Leo21 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hei. Er 18 år, og har veldig lyst på bil lappen, men har ikke starta akkurat med noen ting. Men tenker å gjøre det nå. Hva må jeg starte med først? Melde meg inn i trafikkskole, også trenger jeg hva da? Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hei Du må velge en kjøreskole ja. Da fikser som regel kjørelæreren din resten. Han ser an hvor mange timer du trenger og fikser mørke/lang/glattkjøring osv. Kjør med noen hjemme om du har mulighet til det. Jo mer du kjører jo tryggere blir du i trafikken. Jeg tok teori-kurs og teorien før jeg begynte med kjøreskole så den var på plass... Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 (endret) Hei Du må velge en kjøreskole ja. Da fikser som regel kjørelæreren din resten. Han ser an hvor mange timer du trenger og fikser mørke/lang/glattkjøring osv. Kjør med noen hjemme om du har mulighet til det. Jo mer du kjører jo tryggere blir du i trafikken. Jeg tok teori-kurs og teorien før jeg begynte med kjøreskole så den var på plass... Takker. Men kan vel ta disse kursene etter jeg har lært å kjøre bil? Hvor langt tid tok deg på deg fra å være hele nybegynner til å kjøre bil utmerket? Endret 24. september 2015 av Leo21 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 (endret) Du må ta trafikalt grunnkurs før du kan begynne øvelseskjøringen. Her ser du alt du må gjennom: http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-forerkort/veien-til-f%C3%B8rerkortet/personbil-b/trafikalt-grunnkurs Endret 24. september 2015 av Mikachu 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvor langt tid tok deg på deg fra å være hele nybegynner til å kjøre bil utmerket? Du kan ikke beregne eller ta utgangspunkt i noe andre har gjort når det gjelder billappen. Det er veldig stor forskjell på folk, noen er nervøse og bruker lang tid på å bli komfortabel andre har problemer med å huske regler for eksempel. Noen øvelseskjører mye og legger til seg uvaner som ikke er bra når man skal ta oppkjøring. Noen er dårlige til å beregne hastigheter etc på andre biler, leser trafikkbildet dårlig. Blir også lite vant med trafikken uten noe øvelseskjøring, slik som meg, da må man bruke masse timer og penger på relativt unyttige ting å gjøre på en kjøretime, det er jo hele grunnen til at det er lov og ønskelig å øvelseskjøre utenom kjøreskolen i det hele tatt Helt nybegynner så vil jeg si at det tar mellom 10 og 20 timer, jeg brukte vel 18 (kanskje mer, var lenge siden) fordi jeg ikke øvelseskjørte noenting og måtte bruke mange timer på å bli komfortabel bak rattet og lese trafikkbildet bra nok. Lykke til med kjøringen! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Hvor langt tid tok deg på deg fra å være hele nybegynner til å kjøre bil utmerket? Det tar LANG tid! Veldig faa kjører bil 'utmerket'... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Som nemnt må du ta trafikalt grunnkurs fyrst. Deretter vil eg anbefale at du øvelseskjøyrer privat, men då kun begrensa til å øve på å skifte gir og ta laust med manuell gir. Når du har fått grei forståelse for korleis bilen fungerer reint mekanisk så er det lurt å ta ein kjøyretime med profesjonell kjøyrelærar. Då vil du få veiledning om kva du bør øve meir på, du vil også bli irettesatt dersom kjøyrelæraren ser antydningar til at du legger til deg uvanar. Det er unødvendig å bruke kjøyretimar på å lære heilt grunnleggande bilkjøyring, men det er også viktig at du ikkje beveger deg ut i trafikken med dårlig veiledning. Hadde sjølv fleire kameratar som måtte bruke mange timar med ekstra kjøyretimar rett og slett for å venne av seg uvanane som dei hadde lært etter privat lærekjøyring. Typiske uvanar som du lett legger deg til med privat øvelseskjøyring er at du ikkje bruker augene rett. Den som sitter på med deg vil ofte gløyme og sjekke kvar du festar blikket, og korleis du brukar speila. Og har du fyrst lært deg til ein kjøyrestil der du brukar speila feil så vil dette ta lang tid å lære av deg. Då er det betre å lære teknikken med kvalifisert kjøyrelærar fyrst, og deretter øve heime. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 Du må ta trafikalt grunnkurs før du kan begynne øvelseskjøringen. Her ser du alt du må gjennom: http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-forerkort/veien-til-f%C3%B8rerkortet/personbil-b/trafikalt-grunnkurs Takker. Men blir det ikke klient å komme på trafikale grunnkurs som 18 åring? Er jo hovedsakelig 15-16 åringer der vel? Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 Hvor langt tid tok deg på deg fra å være hele nybegynner til å kjøre bil utmerket? Du kan ikke beregne eller ta utgangspunkt i noe andre har gjort når det gjelder billappen. Det er veldig stor forskjell på folk, noen er nervøse og bruker lang tid på å bli komfortabel andre har problemer med å huske regler for eksempel. Noen øvelseskjører mye og legger til seg uvaner som ikke er bra når man skal ta oppkjøring. Noen er dårlige til å beregne hastigheter etc på andre biler, leser trafikkbildet dårlig. Blir også lite vant med trafikken uten noe øvelseskjøring, slik som meg, da må man bruke masse timer og penger på relativt unyttige ting å gjøre på en kjøretime, det er jo hele grunnen til at det er lov og ønskelig å øvelseskjøre utenom kjøreskolen i det hele tatt Helt nybegynner så vil jeg si at det tar mellom 10 og 20 timer, jeg brukte vel 18 (kanskje mer, var lenge siden) fordi jeg ikke øvelseskjørte noenting og måtte bruke mange timer på å bli komfortabel bak rattet og lese trafikkbildet bra nok. Lykke til med kjøringen! Hva mener du med 18-20 timer? Fra jeg for første gang setter meg i bilen til å kjøre bra? Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 Som nemnt må du ta trafikalt grunnkurs fyrst. Deretter vil eg anbefale at du øvelseskjøyrer privat, men då kun begrensa til å øve på å skifte gir og ta laust med manuell gir. Når du har fått grei forståelse for korleis bilen fungerer reint mekanisk så er det lurt å ta ein kjøyretime med profesjonell kjøyrelærar. Då vil du få veiledning om kva du bør øve meir på, du vil også bli irettesatt dersom kjøyrelæraren ser antydningar til at du legger til deg uvanar. Det er unødvendig å bruke kjøyretimar på å lære heilt grunnleggande bilkjøyring, men det er også viktig at du ikkje beveger deg ut i trafikken med dårlig veiledning. Hadde sjølv fleire kameratar som måtte bruke mange timar med ekstra kjøyretimar rett og slett for å venne av seg uvanane som dei hadde lært etter privat lærekjøyring. Typiske uvanar som du lett legger deg til med privat øvelseskjøyring er at du ikkje bruker augene rett. Den som sitter på med deg vil ofte gløyme og sjekke kvar du festar blikket, og korleis du brukar speila. Og har du fyrst lært deg til ein kjøyrestil der du brukar speila feil så vil dette ta lang tid å lære av deg. Då er det betre å lære teknikken med kvalifisert kjøyrelærar fyrst, og deretter øve heime. Tusen takk. Igjen, burde jeg da ta grunnkurset nå som 18 åring. Er sikkert ikke mange på min alder som tar det så sent. Er vel bare 15-16 åringer der.... Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Takker. Men blir det ikke klient å komme på trafikale grunnkurs som 18 åring? Er jo hovedsakelig 15-16 åringer der vel? Det er ikkje noko du kan hoppe over uansett kor "kleint" det måtte kjennast. Eg hadde ikkje trafikalt grunnkurs før eg var 22, i lag med 15-16-åringane... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Du kan sjølvsagt sjå om det er trafikkskular som kjøyrer trafikalt grunnkurs som "voksenopplæring", men eg trur ikkje det er hensyn som dei tar særlig tungt. Alternativt kan du sjølvsagt sjekke pris på å ta kurset som einaste deltakar. Det siste alternativet er å vente i 7 år slik at du er eldre enn 25 år, då slepp du unna med berre mørkekjøyring og fyrstehjelp. Dette er uansett ein obligatorisk del som du må gjennom dersom du vil ha sertifikatet. Eg kjenner ikkje til den nøyaktige alderssamansettninga på trafikalt grunnkurs, men basert på når dei som er javngamle med meg starta med bilkjøyring (før kravet om trafikalt grunnkurs) så var dei fleste i alderen 17,5 til 18,5 år når dei starta med lærekjøyring. Det er nok ikkje veldig mange 15 åringar som tar kurset heile tre år før dei får kjøyre opp. Mitt inntrykk er at folk flest startar opplæringa ca eit halvår før dei fyller 18 år slik at dei blir ferdig med dei obligatoriske delane til 18 årsdagen, eller litt seinare. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Takker. Men blir det ikke klient å komme på trafikale grunnkurs som 18 åring? Er jo hovedsakelig 15-16 åringer der vel?Det blir ikke et problem. Det er som regel like mange 15-åringer som det er 18-åringer og eldre, mens flesteparten er 16 eller 17. Min erfaring er at forskjellen i klasserommet sjelden er særlig stor. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 Takker. Men blir det ikke klient å komme på trafikale grunnkurs som 18 åring? Er jo hovedsakelig 15-16 åringer der vel?Det blir ikke et problem. Det er som regel like mange 15-åringer som det er 18-åringer og eldre, mens flesteparten er 16 eller 17. Min erfaring er at forskjellen i klasserommet sjelden er særlig stor. Og hva gjør man på dette kurset da? Er jo 3 timer 4 ganger i uka... Er det som en vanlig klasse? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Man går gjennom temaene som sto i linken jeg kom med tidligere. Det blir nesten som en vanlig klasse, men fokuset skal være mer på elevene og mindre på læreren. Det vil si gruppeoppgaver, rollespill, diskusjon og lignende. Eventuelt blir det mye tavleundervisning, det kommer litt an på læreren, noen er tørre og kjedelige. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 26. september 2015 Forfatter Del Skrevet 26. september 2015 Ok. Hvor langt tid brukte dere da? Fra å sitte i en bil for første gang til å kjøre veldig bra ute på veiene? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 På eit par måneder er nok mykje gjort, litt avhengig av kor ofte du får kjøyretime, og du kan øvelsekjøyre privat. Det vil ta ein del lenger tid å kjøyre godt, men å lære nok til å bestå oopkjøyringa tar ikkje så lang tid Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 26. september 2015 Forfatter Del Skrevet 26. september 2015 På eit par måneder er nok mykje gjort, litt avhengig av kor ofte du får kjøyretime, og du kan øvelsekjøyre privat. Det vil ta ein del lenger tid å kjøyre godt, men å lære nok til å bestå oopkjøyringa tar ikkje så lang tid Ok. Så jeg som er helt nybegynner, og skal kjøre for første gang imorra, kan da få lappen før sommeren tror du? Skal vel 5-6 måneder før enn kan kjøre utpå veien eller? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Ka, det er ikkje noke problem. Er ikkje uvanlig at den fyrste kjøyretimen er på trafikkert veg heller, ikkje hovedvegane med ein gong men etter nokre kjøyretimat så får du nok prøve deg på 80 soner også. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 27. september 2015 Forfatter Del Skrevet 27. september 2015 Da satt jeg meg i en bil for første gang idag, og jeg klarte å gjøre følgende idag: - Klarte å kjøre i 1.gir rundt parkeringsplassen, og bremse. Sliter ennå litt med clutchen, men er bedre, og klarte som sagt å kjøre 9-10 ganger. Bra til å være første dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå