Gå til innhold

Begge bytter felt samtidig - delt skyld?

Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei,

Har endt opp i en situasjon der jeg byttet til midtre fil på en trefeltsvei og så fått en fra venstre fil i full fart bak meg med blinklysene mot samme felt som jeg skulle i. Jeg tok naturligvis ansvar og avbrøt filbyttet mitt.

Men så begynte jeg å lure litt på "what if". Sett at vi begge hadde byttet filen og han hadde truffet meg. Hvem hadde hatt skylden for dette?

I min situasjon så er det opplagt han som skulle sett meg, og ikke omvendt, og at jeg måtte vri hodet mitt og se i blindsonen, mens han skulle fint kunne observert meg uten ytterligere innsats.

En annen teoretisk situasjon: Hva om vi begge var rett ved siden av hverandre, holdt lik fart og skulle inn i en glipe mellom to biler i midte felt? Delt skyld?

Illustrasjon:

Illustrasjon.png

Jeg er blå, annen trafikk er svart og andreparten er rød

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Høyre regel

2. Skilt

3. Trafikklys

4. Politi

Så med mindre det var skilt, trafikklys eller politi som overstyrte.... 

Vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Enkelt å greit.

Høyre-regel gjelde. Men i og med at de har valgt å tåkelegge alt i en "alle skal kjøre forsiktig"-regel ville det nok vært delt skyld. Spesielt mot forsikringsselskaper.

Lenke til kommentar

Jeg mener den som er bakerst har skyld, ettersom han kjører på deg "bakfra".

Men feltskiftevikeplikt gjelder jo alt - når du bytter felt har du vikeplikt for alle kanter, det er ditt ansvar at det er en luke hvor bilen din passer inn. Kommer det en bakfra i feltet du skifter til har du vikeplikt for ham.

Lenke til kommentar

Kommer det en bakfra i feltet du skifter til har du vikeplikt for ham.

Forutsatt at han la seg ut i det feltet før deg, ja. Gjorde han ikke det, men eksempelvis legger seg ut for å kjøre forbi (på venstre side...) en som skal svinge av til venstre i et kryss, samtidig med at den forreste svinger ut, så heller jeg til at det blir "påkjørsel bakfra". Hadde en slik situasjon i et kryss med en MC bakfra en gang; blinket til venstre (men det lå et vogntog rett bak meg som antakelig sperret sikten for de lengre bak), sjekket speil og blindsone, begynte å svinge, og der kom det en gluping på MC som en rakett bakfra, gitt. Han hadde flaks, jeg reagerte kjapt, så det ble aldri behov for å finne ut hvordan forsikringsselskapene så på en slik sak...

Lenke til kommentar

Dere feiltolker og feilsiterer meg.

Situasjonen gjelder to biler som legger seg inn i midterste felt fra høyre og venstre felt, respektivt, samtidig. Det jeg sier er at den av dem som er bakerst har vikeplikt. Dvs. begge har vikeplikt ved feltskifte, men den bakerste har ekstra vikeplikt fordi den er bakerst.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Dere feiltolker og feilsiterer meg.

Situasjonen gjelder to biler som legger seg inn i midterste felt fra høyre og venstre felt, respektivt, samtidig. Det jeg sier er at den av dem som er bakerst har vikeplikt. Dvs. begge har vikeplikt ved feltskifte, men den bakerste har ekstra vikeplikt fordi den er bakerst.

Jeg er i utgangspunktet enig, mye fordi den som ligger bakerst også vil ha best oversikt over situasjonen. Jeg vil også legge til en "problemstilling."

Når en bil ligger i feltet lengst til venstre, kan man anta at han er "forbikjørende. Det samme kan man anta om trådstarters posisjonering (legger seg ut for å kjøre forbi, eller fortsette på veien). Før forbikjøring skal man selv forvisse seg om at ingen kjører forbi en selv, og da vil, i alle fall slik jeg ser det, den blå bilen (i dette tilfellet) være skyldig. 

Forøvrig illustrerer eksempelet hvor viktig det er å faktisk SNU hodet, og sjekke blindsonen FØR, feltskifte starter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...