Gå til innhold

Elkjøp/Infocare – Grov utnyttelse av kunders usikkerhet og manglende kunnskap.


Anbefalte innlegg

Jeg reklamerte på batteriet til min bærbare PC, og leverte den inn til Elkjøp. De må ha service-avtale med Infocare, for Infocare sendte meg en melding. Jeg fikk karamellsjokk!

Siterer litt av meldingen: «...kan innholdet på maskinen din bli slettet dersom det er nødvendig for å utføre reparasjonen korrekt.» Så tilbyr de «å ta backup av bilder, dokumenter og mail-relatert materiale og legge det på en minne-pinne..»

Til den nette sum av 995,-

Fullstendig innvendig rens kr 395,-

 

Jeg blir helt overgitt. For en overpris og utnyttelse. Man må bekrefte at man vil ha utført denne jobben ved å sende en bekreftende melding.

 

Hadde jeg hatt råd til å sløse bort 1400 kroner hadde jeg takket ja til tilbudet. Bare for å se om de tar backup når det ikke er nødvendig for reparasjonen. Kan heller aldri tenke meg at de virkelig hadde skrudd maskinen fra hverandre bare for å rense den, når ingen skruer må løsnes for å bytte batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utnyttelse? Eller tjenestetilbud?

 

Det finnes ganske mange situasjoner hvor reparasjonen kan medføre tap av data. Selv når det virker helt meningsløst å se sammenhengen så kan det allikevel være nødvendig. I tillegg så kan ting skje under arbeidet eller transport - og datatap kan være ett faktum.

 

Dersom kunden er så kunnskapsløs at vedkommende faktisk ikke har sørget for backup selv av nødvendig data - så er det faktisk ikke utnyttelse å tilby kunden dette, men ren og skjær nødvendighet. Vi er i 2015, backup bør være en selvfølge. Og har man backup? Flott - da takker man nei til tilbudet.

 

Når det gjelder rens av maskinen så er det også faktisk nærmest sunn fornuft. Viftene i en maskin drar inn en god del støv inn i de mekaniske delene og dette fører til økt slitasje og kortere levetid på delene. Samt varmere maskin, redusert ytelse og høyere støy. Dersom en selv ikke sørger for å vedlikeholde maskinen ved å blåse den ren for støv med jevne mellomrom så kommer her da InfoCare med ett tilbud om å gjøre det for en. Har en selv sørget for dette? - da takker man nei til tilbudet.

 

Og vet en selv ikke hvorvidt en trenger en av de overnevnte så er nok garantert svaret ja. Da har man hverken sørget for backup selv eller renset maskinen siden den ble kjøpt. Og er man fortsatt i tvil så er eg overbevist over at Elkjøp og InfoCare kan svare på evnt spørsmål om en faktisk stiller de dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig med trådstarter her, de tar vel også 1500 kr for å gjennopprette revery disk hvis harddisken er defekt.

Programvare feil dekkes ikke av garanti.

 

De burde heller ved salg anbefalt:

http://www.elkjop.no/cms/jotta-cloud/elkjop-cloud

 

Eller kjøpe ekstern harddisk for samme pris.

 

Men er en grunn for dette er skjult, samme grunn for melk og brød er lang inni matbutikkene, er nok for prøve å tjene mest mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med nomore her.
Det er du selv som er ansvarlig for backup av dine filer og vedlikehold av din egen maskin.
Kan jo ta tid å ta backup av filer, så 995,- (inkl minnepenn) er jo en helt okay pris i mitt hode, spesielt mtp de som faktisk har glemt å ta backup av filer som er viktige.
 

 

 

... er nok for prøve å tjene mest mulig.

Noen som prøver å tjene penger på at de selv ikke gjør noe selv er vell ikke noe nytt?

 

Nå er jo dette 2 forskjellige bedrifter
Regner med Elkjøp har anbefalt både Cloud og harddisk, da de selger/tjener mer.

 

At infocare også tilbyr en tjeneste er jo selvsagt fordi inforcare ønsker å selge/tjene mer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med nomore her.

Det er du selv som er ansvarlig for backup av dine filer og vedlikehold av din egen maskin.

Kan jo ta tid å ta backup av filer, så 995,- (inkl minnepenn) er jo en helt okay pris i mitt hode, spesielt mtp de som faktisk har glemt å ta backup av filer som er viktige.

 

Du har sikkert lest kontraktvilkårene for backup?

Både lefdal\elkjøp har betingelse, at de ikke tar ansvar for datatap, skulle harddisken eller minnepennen gå i stykker i denne prosessen eller noen klare å ta backup av kun windows mappen men ikke dokumentene, så tar ikke elkjøp\lefdal det ansvaret.

 

De betaler vel neppe for å sende harddisken på ibas for gjennopprettning koster over 1000 kr det, kan fort koste flere 10 000 kr.

Særlig hvis harddisken har ligget under vann eller motoren i harddisken har gått i stykker som kan skje.

 

Men muligens man slipper å betale da. Folk kan jo legge bilder skjult i windows mappen og finner de ikke igjen.

Så dermed risikerer man å betale 1000 kr for noen få bilder eller mp3 filer.

 

Skulle det være barneporno får man politiet på døren. Eller mye priatkopier.

Lenke til kommentar

Du har sikkert lest kontraktvilkårene for backup?

 

 

Både lefdal\elkjøp har betingelse, at de ikke tar ansvar for datatap, skulle harddisken eller minnepennen gå i stykker i denne prosessen eller noen klare å ta backup av kun windows mappen men ikke dokumentene, så tar ikke elkjøp\lefdal det ansvaret.

Hvor finner du dette?

 

http://www.infocare.no/serviceportal/generelle-betingelser-ved-reparasjon-av-utstyr/

Eneste jeg finner er på Infocare sine sider, hvor det står pretty much det som har blitt skrevet tidligere her. Finner ingenting om at Elkjøp/Lefdal fraskriver seg alt ansvaret ovenfor backupen som de har ansvar for frem til den er i kundens hender?

Lenke til kommentar

Er dette en standard-template mail som er sendt fra InfoCare, eller spesifikk til din sak?

Jeg har selv jobbet på PC-verksted (ikke InfoCare), og vi opplyste alltid om pris for backup osv. ved innlevering. Dette for at kunden ikke skal bli forbannet dersom vi måtte bytte disk, og han først da ble fortalt om det.

Lenke til kommentar

 

Jeg er helt enig med nomore her.

Det er du selv som er ansvarlig for backup av dine filer og vedlikehold av din egen maskin.

Kan jo ta tid å ta backup av filer, så 995,- (inkl minnepenn) er jo en helt okay pris i mitt hode, spesielt mtp de som faktisk har glemt å ta backup av filer som er viktige.

 

Du har sikkert lest kontraktvilkårene for backup?

Både lefdal\elkjøp har betingelse, at de ikke tar ansvar for datatap, skulle harddisken eller minnepennen gå i stykker i denne prosessen eller noen klare å ta backup av kun windows mappen men ikke dokumentene, så tar ikke elkjøp\lefdal det ansvaret.

 

De betaler vel neppe for å sende harddisken på ibas for gjennopprettning koster over 1000 kr det, kan fort koste flere 10 000 kr.

Særlig hvis harddisken har ligget under vann eller motoren i harddisken har gått i stykker som kan skje.

 

Men muligens man slipper å betale da. Folk kan jo legge bilder skjult i windows mappen og finner de ikke igjen.

Så dermed risikerer man å betale 1000 kr for noen få bilder eller mp3 filer.

 

Skulle det være barneporno får man politiet på døren. Eller mye priatkopier.

 

Folk kan gjøre mye rart. Og folk kan også ta backup selv. Eller betale noen andre for å gjøre det. Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar

Er dette en standard-template mail som er sendt fra InfoCare, eller spesifikk til din sak?

Jeg har selv jobbet på PC-verksted (ikke InfoCare), og vi opplyste alltid om pris for backup osv. ved innlevering. Dette for at kunden ikke skal bli forbannet dersom vi måtte bytte disk, og han først da ble fortalt om det.

Regner med det er en standard sms-melding som sendes ut. Hørte ikke noe om backup tilbud da jeg leverte den inn til Elkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...