Gå til innhold

Enkel norsk

petter105

Anbefalte innlegg

Det finns esperanto, interlingua og Simple English, kanskje det kunne også finnes "enkel norsk"? 

Det man f. eks. kunne gjøre:

- fjerne gramatisk kjønn - alt kunne være "en"

- forenkle bøying av verber - alltid samme former, f. eks spørre, spørrer, spørret (istedenfor "spør, spurte, spurt" osv.), kjøre, kjører, kjøret, kjøret

- flertall alltid med -er til slutt.

Osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne man få forklart hva som ville være poenget med dette initiativet ?

Hva de nevnte sprog angår (samt Volapük, som man utelot), kjenner vi begrunnelsene. Hva er begrunnelsen for dette forslaget ?

Poenget blir nok samme som med denne typen initiativer ellers - forenkle kommunikasjon og gjøre språket mer tilgjengelig. Indoeuropeiske språk har altfor komplisert grammatikk. Kinesisk grammatikk lærer man jo på en time - ingen bøying av noe, ingen flertallformer, intet gramatisk kjønn. 

Lenke til kommentar

Den informasjonen som ligger i for eksempel bøyningsendelser, må vel da uttrykkes på andre måter? 

Men jeg forstår ikke at det kan ligge noen informasjonsverdi i for eksempel uregelrett bøyning av verb. Det kunne vel gjerne like greit vært å gå-går-gådde-gådd uten at noe hadde gått tapt?

Jeg synes også at noen av grammatikken er ulogisk i norsk. Det burde vært Jeg har hester fire i stedet for Jeg har fire hester, synes jeg. 

Som petter105 ser jeg heller ikke poenget med grammatisk kjønn. Jeg vet jo at engelsk klarer seg fint uten. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dette tror jeg går av seg selv. Tendensen i europeiske språk er at de blir enklere etter hvert som tida går. Hunkjønn er nå blitt valgritt på norsk, og "en" blir mer og mer brukt som intetkjønnsartikkel hvis det er langt mellom artikkel og substantiv. "Jeg er en en av de kule barne fra Gamlebyen barnehage" har jeg lest på en refleksvest.

Lenke til kommentar

Den informasjonen som ligger i for eksempel bøyningsendelser, må vel da uttrykkes på andre måter? 

Men jeg forstår ikke at det kan ligge noen informasjonsverdi i for eksempel uregelrett bøyning av verb. Det kunne vel gjerne like greit vært å gå-går-gådde-gådd uten at noe hadde gått tapt?

Jeg synes også at noen av grammatikken er ulogisk i norsk. Det burde vært Jeg har hester fire i stedet for Jeg har fire hester, synes jeg. 

Som petter105 ser jeg heller ikke poenget med grammatisk kjønn. Jeg vet jo at engelsk klarer seg fint uten. 

Denne informasjonen er ikke nødvendig. For mye informasjon skaper støy. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...