU skal bruke på bil, men hvorfor 18åringer som regel har manuell. Det er også mange som unngår automat fordi "det bruker mer drivstoff", noe som var aktuellt for 20+ år siden, men i dag ikke er så aktuellt lenger. Noen velger også manuell fordi det kan være dyrt å vedlikeholde en automatkasse i forhold til manuell. 

og som de andre her påpeker, å bruke 400k på din første bil er helt høl i hue.

Du burde ikke kjøpe en ny bil, men en brukt en. En som du stoler på, men som ikke gjør deg til mangeårig gjeldsslave hvis du kræsjer den. Husk også at den skal forsikres, og jo dyrere bil, jo dyrere blir forsikringen.

Du bør egentlig bestemme deg for hvor mye penger du vil bruke, og så heller finne ut hva du kan få i den prisklassen fremfor å velge om du vil ha tiptronic eller manuell. Når du kjøper bruktbil må du på en måte ta til takke med det du finner innenfor gitt prisklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...