Zash Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Og et spørsmål til trådstarter, hvorfor endrer du hele tiden på hvor gammel du er? Eks. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1675810&hl= Ja, helt krise, i denne tråden er han 18 år, og i en annen tråd er han nesten 19... Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Slipper du gassen så ruller jo bare bilen på den farten den har. Det kan for eksempel være greit å slippe gassen i nedoverbakker eller mot en sving. Så når du kjører på en vanlig vei, en lang vei, så holder du inn gassen mens du kjører? På en strak lang vei vil du stabilisere farten og da hjelper det ikke å bare rulle. Feks i nedover bakker trenger du ikke å gi gass, det beste er å rulle nedover. Det er også økonomisk. Det ofte kjørelærere er opptatt av er at man kjører så økonomisk som mulig. Du kan også bremse ved å endre gir. Alt dette lærer du. Endret 27. september 2015 av winmedi Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Det varierer, men ofte kjøyrer du med eit lett trykk mot gasspedalen for å holde farta stabil. Andre gongar er det meir hensiktsmessig å kun trykke på gasspedalen innimellom før du slepp den igjen. Kva som er best er avhengig av bilen, vegen og kjøyreforholda forøvrig. Men dette finner du raskt utav med litt trening. Takker. Hva menes egentlig med dette her? Men nå så lærer vi å starte ved å holde inn bremsen og clutchen, også slippe brems så clutch, uten gass. En kamerat som skrev til meg. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Slipper du gassen så ruller jo bare bilen på den farten den har. Det kan for eksempel være greit å slippe gassen i nedoverbakker eller mot en sving.Så når du kjører på en vanlig vei, en lang vei, så holder du inn gassen mens du kjører? På en strak lang vei vil du stabilisere farten og da hjelper det ikke å bare rulle. Feks i nedover bakker trenger du ikke å gi gass, det beste er å rulle nedover. Det er også økonomisk. Det ofte kjørelærere er opptatt av er at man kjører så økonomisk som mulig. Du kan også bremse ved å endre gir. Alt dette lærer du. Jeg skjønner og takk for hjelpa Imorra tenker jeg kanskje å bytte gir, altså fra 1 til 2. Er det enklere å bytte gir og clutchen eller den første fasen der man lærer hvordan en får bilen til å kjøre? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Det varierer, men ofte kjøyrer du med eit lett trykk mot gasspedalen for å holde farta stabil. Andre gongar er det meir hensiktsmessig å kun trykke på gasspedalen innimellom før du slepp den igjen. Kva som er best er avhengig av bilen, vegen og kjøyreforholda forøvrig. Men dette finner du raskt utav med litt trening. Takker. Hva menes egentlig med dette her? Hva er det du ikke forstår? For å holde farten, så må du jo også holde gassen. Slipper du gassen gir du ikke bilen noe mere krefter heller, og den vil jo tape fart ettersom den bare ruller. Ønsker du å holde for eksempel 80 km/t må du jo faktisk holde på gassen så nålen på speedometeret peker på 80. Hvordan du påfører gass og hvordan du kjører kommer an på trafikk (om det er kø for eksempel), om du kjører på motorvei, eller i byen. Alt dette vil du lære. Å bytte fra 1 til 2 er kanskje det vanskeligste girskiftet å få til skikkelig. Det blir ofte litt rykkete og ikke så "smooth". Her handler det om følelse, og at du bytter på riktig turtall, og flere faktorer. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Det varierer, men ofte kjøyrer du med eit lett trykk mot gasspedalen for å holde farta stabil. Andre gongar er det meir hensiktsmessig å kun trykke på gasspedalen innimellom før du slepp den igjen. Kva som er best er avhengig av bilen, vegen og kjøyreforholda forøvrig. Men dette finner du raskt utav med litt trening. Takker. Hva menes egentlig med dette her? Hva er det du ikke forstår? For å holde farten, så må du jo også holde gassen. Slipper du gassen gir du ikke bilen noe mere krefter heller, og den vil jo tape fart ettersom den bare ruller. Ønsker du å holde for eksempel 80 km/t må du jo faktisk holde på gassen så nålen på speedometeret peker på 80. Hvordan du påfører gass og hvordan du kjører kommer an på trafikk (om det er kø for eksempel), om du kjører på motorvei, eller i byen. Alt dette vil du lære. Å bytte fra 1 til 2 er kanskje det vanskeligste girskiftet å få til skikkelig. Det blir ofte litt rykkete og ikke så "smooth". Her handler det om følelse, og at du bytter på riktig turtall, og flere faktorer. Dette her jeg stilte deg Hva menes med dette her? Men nå så lærer vi å starte ved å holde inn bremsen og clutchen, også slippe brems så clutch, uten gass. En kamerat som skrev til meg. Kan man starte bilen sånn også? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Da tror jeg kanskje kompisen din kjører automat? Har du din manuelle bil i posisjonen "fri" (at du ikke har den i gir), kan du starte bilen uten å trykke en eneste pedal. Har du bilen i 1. gir må du holde inne clutchen. Jeg tror på enkelte biler med automat at du må holde inne bremsepedalen for at den skal starte. Og på automat har du da så klart ikke en clutch-pedal. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Da tror jeg kanskje kompisen din kjører automat? Har du din manuelle bil i posisjonen "fri" (at du ikke har den i gir), kan du starte bilen uten å trykke en eneste pedal. Har du bilen i 1. gir må du holde inne clutchen. Jeg tror på enkelte biler med automat at du må holde inne bremsepedalen for at den skal starte. Og på automat har du da så klart ikke en clutch-pedal. Så jeg kan starte bilen ved å bare trykke på gassen og ha frigir? Også bytte over til 1 gir? Eller det går nok ikke. Endret 27. september 2015 av Leo21 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Du kan starte bilen i FRI. Da trenger du ikke å trykke noen ting, men den må da stå i FRI. Eller så kan du ha den i GIR, men da må du også trykke inne clutchen. Hvis ikke kveler du bare bilen. EDIT: Måten du legger frem spørsmålet på får det til å høre ut som du kanskje kjører en bil med "Keyless Go"? At du ikke må sette nøkkelen inn i rattet eller? Endret 27. september 2015 av Vertical^ Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Bedre forklart: Når du skal starte en bil som har manuell. Da må du først ta inn nøkkelen. For å starte bilen må du ha clutchen inne og så vri om nøkkel for å stare bilen. Ellers går det ikke. Bilen kan starte i 1,2,3 gir osv. Men når du skal få bilen til å gå (kjøre) tar du inn clutchen for også ta girspaken i 1 gir. Og løser clutchen forsiktig ut. Skjønner? Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Du kan starte bilen i FRI. Da trenger du ikke å trykke noen ting, men den må da stå i FRI. Eller så kan du ha den i GIR, men da må du også trykke inne clutchen. Hvis ikke kveler du bare bilen. EDIT: Måten du legger frem spørsmålet på får det til å høre ut som du kanskje kjører en bil med "Keyless Go"? At du ikke må sette nøkkelen inn i rattet eller? Kanskje jeg misforstår deg, men en bil som har manuell må du ha clutchen inne for å starte bilen! Endret 27. september 2015 av winmedi Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Det varierer, men ofte kjøyrer du med eit lett trykk mot gasspedalen for å holde farta stabil. Andre gongar er det meir hensiktsmessig å kun trykke på gasspedalen innimellom før du slepp den igjen. Kva som er best er avhengig av bilen, vegen og kjøyreforholda forøvrig. Men dette finner du raskt utav med litt trening. Takker. Hva menes egentlig med dette her? Hva er det du ikke forstår? For å holde farten, så må du jo også holde gassen. Slipper du gassen gir du ikke bilen noe mere krefter heller, og den vil jo tape fart ettersom den bare ruller. Ønsker du å holde for eksempel 80 km/t må du jo faktisk holde på gassen så nålen på speedometeret peker på 80. Hvordan du påfører gass og hvordan du kjører kommer an på trafikk (om det er kø for eksempel), om du kjører på motorvei, eller i byen. Alt dette vil du lære. Å bytte fra 1 til 2 er kanskje det vanskeligste girskiftet å få til skikkelig. Det blir ofte litt rykkete og ikke så "smooth". Her handler det om følelse, og at du bytter på riktig turtall, og flere faktorer. Dette her jeg stilte deg Hva menes med dette her? Men nå så lærer vi å starte ved å holde inn bremsen og clutchen, også slippe brems så clutch, uten gass. En kamerat som skrev til meg. Kan man starte bilen sånn også? Ja det kan du, men du kan ikke gjøre dette oppoverbakke, da vil du bare kvele bilen ettersom motoren ikke får nok kraft. Om du skal løse en bil i en oppoverbakke må du ta inn clutch og ta den på "punktet" for også ta gass. Vanskelig å forklare men dette lærer du. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Du kan starte bilen i FRI. Da trenger du ikke å trykke noen ting, men den må da stå i FRI. Eller så kan du ha den i GIR, men da må du også trykke inne clutchen. Hvis ikke kveler du bare bilen. EDIT: Måten du legger frem spørsmålet på får det til å høre ut som du kanskje kjører en bil med "Keyless Go"? At du ikke må sette nøkkelen inn i rattet eller? Kanskje jeg misforstår deg, men en bil som har manuell må du ha clutchen inne for å starte bilen! Nei. Har aldri vært borte i en bil med manuell gir som må ha clutchen inne for å starte bilen. Så lenge bilen står i fri så kan du fint starte den uten å være i nærheten av clutchen. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Du kan starte bilen i FRI. Da trenger du ikke å trykke noen ting, men den må da stå i FRI. Eller så kan du ha den i GIR, men da må du også trykke inne clutchen. Hvis ikke kveler du bare bilen. EDIT: Måten du legger frem spørsmålet på får det til å høre ut som du kanskje kjører en bil med "Keyless Go"? At du ikke må sette nøkkelen inn i rattet eller? Kanskje jeg misforstår deg, men en bil som har manuell må du ha clutchen inne for å starte bilen! Nei. Har aldri vært borte i en bil med manuell gir som må ha clutchen inne for å starte bilen. Så lenge bilen står i fri så kan du fint starte den uten å være i nærheten av clutchen. Hæ? Hva mener du? Hvordan er det du starter bilen da? Hold inn clutchen og gass, slipp clutchen og gi litt gass - er det ikke den metoden du bruker? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Du kan starte bilen i FRI. Da trenger du ikke å trykke noen ting, men den må da stå i FRI. Eller så kan du ha den i GIR, men da må du også trykke inne clutchen. Hvis ikke kveler du bare bilen. EDIT: Måten du legger frem spørsmålet på får det til å høre ut som du kanskje kjører en bil med "Keyless Go"? At du ikke må sette nøkkelen inn i rattet eller? Kanskje jeg misforstår deg, men en bil som har manuell må du ha clutchen inne for å starte bilen!Nei. Har aldri vært borte i en bil med manuell gir som må ha clutchen inne for å starte bilen. Så lenge bilen står i fri så kan du fint starte den uten å være i nærheten av clutchen. Hæ? Hva mener du? Hvordan er det du starter bilen da? Hold inn clutchen og gass, slipp clutchen og gi litt gass - er det ikke den metoden du bruker? Når jeg starter bilen så vrir jeg om nøkkelen... Når jeg derimot skal løse bilen, eller begynne å kjøre om du vil, så sitter jeg bilen i første gir, og bruker clutch og gass. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Nye bilar har vanligvis ein sikkerheitsfunksjon som gjer at du må holde inn ein pedal, på manuell gir er det clutchen, på automat er det bremsa. Dette for at ein ikkje skal kunne starte bilen med eit uhell, som f.eks pga barns leik i ein bil som står med tenningsnøkkelen i. Når det gjeld å ta laust kun ved å sleppe ut clutchen utan å gi gass så går det vanligvis fint, men det er avhengig av at motoren er sterk nok. Med svak motor eller motbakke må ein gi gass i tillegg for ikkje kvele motoren. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 (endret) Nei. Har aldri vært borte i en bil med manuell gir som må ha clutchen inne for å starte bilen. Så lenge bilen står i fri så kan du fint starte den uten å være i nærheten av clutchen. Ja, tenker du på bensin drevende biler? På diesel må du ha inne clutchen Endret 27. september 2015 av winmedi Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Nei. Har aldri vært borte i en bil med manuell gir som må ha clutchen inne for å starte bilen. Så lenge bilen står i fri så kan du fint starte den uten å være i nærheten av clutchen. Ja, tenker du på bensin drevende biler? På diesel må du ha inne clutchen Jeg kjører bensin ja. ,sånn som denne fyren starter bilen pleier jeg også å gjøre. Altså holde clutchen og gass, slippe clutchen litt og gi litt gass, for så å slippe clutchen helt etterhvert Lenke til kommentar
tangenfoto Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 "Men nå så lærer vi å starte ved å holde inn bremsen og clutchen, også slippe brems så clutch, uten gass. En kamerat som skrev til meg. Kan man starte bilen sånn også?"Det kan hende at han mener å ta i gang uten hjelp fra gasspedalen. Tror det er vanlig at kjørelæreren viser at det går an å få bilen til å trille ("starte") uten bruk av gasspedalen, men kun ved å slippe bremsen og gradvis slippe clutchen. Man får jo ikke noe særlig fart da. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Er det ein ting som blir lært på køyreskulane no til dags, å akselerere bilen utan bruk av gasspedal? Er det nokon situasjonar i det verkelege liv der ein har bruk for å gjere dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå