Vilmenfårikketil Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Hei, kyndige der ute! Jeg har en VW Passat, 1,8 bensin, 2000 mod. Jeg kjøpte bilen for litt over et år siden, og ble den gang informert om at batteriet ville tappes for strøm dersom bilen ble stående ubrukt over "et par uker". Jeg har erfart at det faktisk egentlig er snakk om dager ... Jeg klarer å koble ut batteriet når bilen skal stå noen dager, men det er altså noe som trekker forholdsvis godt med strøm selv når bilen ikke er i bruk. Batteriet er skiftet, så det er ikke det det er noe galt med. I det siste har imidlertid et annet, litt verre, problem begynt å oppstå - oftere og oftere, har jeg inntrykk av (men det varierer hvor ofte det skjer - kan gå flere uker mellom hver gang, eller det kan skje hver dag). Jeg får rett som det er enkelt og greit ikke start! Når jeg vrir om på tenningen, kommer det bare et lavt klikk, og startmotoren går ikke rundt i det hele tatt. Nærlys går på som de skal i det tenningen slås på, men i det man vrir om ordentlig for å starte, så slukker de i det "klikket" kommer. Da står jeg der som en løk. Da har "løsningen" virket til å være at jeg har mikket og makket litt av og på med batteripolene, og til slutt har bilen startet greit som bare det. Men jeg vet ikke om dette er tilfeldig, for jeg må holde på en stund før det skjer. Jeg fikk ved ett tilfelle dyttehjelp slik at jeg startet på gir, men da lyste batteriet hele (den korte) kjøreturen - det betyr vel feil i forbindelse med dynamo? Men dette lyser altså ikke de gangene bilen starter som den skal. Tips og triks? Kan dette ha sammenheng med "strøm-lekkasjen"? Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) Dunk på starteren med en kost eller noe, pleier å fungere når du kun hører "klikk" hvis det ikke fungerer eller varer lenge, så må børstene byttes eventuelt hele starteren. Endret 23. september 2015 av bigggan Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) Det klikket du hører er nok releet (som fungerer som det skal).Har du sjekket ledning mellom motor og karosseri, og mellom minus-pol og karosseri?Det kan være det er så dårlig kontakt i en jordledning at det ikke kommer nok strøm gjennom til å drive startmotoren.Hvordan er kontakten på polene til batteriet? Mye korrosjon eller irr? Fil det vekk og ha på copper grease så blir det god kontakt og du trenger ikke vedlikeholde det igjen på lenge.Hvis ikke så tror jeg startmotoren begynner å ta kvelden, desverre. Men post tilbake her når du får utbedret problemet :-) Endret 23. september 2015 av Pycnopodia Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Skaff et multimeter og mål på batteripolene (ikke batteriskoene) mens en annen forsøker å starte. Hvis det da bare sier "klikk" og spenningen fremdeles ligger over 12V er det ikke batteriet (lading/utlading) som er problemet. Når du omsider har fått startet mål spenningen igjen på batteripolene. Du skal da ha mellom 13,5 - 14,5V. For å sjekke strømtyver må du skru multimeteret over på strøm (ampére/A) og koble det i serie med batteriet. Da må du IKKE prøve å starte bilen! med tenning av, dører lukket og nøkkelen helst langt unna bilen sjekker du strømmen. Den skal helst ikke noe særlig over 20mA. På min BMW som er fullstappa av fancy elektronikk ligger den på 11mA. Hvis du måler for høy strøm så la bilen stå en stund med alt av dører lukka og tenningen av en stund (kanskje 20 minutter til halvtimen). Noen biler skrur av en del elektronikk etter en stund. 20 minutter på min bil. Får du fremdeles for høy strøm napper du ut én sikring av gangen til strømmen går ned. Så sjekker du i håndboka til bilen hva den sikringen går til og evt. om det er kobla noe ekstrautstyr til. (Bilstereo, ekstralys e.l.). 1 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) Trekk ut pluggen bak tenningsnøkkelen og kortslutte de to største kontaktene der og se om startmotoren går rundt. Hvis ja, trenger du en ny tennings bakstykke. Koster rundt 600 kroner og samme delen passer de fleste VW biler, både bensin og diesel. Endret 23. september 2015 av Indian Lenke til kommentar
Vilmenfårikketil Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Dunk på starteren med en kost eller noe, pleier å fungere når du kun hører "klikk" hvis det ikke fungerer eller varer lenge, så må børstene byttes eventuelt hele starteren. Tuesn takk for svar! Da skal jeg prøve det i første omgang. Ha en fin dag! Lenke til kommentar
Vilmenfårikketil Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Det klikket du hører er nok releet (som fungerer som det skal). Har du sjekket ledning mellom motor og karosseri, og mellom minus-pol og karosseri? Det kan være det er så dårlig kontakt i en jordledning at det ikke kommer nok strøm gjennom til å drive startmotoren. Hvordan er kontakten på polene til batteriet? Mye korrosjon eller irr? Fil det vekk og ha på copper grease så blir det god kontakt og du trenger ikke vedlikeholde det igjen på lenge. Hvis ikke så tror jeg startmotoren begynner å ta kvelden, desverre. Men post tilbake her når du får utbedret problemet :-) Jeg har nok ikke fått sjekket jordledninger enda, men kan prøve å få det gjort etter hvert som jeg får tak i utstyr. Polene på batteriet er forholdsvis rene, altså. Men batteriet er veldig utsatt for vann! Det mangler nok en list i motorrommet/panseret, så alt av vann renner rett ned på batteriet. Men når jeg får problemer med å starte, er det første jeg gjør å tørke poler og kontakter. Men jeg skal se nærmere på de tips og råd jeg har fått her, og så skal jeg prøve å holde dere oppdatert på hva løsningen blir (om jeg finner den). Hjertelig takk! :-) Lenke til kommentar
Vilmenfårikketil Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Skaff et multimeter og mål på batteripolene (ikke batteriskoene) mens en annen forsøker å starte. Hvis det da bare sier "klikk" og spenningen fremdeles ligger over 12V er det ikke batteriet (lading/utlading) som er problemet. Når du omsider har fått startet mål spenningen igjen på batteripolene. Du skal da ha mellom 13,5 - 14,5V. For å sjekke strømtyver må du skru multimeteret over på strøm (ampére/A) og koble det i serie med batteriet. Da må du IKKE prøve å starte bilen! med tenning av, dører lukket og nøkkelen helst langt unna bilen sjekker du strømmen. Den skal helst ikke noe særlig over 20mA. På min BMW som er fullstappa av fancy elektronikk ligger den på 11mA. Hvis du måler for høy strøm så la bilen stå en stund med alt av dører lukka og tenningen av en stund (kanskje 20 minutter til halvtimen). Noen biler skrur av en del elektronikk etter en stund. 20 minutter på min bil. Får du fremdeles for høy strøm napper du ut én sikring av gangen til strømmen går ned. Så sjekker du i håndboka til bilen hva den sikringen går til og evt. om det er kobla noe ekstrautstyr til. (Bilstereo, ekstralys e.l.). Tusen takk for tips og godt innlegg. Jeg skal se om jeg får tak i hjelp og riktig utstyr, så får vi se om ikke vi kan finne hva som er strømtyven. Tusen takk skal du ha! :-) Lenke til kommentar
Vilmenfårikketil Skrevet 25. september 2015 Forfatter Del Skrevet 25. september 2015 Trekk ut pluggen bak tenningsnøkkelen og kortslutte de to største kontaktene der og se om startmotoren går rundt. Hvis ja, trenger du en ny tennings bakstykke. Koster rundt 600 kroner og samme delen passer de fleste VW biler, både bensin og diesel. Glimrende. Hjertelig takk for råd! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå