Gå til innhold

Bil lappen

Leo21

Anbefalte innlegg

Det skal litt til for at det skal lukte svidd av clutchen på en ny bil. Jeg anntar nok at du holder den alt for lenge samtidig som du har gasspådrag og høyt turtall.

Har du ikke sluppet clutchen før det lukter svidd så kan dte nok hende du må vurdere å slippe den opp litt før ja...

Jeg kjører på en gammel bil, skal sies.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du skal ta dette med kjøreskolelæreren din. Du virker ganske så fersk og når man ikke klarer og få i gang bilen uten at det lukter svidd clutch så mener jeg at du bør lære litt grunnleggende teknikk her.

Jo, jeg klarer jo å få i gang bilen uten problemer. Men det hender som sagt at jeg holder inn clutchen litt for lenge, og derfor svir det. Ikke noe stress egentlig.

Lenke til kommentar

det lukter ikke svidd clutch av å holde den inne 3-5 sekunder for lenge.. Hvis det begynner å lukte svidd har du alt for høyt turtall, men det ville nok "fattern" ha reagert på og fortalt deg at du ikke må gjøre.

Alle de tingene du spør om her, spør du ikke den som du kjører med om dette? Det er sikkert mye lettere for vedkommende å svare siden h*n ser hva du gjør og kan svare ut fra h*ns egne observasjoner. Vi må svare basert på din evne til å gjenfortelle det du tror/mener du har gjort eller har skjedd.

Lenke til kommentar

det lukter ikke svidd clutch av å holde den inne 3-5 sekunder for lenge.. Hvis det begynner å lukte svidd har du alt for høyt turtall, men det ville nok "fattern" ha reagert på og fortalt deg at du ikke må gjøre.

Alle de tingene du spør om her, spør du ikke den som du kjører med om dette? Det er sikkert mye lettere for vedkommende å svare siden h*n ser hva du gjør og kan svare ut fra h*ns egne observasjoner. Vi må svare basert på din evne til å gjenfortelle det du tror/mener du har gjort eller har skjedd.

Hva mener du med for høyt turtall?

Lenke til kommentar

Som sagt... spør kjøreskolelæreren din. Det blir helt feil og stille slike ytterst grunnleggende spørsmål her inne mener jeg. Snakk med kjørelæreren din.

Jeg kjørte min første bil alene når jeg var 14 år gamel (på et jorde like ved der jeg bor). Klarte fint og både clutche og gire med bilen jeg kjørte og det eneste som luktet svidd var gummien fra hjula. Når du som tilsynelatende 18-åring ikke klrar å føre en bil fra A til B uten å brenne clutchen så tror jeg du trenger proffesjonell hjelp fra en kjøreskolelærer. Tror det er DER du må starte.

Lenke til kommentar

Hvis du har 5-6000 i turtall over lengre tid (+15sek) med clutchen halvveis inne kan det vel begynne å lukte svidd. Men det er relativt ubehagelig å være i bilen med så høyt turtall pga støy. Så hvis du har gjort dette sammen med noen som skal lære deg å kjøre bil så ville det ha blitt tatt opp der og da.

Lenke til kommentar

Det kan godt være at du svir clutchen ja.

Det fører fort til at clutchen dør og må byttes.

Serr? Skal vel mye til før den må byttes, eller?

Dersom clutchbelegget blir skadet kan dette bli følgen.

Et clutchbytte kan være dyrt. 

Hvor godt bilen tåler det varierer fra bil til bil.

Ok det skyldes bare at jeg holder inn clutchen for lenge? Må jeg slippe den før?

Riktig bruk av clutch:

Fra stillestående finner du clutchens gripepunkt ved å forsiktig slippe pedalen ut (uten å gi gass!) inntil clutchen begynner å gripe. (Merkes på motorgange, evnt ved at turtallet synker dersom du har turteller)

Så gir du litt gass mens du slipper clutchen ut i en bestemt, effektiv og kontrollert bevegelse.

Når du er i gang er det det samme, men da går bevegelsen raskere og det er mindre viktig å finne gripepunktet.

Lenke til kommentar

Ikke for å være gledesdreper her, men av erfaring så ville jeg ikke lyttet så alt for mye til min far/mor. En kjørelærer gir langt mer objektive tilbakemedlinger. Å bruke tre dager på og lære seg å gire fra 1. til 2. og ned igjen er ikke akkurat imponerende hvis jeg skal være ærlig.

Å lære seg å gire er bare en bitteliten del av det å føre en bil på en slik måte at du består en oppkjøring.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke for å være gledesdreper her, men av erfaring så ville jeg ikke lyttet så alt for mye til min far/mor. En kjørelærer gir langt mer objektive tilbakemedlinger. Å bruke tre dager på og lære seg å gire fra 1. til 2. og ned igjen er ikke akkurat imponerende hvis jeg skal være ærlig.

Å lære seg å gire er bare en bitteliten del av det å føre en bil på en slik måte at du består en oppkjøring.

På 3 dager er det veldig bra jo. Folk bruker flere uker på å klare det. Altså å få til clutchen og giringa. Klarer man å gira fra 1-2 klarer man å gire 4-5 veldig fort også.

Hva er det viktigste du må kunne for å bestå oppkjøringa da?

Lenke til kommentar

Giring på tre dager er veldig bra? Å få til det med å løse bilen jevnt forstår jeg folk bruker litt tid på, men å gire når man er i gang er superlett. Giring fra 1. til 2. klarte jeg en av de første gangene jeg prøvde, på første dagen.

Dessuen så har du ikke traffikalt grunnkurs...?

• Liker 2
Lenke til kommentar

På 3 dager er det veldig bra jo. Folk bruker flere uker på å klare det. Altså å få til clutchen og giringa. Klarer man å gira fra 1-2 klarer man å gire 4-5 veldig fort også.

Hva er det viktigste du må kunne for å bestå oppkjøringa da?

Det med giring satt første dagen med meg vertfall. Kjørte vel i 3-4 timer og da satt giringen bra. Hadde masse annet og lære når det gjaldt å kjøre bil, men selve giringen er i utgangspunktet peace of cake. Men se og få deg noen timer hos en profesjonell kjørelærer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en gjenganger i alle trådene dine Leo21, og det er at du først og fremst virker vanvittig usikker på deg selv - men når du blir motsagt så har du alltid rett. 

Folk bruker ikke flere uker på å klare giring og clutch. Men for all del, det er bra at du er i gang. Det virker som at du tror giring er det eneste du må kunne for å få lappen, og da tar du grundig feil. Ta trafikalt grunnkurs og få deg en kjørelærer. 

Lenke til kommentar

Å begynne å tenke på oppkjøring nå er bare TULL! Du har akkurat begynt å lære deg de letteste tingene. Du skal gjennom mye før du får lappen. Først må du få trafikalt grunnkurs i boks, så skal du ha kjøretimer. Og sammen med kjørelærer skal du igjennom flere kurs og du skal på glattkjøringsbane osv. Du skal også bestå bil teorien før du får oppkjøring. Å tro at du har snart lappen etter 3 dager er TULL. 

Har du ikke foreldre du kan spørre hjemme? Hvorfor spørre her? Dine foreldre kan vell svare for seg?

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

Hvilke ting er det som er viktigere enn giringa da? Som jeg bør kunne om et par uker?

Det blir for dumt å svare på.

Ta til deg rådene du har fått og oppsøk en kjøreskolelærer og ta det derfra.

Hvor fort lærte du å kjøre bil da? På veien etter 1 måned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...