DionysosDale Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Har nettop installert Gentoo på en maskin som eg skal bruke som en HTPC. Har kjøpt meg en 200 Gb harddisk for anledningen som eg skulle partisjonere med 10 Gb root partisjon og resterende i /home. Da eg endelig fikk systemet opp og gikk, merket eg at eg hadde gitt root partisjonen 100 gb i steden for 10. Finnes det noen måter å endre partisjonstørrelsen uten å mista data i linux? Kan ikkje bruke Partition Magic, da det ikkje er diskettstasjon i maskina. Dionysos Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 Parted kan resize de fleste filsystem Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Takker... skal teste dette senere. Hva skulle man gjort uten disse hjelpsomme sjelene på HW.no's linux forum Dionysos Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 If you want run Parted on a machine without GNU/Linux installed, or you want to resize a root or boot partition, you will need to use a boot disk. Ahh... :grine: Det er root partisjonen som skal minskes her. Virker som om eg må boote fra diskett likevel... Bare å bite i det sure eple og stappe i en midlertidig floppydrive Men takk likevel Dionysos Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 If you want run Parted on a machine without GNU/Linux installed, or you want to resize a root or boot partition, you will need to use a boot disk. Ahh... :grine: Det er root partisjonen som skal minskes her. Virker som om eg må boote fra diskett likevel... Bare å bite i det sure eple og stappe i en midlertidig floppydrive Men takk likevel Dionysos .... Hva med å boote fra Gentoo cden? hehe, enklere, enklere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå