Gå til innhold

Canon 300D eller Sony 828

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til syvende og sist er det enkelt.

300D har utskiftbar optikk; 828 har det ikke.

For noen vil dette være avgjørende.

For andre vil det tvert i mot være en fordel at du på F828 vil få en alt-i-ett løsning med grei vidvinkel, grei tele og meget god makro.

Hvis du kjøper massevis av objektiver, vil du kanskje finne ut at dette uansett blir dyrere enn å kjøpe F828, F929 og F10210 (eller hva nå de neste generasjonene vil hete) til sammen.

Kamerahuset til 300D koster omtrent like mye som F828 inkludert et antatt veldig godt objektiv, så man kan diskutere hvor god totaløkonomien vil bli ved å kjøpe speilrefleks.

Jeg vil tippe at Canon om noen år kommer med en speilrefleksserie designet fra bunnen av for å være digitalt. Hvis du vil henge med i utviklingen tviler jeg på om du får bruk for objektivene dine om 10 år.

Lenke til kommentar
Ang. forskjellen på elektrisk søker og optisk; bra punkter så langt, i tillegg kommer parallakseproblemet (what you see is not what you get). Elektroniske søkere er normalt ved siden av selve objektivet, noe som fører til at utsnittet er forskjellig.

Det er vel motsatt, dette er ikke noe problem med en elektonisk søker. I den elektroniske søkeren ser man utsnittet akkurat slik det blir (ikke nødvendigvis riktig eksponering).

Endret av HP_H
Lenke til kommentar
Ang. forskjellen på elektrisk søker og optisk; bra punkter så langt, i tillegg kommer parallakseproblemet (what you see is not what you get). Elektroniske søkere er normalt ved siden av selve objektivet, noe som fører til at utsnittet er forskjellig.

Det er vel motsatt, dette er ikke noe problem med en elektonisk søker. I den elektroniske søkeren ser man utsnittet akkurat slik det blir (ikke nødvendigvis riktig eksponering).

Ja, jo, tja.

Kommer an på brukeren; jeg må innrømme at jeg har brukt den optiske søkeren på alle mine digitale kameraer (Olympus Camedia 1400?, Canon S20, Nikon 5700, Canon Ixus V), og da har jeg av og til problemer. Har kun brukt skjermen i nødstilfeller; trekker mye strøm, og man har ikke like stødig grep.

Men om man snakker om den elektriske søkeren, og det gjorde man jo, har du rett i at du ser omtrent det samme som hva kameraet kommer til å ta.

- grå -

Lenke til kommentar

Har nå fått en forventet leveransedato for F828 - mandag 1 desember (på Sony sitt lager i Danmark). Datoen er gitt av en Sony-forhandler her i Norge.

Med alle de +'ene som F828 tar med seg (GOD NOK oppløsning + RGBE-CCD, 28-200 brennvidde, bra objektiv, rask prosessor, ekte TTL (både for Sony-blits og vanlige blitser), vridbart kamerahus i magnesium, manuell zoom & fokusering, unik makro, god AF, CF, bra batteri, USB2.0, +++) er det verdt å vente på denne!!

Jeg satser på at Sony kommer med et bra juletilbud på en god F828 pakke!

Lenke til kommentar

Min gjetning går nå ut på at Sony har innsett at de ikke kan ta en høyere pris for sitt 828 enn Canon for sin 300D. Tipper også at bildekvaliteten kommer til å havne like under 300D ut fra de samples jeg har sett til nå. Derfor var de nødt til å sette prisen litt ned for å ikke prise seg ut av markedet.

For de som ønsker et alt i et kamera (uten utskiftbare linser) vil nok 828 være det beste valget når det kommer i butikkene. Minolta A1 har litt mer støy i bildene sine.

Lenke til kommentar

Fant ett annet bilde som er lagt ut - også det fra en prototype: http://www.pbase.com/image/23462004&exif=Y . Det har vært diskutert på nettet om nummereringen av bildet indikerer at "noe" er galt - bildet er utvilsomt fra en prototype av F828. Bildene som var tilgjengelige i går (via linken jeg nevte tidligere) var av mye bedre kvalitet og fra en produksjonsversjon av kameraet. Venter i spenning på en reell test!

Endret av poesi
Lenke til kommentar

Jeg har lagt ut noen flere samples. Mulig disse kommer fra et pre-production kamera, så man må ta resultatet med en klype salt. De er dessuten mer komprimerte enn de som lå der fra før (ca 2 mb mot 3,5). Uansett ser det ut for å være mer støy på bildene enn det Canon 300D leverer (kanskje ikke så rart med tanke på bildebrikkestørrelsen).

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste lest om leveransedatoer fra 30 desember til mars 2004... Selv sa en Sony forhandler til meg at de skulle ha kameraene i beg. av desember - på lageret i København. Tror ikke så mye på DET lengre.... Men hvis det drar ut til mars, spøker det for MITT kjøp, i hvert fall. Hørte fra en i Nikon at de skulle komme med en spennende konkurrent til Canon 300D i Q1 2004...

Ellers - bildene ser absolutt gode NOK ut. Venter i spenning på en test av et produksjonsversjon av 828.

Med det samme - de snakkes om å kunne oppgradere softwaren (firmware) på F828 - det går med V1. Noen som har hørt om det faktisk vil gå - og i tilfelle hvordan?

Lenke til kommentar

Om vi ser nærmere på bildet med den lille jenta, kan vi se tydelige oppskarpede kontraster. For eksempel det mørke håret hennes mot den hvite bakgrunnen gir svarte kanter ytterst i håret hennes. Jeg er litt sur på Sony for at de velger å kjøre med en sånn løsning. Å skarpe opp bildene i kameraet gir tilsynelatende skarpere bilder for et utrent øye, men lager mindre valgmuligheter for proffene (skarping i photoshop osv.) det liker jeg ikke så godt. Med 8 MP burde ikke Sony valgt å ha så tydelig skarping i kameraet. Det er jo toppkameraet til Sony, og da burde de fulgt reglene til proffene... På den andre siden er det mulig at man kan velge mindre oppskarping i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...