tangenfoto Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Nei, ikke akselerere... Men jeg tror ihvertfall jeg for 3 år siden ble vist det, kanskje for å bli bedre kjent med clutchen eller noe. Det var egentlig bare en tolkning av hva han kompisen kanskje mente med meldingen sin. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Kan sikkert være greit å demonstrere slik at eleven er klar over korleis bilen fungerar. Det er vell eit ganske standard parkeringsplass uhell at folk startar bilen i fyrstegir utan å trykke inn clutchen slik at bilen "hoppar" frammover og treff eit eller anna? Så det kan være greit å demonstrere at bilen også kan bevege seg og treffe folk og ting sjølv om du ikkje rører gassen. Men eg ser inga praktisk hensikt med å lære å starte bilen og ta laust ved kun å bruke venstrefoten. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Det er mulig å få en bil til å begynne å kjøre uten å trykke inn gassen, men det er hovedsaklig på diesel-biler. Ha bilen i fri, vri om tenninga slik at bilen starter, trykk inn clutchen, sett bilen i 1. gir og sakte slipp clutchen. Bilen vil da kjøre av seg selv i sneglefart uten at man trenger å gi gass. Fattern har en gammel diesel-bil fra 1991 som dette ikke funker på, men har testet 4 diesel-biler som er produsert etter 2005, og alle disse bilene var det mulig å få bilen til å kjøre uten å trykke inn gassen. Det er ikke mulig på bensindrevne biler. Endret 28. september 2015 av Adrax Lenke til kommentar
Musty Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Det er ikke mulig på bensindrevne biler. Jeg har ikke noe problem med å gjøre dette på noen av mine bensindrevne biler. 2 Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Det er ikke mulig på bensindrevne biler. Jeg har ikke noe problem med å gjøre dette på noen av mine bensindrevne biler. Blir litt forvirra her. Hvordan starter du bilen? Inn med clutchen og, slipp clutchen litt og gi litt gass - den metoden? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Folk flest startar bilen sin ved å vri om nøkkelen i tenninga. Dei akselerer bilen ved å sette giret i 1., sleppe ut clutchen sakte og gje gass samstundes. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Det er ikke mulig på bensindrevne biler. Jeg har ikke noe problem med å gjøre dette på noen av mine bensindrevne biler. Blir litt forvirra her. Hvordan starter du bilen? Inn med clutchen og, slipp clutchen litt og gi litt gass - den metoden? Leo21, du blander to begreper her. Starte bilen: Det aa vir om tenningen, faa motoren til aa gaa. (Bilen staar fortsatt helt i ro) Akslerere, løse, kjøre bilen: Faa bilen til aa bevege seg. Er du med paa dette? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Det er ikke mulig på bensindrevne biler. Jeg har ikke noe problem med å gjøre dette på noen av mine bensindrevne biler. Blir litt forvirra her. Hvordan starter du bilen? Inn med clutchen og, slipp clutchen litt og gi litt gass - den metoden? Ja, bilen blir startet som man starter en bil. Med clutchen (og bremsen) inne, så vrir om nøkkelen. Når bilen står i ro på flat mark, med motoren i gang, er det ikke noe problem å slippe ut clutchen (veldig forsiktig) slik at bilen begynner å bevege seg. Når bilen går fort nok kan du slippe foten av clutchen. Dette fungerer helt fint med bensinbiler og dieselbiler. Selvsagt går det mye fortere til vanlig, og man gir gass når du kjenner at den "tar", men på kjøreskolen lærte jeg at jeg skulle slippe clutchen helt før jeg trykte på gassen... Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Dag 2 idag: Betraktelig bedre med clutchen og bilen tror je bare stoppet opp 1-2 ganger. Prøvde også å kjøre fra 1-2 gir, og klarte å rygge. 2 gang jeg sitter i en bil. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hva med å ta trafikalt grunnkurs først? 6 Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Hva med å ta trafikalt grunnkurs først? Skal ta det til uka. Men hva syns du? Har jeg kommet langt til å være dag 2? Eller helt normalt? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvorfor henger du deg så sykt opp i hva andre tror, og hva andre gjorde? Gjør ting i DIN hastighet. Men hvis du absolutt vil ha skryt: Ja, du er kjempeflink, du kjører som en gud! Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Et spørsmål igjen. Når jeg skulle til å starte bilen så slipper jeg clutchen litt mens jeg gir litt gass. Men jeg har en tendens til å holde clutchen for lenge ettee at bilen begynner å gå. Så da kommer det en veldig vond lukt fra motoren, noe jeg tror skyldes clutchen og pga jeg holder den inne for lenge? Noen sammenheng? Lenke til kommentar
tangenfoto Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Ja, svidd clutch kalles det. Helt normalt i begynnelsen, bare øv mer så går det bedre etterhvert. Ta trafikalt grunnkurs før du kjører på veien. Tomme parkeringsplasser funker sikkert til du har det i boks. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Det kan godt være at du svir clutchen ja. Det fører fort til at clutchen dør og må byttes. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Ja, svidd clutch kalles det. Helt normalt i begynnelsen, bare øv mer så går det bedre etterhvert. Ta trafikalt grunnkurs før du kjører på veien. Tomme parkeringsplasser funker sikkert til du har det i boks. Hvorfor blir den svidd? Det er jo ikke sånn at jeg holder inn clutchen inn spesielt lenge, kanskje bare litt Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Det kan godt være at du svir clutchen ja. Det fører fort til at clutchen dør og må byttes. Serr? Skal vel mye til før den må byttes, eller? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Ja, svidd clutch kalles det. Helt normalt i begynnelsen, bare øv mer så går det bedre etterhvert. Ta trafikalt grunnkurs før du kjører på veien. Tomme parkeringsplasser funker sikkert til du har det i boks. Hvorfor blir den svidd? Det er jo ikke sånn at jeg holder inn clutchen inn spesielt lenge, kanskje bare litt Lukter det rompe av clutchen så er den velbrukt ja. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Ja, svidd clutch kalles det. Helt normalt i begynnelsen, bare øv mer så går det bedre etterhvert. Ta trafikalt grunnkurs før du kjører på veien. Tomme parkeringsplasser funker sikkert til du har det i boks. Hvorfor blir den svidd? Det er jo ikke sånn at jeg holder inn clutchen inn spesielt lenge, kanskje bare litt Lukter det rompe av clutchen så er den velbrukt ja. Ok det skyldes bare at jeg holder inn clutchen for lenge? Må jeg slippe den før? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det skal litt til for at det skal lukte svidd av clutchen på en ny bil. Jeg anntar nok at du holder den alt for lenge samtidig som du har gasspådrag og høyt turtall. Har du ikke sluppet clutchen før det lukter svidd så kan dte nok hende du må vurdere å slippe den opp litt før ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå