Gå til innhold

Bil lappen


Leo21

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Ta trafikalt grunnkurs asap. 
2. Finn deg en kjørelærer som er ålreit. Sett opp en plan for fremgang, de nødvendige kursene og kjøretimer. Kjøretimer er timer der du kjører rundt med en kjørelærer og får konstant tilbakemelding på alt du gjør feil. 
3. Fortsett å øvelseskjøre med faren din. 
 

Lenke til kommentar

1. Ta trafikalt grunnkurs asap.

2. Finn deg en kjørelærer som er ålreit. Sett opp en plan for fremgang, de nødvendige kursene og kjøretimer. Kjøretimer er timer der du kjører rundt med en kjørelærer og får konstant tilbakemelding på alt du gjør feil.

3. Fortsett å øvelseskjøre med faren din.

 

Kjøretimer? Må jeg ha det? Er det ikke senere når en kjører utpå veien. For kjøretimene er dyrt.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjørt mye hjemme først og begynt med kjøretimer når alt det mekaniske var i boks. Så kan du bruke kjøretimene til å lære deg å lese trafikkbilde, lære alt av regler, speilbruk osv. Det jeg gjorde ihvertfall og sparte nok endel penger på det. Hadde sikkert kjørt 5000-10000km før  jeg tok min første kjøretime.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjørt mye hjemme først og begynt med kjøretimer når alt det mekaniske var i boks. Så kan du bruke kjøretimene til å lære deg å lese trafikkbilde, lære alt av regler, speilbruk osv. Det jeg gjorde ihvertfall og sparte nok endel penger på det. Hadde sikkert kjørt 5000-10000km før jeg tok min første kjøretime.

Oki.

 

Hvor lang tid tok det for deg til clutchen satt helt i boks? Hvor mange kjøretimene?

Lenke til kommentar

 

Jeg ville kjørt mye hjemme først og begynt med kjøretimer når alt det mekaniske var i boks. Så kan du bruke kjøretimene til å lære deg å lese trafikkbilde, lære alt av regler, speilbruk osv. Det jeg gjorde ihvertfall og sparte nok endel penger på det. Hadde sikkert kjørt 5000-10000km før jeg tok min første kjøretime.

Oki.

 

Hvor lang tid tok det for deg til clutchen satt helt i boks? Hvor mange kjøretimene?

 

Som sagt så kunne jeg allerede clutchen før jeg begynte med kjøretimer. Kjørte vel et par timer på en parkeringsplass med foreldrene mine før jeg klarte å clutche sånn nogenlunde. Vil tro det går endel timer før man er ganske trygg på clutchen, en ting er å gire opp og ned i fart, men hvis man har en bil tett oppi rumpa i oppoverbakke i et lyskryss er det en fordel å være 100% trygg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ville kjørt mye hjemme først og begynt med kjøretimer når alt det mekaniske var i boks. Så kan du bruke kjøretimene til å lære deg å lese trafikkbilde, lære alt av regler, speilbruk osv. Det jeg gjorde ihvertfall og sparte nok endel penger på det. Hadde sikkert kjørt 5000-10000km før jeg tok min første kjøretime.

Oki.

 

Hvor lang tid tok det for deg til clutchen satt helt i boks? Hvor mange kjøretimene?

Som sagt så kunne jeg allerede clutchen før jeg begynte med kjøretimer. Kjørte vel et par timer på en parkeringsplass med foreldrene mine før jeg klarte å clutche sånn nogenlunde. Vil tro det går endel timer før man er ganske trygg på clutchen, en ting er å gire opp og ned i fart, men hvis man har en bil tett oppi rumpa i oppoverbakke i et lyskryss er det en fordel å være 100% trygg.

Hva mener du med et par kjøretimene med foreldrene dine? Tok det flere enn 5 timer før clutchen satt helt?

Lenke til kommentar

Tror du bør prøve å stresse mindre over hva alle andre har gjort, eller hvor lang tid andre bruker. Jeg er kanskje i en noe uvanlig situasjon ettersom min far selv er kjørelærer, men det å håndtere gir og clutch gikk fort for min del. Det er å putte alt sammen så du kjører godt i trafikken som tar lang tid.

Å gire fra 2. til 3. på en tom parkeringsplass er en lett jobb, men du må bli flink nok til at du på en sikker og god måte kan utføre jobben blant andre trafikanter.

Ta ting med ro, og lær ting gradvis. Og skaff deg trafikalt grunnkurs. Tar bare et par kvelder, så er den i boks. Ingen grunn til å vente. Deretter øvelseskjør så mye du kan før du begynner med kjøretimer. Fordel å være så god som mulig, så bruker du også minst mulig penger.

Lenke til kommentar

Tror du bør prøve å stresse mindre over hva alle andre har gjort, eller hvor lang tid andre bruker. Jeg er kanskje i en noe uvanlig situasjon ettersom min far selv er kjørelærer, men det å håndtere gir og clutch gikk fort for min del. Det er å putte alt sammen så du kjører godt i trafikken som tar lang tid.

Å gire fra 2. til 3. på en tom parkeringsplass er en lett jobb, men du må bli flink nok til at du på en sikker og god måte kan utføre jobben blant andre trafikanter.

Ta ting med ro, og lær ting gradvis. Og skaff deg trafikalt grunnkurs. Tar bare et par kvelder, så er den i boks. Ingen grunn til å vente. Deretter øvelseskjør så mye du kan før du begynner med kjøretimer. Fordel å være så god som mulig, så bruker du også minst mulig penger.

Hvor lang tid brukte du på å greie clutchen perfekt da? Under 1 uke?

Lenke til kommentar

Litt av en dramaqueen trådstarter er. Jeg tok lappen i mars. Jeg kjørte endel med foreldrene mine og jeg lærte fort. Begynte som trådstarter på en parkeringsplass. Tok litt tid å lære seg clutch. Jeg syntes det var alltid vanskelig å ta inn clutch og bremse samtidig. Rotet alltid med å bremse først før clutch. Og synes det også var vanskelig å kun bremse. Men dette er noe som man lærte utrolig fort. Tilslutt turte jeg å kjøre på vei. 

 

Jeg begynte med kjøretimer i oktober og fikk lappen i mars. 

 

Jeg anbefaler deg å ikke fokusere på hva andre gjør, dette gjør deg mer usikker og redd for å gjøre feil. Trust me, vært i samme situasjon. 

Endret av winmedi
Lenke til kommentar

Aner ikke. Si en 4-5 kjøredager. Spørsmålet du heller bør stille er "Hvor lang tid brukte du på å greie clutchen og giringen perfekt i trafikken", men da må du skaffe deg trafikalt grunnkurs først. (Og så klart øve litt mer på parkeringsplass før du våger deg ut i trafikken).

Hva menes med dette her?

 

Men nå så lærer vi å starte ved å holde inn bremsen og clutchen, også slippe brems så clutch, uten gass. En kamerat som skrev til meg.

Lenke til kommentar

Litt av en dramaqueen trådstarter er. Jeg tok lappen i mars. Jeg kjørte endel med foreldrene mine og jeg lærte fort. Begynte som trådstarter på en parkeringsplass. Tok litt tid å lære seg clutch. Jeg syntes det var alltid vanskelig å ta inn clutch og bremse samtidig. Rotet alltid med å bremse først før clutch. Og synes det også var vanskelig å kun bremse. Men dette er noe som man lærte utrolig fort. Tilslutt turte jeg å kjøre på vei.

 

Jeg begynte med kjøretimer i oktober og fikk lappen i mars.

 

Jeg anbefaler deg å ikke fokusere på hva andre gjør, dette gjør deg mer usikker og redd for å gjøre feil. Trust me, vært i samme situasjon.

Okey tusen takk.

 

Men er det sånn at når man kjører bilen, så man ikke alltid holde inn gassen? Man må ikke holde inn gassen når man kjører bilen? Jeg gjorde det Idag haha, visste ikke at bilen kunne gå selvom man slapp gassen.

Lenke til kommentar

Slipper du gassen så ruller jo bare bilen på den farten den har. Det kan for eksempel være greit å slippe gassen i nedoverbakker eller mot en sving.

Så når du kjører på en vanlig vei, en lang vei, så holder du inn gassen mens du kjører?

Endret av Leo21
Lenke til kommentar

Det varierer, men ofte kjøyrer du med eit lett trykk mot gasspedalen for å holde farta stabil. Andre gongar er det meir hensiktsmessig å kun trykke på gasspedalen innimellom før du slepp den igjen.

Kva som er best er avhengig av bilen, vegen og kjøyreforholda forøvrig.

Men dette finner du raskt utav med litt trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...