Gå til innhold

Canon 300D eller Sony 828


Anbefalte innlegg

Dette er en klassiker, likevel like reell nå som kompaktkameraer er blitt så gode. La oss si at vi har ca. 10.000 kr å svi av på et digitalt kamera. Til den prisen får du Canon EOS 300D med linse hos itbutikken.no (9500) eller multicom.no (10500). Det er liten tvil om at dette er et supert kamera, se eks. siste nr. av digitalkamera eller testen hos akam.no. Men en del digitale kompaktkamera er også i ferd med å bli utrolige bra, f.eks. sony cybershot 828. Blenderåpningen er på hele f/2.0-2.8, noe som er mye bedre enn EOS 300D. Likevel er CCD-brikken på EOS 300D mye større, og man har da muligheten til å kompensere en del med økt ISO-verdi. Cybershot 828 har også en del heftig teknologi å rutte med. Poenget mitt er naturligvis enkelt nok: hva veier for og i mot her, hvilken reell merverdi får man ved å investere i EOS 300D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvilken reell merverdi får man ved å investere i EOS 300D.

 

dersom man har tatt bilder noen er på jakt etter med et EOS 300D og det absolutt er Sone 828 bilder det jaktees på, kan vi snakke om direkte penge tap/tjening

 

ellers vil jeg si at jeg har svært lyst på 828 (, men har på langt nær råd), ettersom det ikke må sendes inn til rensing o.l.

 

Hadde bare "300D" hatt en 8MP + god hvitbalanse ville jeg hatt dette (selv om jeg ikke har råd til det... :( )

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med innledningen til " Smiley-jack "....det er en klassiker dette temaet....:-), men foreløpig blir det bare synsing..... Om 300D kan det legges en del facts på bordet så og si....der finnes det reelle testbilder. Om Sony sitt kamera vet vi fint lite. Konstanterer at det pågår en viss diskusjon i dette foraet vedr. noen bilder av et " lappeteppe " tatt med F828......vel...

 

Foreløpig har vi bare Sony sine facts å forholde oss til vedr....technificalities for kameraet.....og de er bra nok, men ellers hvordan kameraet fungerer i praksis....we never know. Min påstand er at foreløpig har Sony det bare i...unnskyld uttrykket " i kjeften "....:-)

 

Men bevares...jeg er like spent som resten av gjengen her inne på når det kommer i handel og vi får en skikkelig vurdering og sammenligning med 300D. Det kan vel være at Sony har et " gullegg" her....:-)

Lenke til kommentar
Men en del digitale kompaktkamera er også i ferd med å bli utrolige bra, f.eks. sony cybershot 828. Blenderåpningen er på hele f/2.0-2.8, noe som er mye bedre enn EOS 300D.

1. Jeg vil påstå at F828 absolutt ikke er noe kompaktkamera. Faktisk mener jeg at 300D er mindre med de fleste objektiver

 

2. Hvordan kan du påstå at blender 2 er bedre enn på 300D? Hvilket objektiv snakker du om?

 

3. F828 har antagelig mer støy enn 300D. Hvis det ikke stemmer er det topp, men jeg tror de fleste antar det !

Lenke til kommentar

På Canon EOS 300D er blenderåpningen 3,5-5,6. På Sony 828 er blenderåpningen 2.0-2.8. Slik jeg har forstått det betyr det at blenderåpningen er større på sony sitt kamera, og er følgelig i stand til å slippe mer lys inn gjennom objektivet. Sagt med andre ord ser sony sitt objektiv ut til å være mer lyssterkt enn eos-objektivet. Testen her på akam.no påpeker for så vidt det samme; canon sitt objektiv er ikke spesielt lysfølsomt.

 

Når det gjelder distinksjonen mellom kompaktkamera og speilrefleks, tenker jeg slik at det er to forskjellige kamerateknologier. Sony 828 har ikke speilrefleksteknologien, og derfor kategoriseres den som et kompaktkamera. Likevel er det stor teknologisk forskjell mellom et slikt kamera og et billig kompaktkamera som f.eks. nikon coolpix 3100. Så det er mulig der er noe av dette du tenker på.

 

Jeg tror også at det er mer støy på 828 kameraet, noe som jeg ser henger sammen med at ccd-brikken er mye større på canon kameraet.

 

Om jeg tar feil her, så ønsker jeg naturligvis at det bemerkes ;)

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje litt merkelig ut.. Men har dere noen gang holdt f. eks. en Canon EOS 10D eller liknende og fyrt av en bildeserie?

 

Det er ikke bare bildekvaliteten men også kontrollen og feelingen som er så totalt overlegen med speilrefleks. Når du først har brukt speilrefleks en stund så ler du bare hvis noen ber deg gå tilbake til et kompaktkamera!

 

Bare sånn hvis det kan hjelpe :)

 

MVH

Thomas

Lenke til kommentar

He-he-he... Smiley_jack... Du er nok helt på bærtur.

 

300D har ikke noe blenderåpnng i det hele tatt. Det er objektivet du velger å sette på kameraet som har blenderåpning (du vet vel at 300D er et SLR som man kan bytte objektiv på?).

 

De blenderåpingene du refererer til er sikkert det objektivet som man kan kjøpe i pakken med -S-objektiv (billig men brukbart plastobjektiv). Skal du si noe om SLR-kameraer må du nok skille på objektiv og kamerahus :-)

 

På 300D kan man jo sette på f.eks et 50mm f/1.4.

 

Men objektivet på F828 er jo absolutt også bra. Det er et Carl Zeiss T* Vario Sonnar objektiv. Knallbra objektiv. Men lurer på om den lille billedbrikken klarer å utnytte det maksimalt... Men husk minste blender er også kun f/8.

Lenke til kommentar
hva veier for og i mot her, hvilken reell merverdi får man ved å investere i EOS 300D.

Dette vet man ikke før det kommer eksemplarer av F828 på markedet.

 

Men det er jo mulig å tippe litt:

 

Optikk

 

Vi vet ikke hvor godt objektivet til F828 vil være, men man får i alle fall ikke tak i god optikk med tilsvarende spesifikasjoner til 300D. Og ville man fått tak i det, ville objektivet kanskje kostet 50 000 kr. eller mer. Objektivet til F828 er lyssterkt, har et fornuftig zoom-område og god makrofunksjonalitet. Men om objektivet er like skarpt som et 50mm F1.4 på 300D er vel tvilsomt.

 

På 300D har man til gjengjeld fordelen av at man kan kjøpe nøyaktig de objektivene man trenger. En kjempebillig 75-300 mm gir en en tele på hele 480 mm om jeg ikke husker feil, noe man ikke kan få på F828. F828 kommer heller aldri til å få optisk bildestabilisator.

 

Søker

 

Søkeren til F828 vil neppe være like god å bruke i svak belysning, og ikke like skarp som Canon sin. Til gjengjeld gir den trolig 100 % riktig utsnitt, og gir kanskje også en god forhåndsvisning av hvordan eksponeringen vil bli. Man kan også bruke LCD-skjermen som søker, på 300D er man pent nødt til å klistre øyet inntil okularet.

 

Fokus

 

Jeg vil tippe at hastigheten på autofokusen vil være ganske lik. F828 har også kontinuerlig fokus, men om denne er "intelligent" eller ikke vet vi ikke. Trolig vil 300D være bedre på fokusering av jevnt bevegelige motiver.

 

Bildekvalitet

 

Vil tippe at F828 vil være bedre i stand til å gjengi detaljer, men at 300D er best på støy. Hvem som vinner på bildekvalitet i praksis må vi vente å se.

 

Justering av eksponering

 

Her vil trolig Canon være best. Sony F717 er ikke på langt nær så brukervennlig i dette henseendet som et EOS speilrefleks, men det blir spennende å se hvordan Sony har løst ting på F828.

 

Batteri

 

Trolig er Canon best. 10D har veldig god batterikapasitet, betydelig bedre enn F717, og det virker som om 300D er omtrent like bra. Tviler på om F828 har bedre batterikapasitet enn F717, men vi får se. Vil tippe at batteriladingen på F828 skjer i kameraet, på et proff-kamera mener jeg at en ekstern batterilader er best.

 

Andre funksjoner

 

Helt klart Sony. God videomodus, nightsnot, nightframing, lydsnutter til bildene, raskere filoverføring.

 

Alt i alt er det umulig å se hvilket kamera som er best, men man kan vel ha lov til å si at F828 har oddsene mot seg; ingen kompaktkameraer i dag kan måle seg mot et speilrefleks. Hvis F828 blir bedre enn 300D er det nærmest som en revolusjon å regne.

 

Litt dumt at F828 ser ut til å bli forsinket ut mot markedet, tviler på om det blir noen nordmenn som får kameraet under juletreet i år.

Lenke til kommentar

Ser her ja, her var mye bra. Visstnok er jeg glad i bær, men ingen bærtur, likevel. Unøyaktig formulering, greit, men jeg snakker naturligvis om objektivet som følger med Canon EOS 300D (pakketilbudet). Mitt poeng var imidlertid å utfordre litt dette med hvor bra kompaktkameraene er; 828 er da bare et eksempel, her finnes sikkert en del andre kameraer som kvalitetsmessig nærmer seg speilrefleksteknologien. Som denne Zostrodon påpeker - et godt poeng, faktisk - så har følelsen av kontroll mye å si. I så måte er Canon 300D et godt valg.

 

En annen ting med 300D pakkeløsningen er dette objektivet som følger med. Det sies å være et spesielt objektiv som er tilpasset denne kameramodellen. Hva med de som har eks. EOS 500D filmkamera, med eks. 28-80 mm objektiv, denne kan like greit brukes på 300D modellen. Kan det tenkes at det er noen kvalitetsmessig forskjell mellom det originale Canon 28-80 mm objektivet som følger med filmkameraene, og det originale objektivet som følger med i 300D pakkeløsningen? Jeg tenker på det faktum at Canon har modifisert det nyeste objektivet (objektivet er nærmere CCD-brikken). Dersom det egentlig ikke er så stor forskjell kan de som har eldre Canon speilreflekskameraer med EOS/EF objektiver bare bruke disse, og da bare kjøpe kamerahuset...?

Lenke til kommentar

Er også spent på virkelige tester av F828 - vurderer å kjøpe F828 eller 300D.

 

MEN - et spørsmål: Det snakkes om at F828 MÅ ha mer støy i bildene siden CCD-brikken er mye mindre enn Canon's brikke. Hva med at de baserer seg på to ulike tekonolgier - CCD (F828) vs. CMOS (300D)? Og - gitt at objektivet var "perfekt" - hvorfor vil en mindre CCD-brikke medføre mer støy enn en større brikke - vi snakker jo ikke om sensor-størrelser i nærheten av bølgelengden på synlig lys??

 

Jeg har ellers sansen for at et digitalt kamera ER digitalt - at det du ser gjennom søkeren er en digital representasjon av det du skal ta bilde av (hvorfor er det et poeng å se "virkeligheten" gjennom et speil - produktet blir jo til syvende og sist et annet?) Det store spørsmålet med F828 er designet - er F828 FOR "spesielt" (personlig er jeg i tvil her - synes 300D er mer "klassisk" i designet...)

 

Med det samme - er det noen som har erfaring med bruk av "vanlige" blitz'er på digitale kamera? Har en Nikor SB16 blitz - kan jeg anta at den vil virke mot både 300D og F828?

Lenke til kommentar
MEN - et spørsmål: Det snakkes om at F828 MÅ ha mer støy i bildene siden CCD-brikken er mye mindre enn Canon's brikke. Hva med at de baserer seg på to ulike tekonolgier - CCD (F828) vs. CMOS (300D)? Og - gitt at objektivet var "perfekt" - hvorfor vil en mindre CCD-brikke medføre mer støy enn en større brikke - vi snakker jo ikke om sensor-størrelser i nærheten av bølgelengden på synlig lys??

 

Grunnen er vel at det til nå ikke har vært laget slike små bildebrikker uten støy. Hvis Sony klarer det hadde det jo vært morsomt. Det er vel bare et tidsspørsmål om når dette skjer, og det vil jo føre til at også små kameraer med gode små linser også kan få frem superkvalitet. Den som lever får se, men Fuji har hvertfall ikke klart det enda (S7000).

Lenke til kommentar
hvorfor vil en mindre CCD-brikke medføre mer støy enn en større brikke - vi snakker jo ikke om sensor-størrelser i nærheten av bølgelengden på synlig lys??

De minste CCD-brikkene med høy oppløsning har så små piksler at bølgelengden til lyset blir et reelt problem.

 

En liten CCD-brikke krever også mer av objektivet; hvis man har to kameraer med samme objektiv, men forskjellig størrelse på bildebrikken, vil normalt bildene tatt med kameraet med større bildebrikke virke skarpere.

 

På et speilrefleks med fysisk større bildebrikker har gjerne hver enkelt piksel større areal. En stor piksel mottar mer lys enn en liten piksel, og man trenger ikke like mye signalforsterkning - som fører til støy.

 

hvorfor er det et poeng å se "virkeligheten" gjennom et speil

 

Fordi søkeren på et speilrefleks er relativt stor, lyssterk og skarp. Man kan lett se om motivet er i fokus eller ikke. Det er ikke lett å se skarpheten i en elektronisk søker, fordi oppløsningen er så liten. Mange elektroniske søkere blir også for mørke i svak belysning.

 

Har en Nikor SB16 blitz - kan jeg anta at den vil virke mot både 300D og F828?

 

Nei. Sannsynligvis vil blitsen alltid avfyre maksimalt, så man må manuelt sette en rask lukkertid og knøttliten blenderåpning.

Lenke til kommentar

Økt behov for singalforsterkning når en benytter de minste pixelene (lite lys pr pixel) og dermed økt støy er en god forklaring!

 

Ang. blitz - siden F828 benytter/støtter TTL - vil ikke kameraet selv velge lukkertid som er tilpasset lysmengden fra blitzen (blitzen - Nikon SB16B (feil betegnelse i mitt forrige innlegg...) - har en egen TTL-innstilling)? Jeg bare spør, selv om dette spørsmålet nok hører hjemme i en annen tråd...

Lenke til kommentar

Sonys nye kamera har riktignok flere megapixler enn 300D, men trenger du virkelig 8 megapixler fremfor 6? For ett A4 bilde holder det med 3 megapixler, noen klarer seg til og med med 2 megpixler på dette. Det vil si at du kan klare A3 og enda større i kjempekvalitet med 300D kameraet. 8 megapixler på en liten bildebrikke, vil bety betydelig mere støy enn 6 megapixler på en større bildebrikke, så Sony kameraet kommer til å lide av støy... kanskje så mye at vinningen med 2 megapixler, går opp i spinninga pga. støy. Sonys objektiv har bra lysstyrke, det skal de ha, men man kan velge objektiv med bra lysstyrke til Canon også.

 

300D : -De fleste objektiv, selv billige, vil være skarpere enn det som følger med Sonys kamera.

-Utskiftbar optikk

-Mindre støy

-Raskere serier

-Større buffer

-Mer solid?

 

Jeg ville valgt 300D... det virker mer som ett "ordentlig" kamera.

Lenke til kommentar

er mindre bildebrikker så mye billigere å produsere?

 

de fleste her virker svært skeptiske til kommende 828 ettersom brikken tilogmed er mindre enn 300D sin, og det er 2mp mer....

 

forbanner meg litt at sony så veldig gradvis skal gjøre produktene "gode"....

(ikke det at jeg har råd til kommende kamera)

Lenke til kommentar

Til syvende og sist er det enkelt.

300D har utskiftbar optikk; 828 har det ikke.

 

Jeg har kjøpt 300D, og kommer til å bruke de neste 2-3 åra til å kjøpe masse artige objektiver, blitser og CF-kort.

 

Deretter kommer jeg til å bytte ut kamerahuset med siste nye dings fra Canon, samtidig som jeg beholder alle glassbitene - enkelte av de koster jo like mye som kamerahuset, noen MYE mer.

 

Ang. forskjellen på elektrisk søker og optisk; bra punkter så langt, i tillegg kommer parallakseproblemet (what you see is not what you get). Elektroniske søkere er normalt ved siden av selve objektivet, noe som fører til at utsnittet er forskjellig Dette er spesielt merkbart med macrofotografering, men også ved vanlige portrettavstander.

 

- grå -

Lenke til kommentar

Jeg som kommer fra videoverdenen kan bare bekrefte at CCDens størrelse er og vil så lenge brikker blir brukt det viktigste for bildekvaliteten, MEN desverre er det mange produsenter som har lett for å "jukse" med dette, siden det er den eneste flaskehalsen som ikke er synlig. (andre flaskehalser er linsen, digital behandling og til slutt lagringsmedia) vel det var flere "usynlige" der, men f.eks mini-DV er jo en standard, så det er lettere å jukse med folks innstilling til CCDen i hvert fall.

 

De siste åra har det vært svært stor ståhei omkring dette med videokameraer med mange megapikslers oppløsning på stillbilder også. Husk at DV-video har bare ca 414000 piksler for å danne et videobilde på 720x576, og de fleste profesjonelle kamera har nettopp så mange piksler, dette for at hver piksel skal fange opp mest mulig lys. Altså: lysstyrke er viktigst for videoproffer, da dette gjør kameraet mer fleksibelt.

 

Nå er stillsfoto en litt annen sak, i og med at man har blitser som hjelpemiddel, og ikke minst at ALLE kamera har veldig høy oppløsning uansett om det er 3 eller 12 megapixler på en halvtoms brikke :) 414000 pixler er som vi vet 0,3 megapixler :)

 

Så: min gjetning: 300D er bedre i lavt lys, og det vil også si lange eksponeringer..... Og så er det dette med å trives, for om du kan gjøre alle justeringer av lukker, blender osv på kamerakroppen, vil det gå fortere og mer behagelig enn å måtte gå gjennom menyer først.

 

828 blir nok sannsynligvis noe bedre i dagslys. Jeg håper bare ikke Sony legger til for mye digital oppskarping i bildebehandlinga, da jeg ser en trend mot at andre produsenter gjør dette (eks. Olympus fra mitt C-220zoom med FETE nydelige bilder til C-150 med ekle hvite striper rundt hver en kontrastfylt linje osv)

 

Sony var forøvrig de som fant opp 3CCD-systemet på videofronten, så de kan sine ting, de har lenge nå levert de beste semiproffe videokameramodellene (det har selvfølgelig vært andre, men ikke så jevngode).

 

Men jeg veit også at Sony kjører på med megapiksler på bildebrikkene på videokameraene sine, selv om mange konsumenter og amatører forlanger bedre lavlyskapasitet... Dette vitner om en noe større prioritering av "de dumme" og mindre satsing på at vi faktisk skal bli fornøyd. Ikke bli sur pga jeg sa "de dumme" det er bare sånn vi refererer til den generelle massen (som ikke vet noe, bare liksom: "wow 2 megapiksler, jeg kjøper det")

 

lykke til.

Lenke til kommentar
-De fleste objektiv, selv billige, vil være skarpere enn det som følger med Sonys kamera.

-Mindre støy

-Raskere serier

-Større buffer

-Mer solid?

Personlig tror jeg at objektivet til F828 vil være temmelig skarpt. De fleste objektiver til speilrefleks er laget til 35 mm film, som krever langt mindre skarphet enn en liten CCD-brikke med god oppløsning.

 

Det er slett ikke sikkert at objektivene til 300D oppleves som skarpere enn F828-objektivet. Vi får se.

 

Vi vet enda ikke hvor mye støy det blir i bildene til F828, og 4-fargeteknologien skal visstnok gi mindre støy enn på tradisjonelle bildebrikker. Igjen må vi vente å se.

 

Vi har fått inn et 300D til redaksjonen nå, så det vil komme en test ganske snart. Mitt inntrykk er imidlertid at dette ikke er noe spesielt solid.

 

Fotografen i den første reklamefilmen linket til over sier at F828 virker svært solid, så det skulle ikke forundre meg om F828 er det mest solide av disse.

 

Hvordan du kan si at 300D har større buffer og bedre seriebildefunksjonalitet enn F828 skjønner jeg ikke.

 

300D klarer 4 bilder med 2.5 bilder i sekundet, F828 klarer 7 bilder med 3 bilder i sekundet.

 

Sonys siste kameraer har veldig rask lagring til minnekortet, se testene våre av P72 og V1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...