Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har gjort et dumt bruktbilkjøp...hva kan det koste (cirka) å utbedre!?

Fordgutten

Anbefalte innlegg

Hei kjære forum-medlemmer.

For ca. 2 uker siden kjøpte jeg "katta i sekken" og trenger noen gode råd om hva jeg bør gjøre.

Kjøpte en Ford Focus 2000 mod. 1,6 liter bensin 101 hkr, stand 97.000 km for 22.000 kr. Jeg gjorde en helt elendig sjekk av bilen FØR kjøpet, og NAF test i etterkant avdekker følgende:

- Kraftig rust hele bakstilling (travers). MÅ skiftes.

- Mye rust på bremserør; høyre foran og bak, samt venstre foran.

- defekt fremre slepearmsforing, begge sider bak.

- Slakk i lenkearm høyre side foran.

- Slakk i ledd i stabilisatorstag foran, venstre side.

I tillegg til disse mekaniske tingene, er det en del rust i sidekanaler og på innside(nederst) på alle 4 dørene. Motor og interiør/karosseri ellers virker bra/kurant. Ingen ulyd.

Intet av dette var opplyst av selger i kjøpskontrakt. Selger går heller ikke med på å annullere kjøpet.

NAF mannen mener at vi har en relativt svak sak når det gjelder å kjøre "sak" gjennom Forbrukerrådet, siden folk flest må regne med en del slitasje etc. på en såpass gammel bil som har gått såpass langt.

Jeg har tre spørsmål, som jeg er SVÆRT glad for at noen av dere kan svare på:

1) Hva ville DU ha gjort i min situasjon?

2) Hvis man skaffer en OK bakstilling fra et "høggeri" og ellers benytter billigere, uoriginale deler og et ikke-merke-verksted, hvor mye vil det koste, anslagsvis, å få ordnet opp i alle de mekaniske tingene listet opp ovenfor?

3) Hva ville du prioritert MEST av tingene i lista ovenfor, og hvor mye ville du maksimalt har spandert på en "istandsetting" av denne gamle bilen?

Imøteser ditt svar SVÆRT gjerne!!

Vennlig hilsen "Fordgutten"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAF mannen mener at vi har en relativt svak sak når det gjelder å kjøre "sak" gjennom Forbrukerrådet, siden folk flest må regne med en del slitasje etc. på en såpass gammel bil som har gått såpass langt.

Men du har en bil som mest sannsynligvis må vrakes? For meg høres det ut som selger har utelatt informasjon. Jeg ville prøvd via forbrukerrådet, asap. Har lest om folk som har fått dette igjennom tidligere. 

Privat selger? Vi burde strengt tatt fått et system som informere om hvilke selgere det er snakk om. Høres ut som du har blitt svindlet. 

Lenke til kommentar

Men du har en bil som mest sannsynligvis må vrakes? For meg høres det ut som selger har utelatt informasjon. Jeg ville prøvd via forbrukerrådet, asap. Har lest om folk som har fått dette igjennom tidligere. 

Privat selger? Vi burde strengt tatt fått et system som informere om hvilke selgere det er snakk om. Høres ut som du har blitt svindlet. 

Takk for svaret. Ja, privat kjøp. Forøvrig: DEt var kona mi som snakket med NAF mannen i dag. Jeg har misforstått kona. NAF har ikke uttrykt noe "pesimisme" vedr. å kjøre sak via Forbrukerrådet. 

Lenke til kommentar

All rust burde du kunne ha oppdaget før du kjøpte bilen? Slitedeler ellers må påregnes uansett. Hvis selger visste dette burde han opplyst om det i mine øyne.

Ja, helt enig. Vi var alt for dårlige på alt, også rustinspeksjonen!! Jeg er usikker på om selger innerst inne visste om disse dårlige slitedelene. Jeg er litt spent på hva dere i forumet mener om riktig beløp å "spandere " på utbedring. NULL kr? 5000 kr? 7000Kr? 10-11.000 kr??? Det finnes vel en grense, men hvor går den. HAr ikke sagt det, men dette er en bil som sønnen vår på 19 år skal bruke (1.gangsbil), og vi hadde håpet at den hadde holdt i 2-3 år...(u hu...!). Innspill fra noen???

Lenke til kommentar

Alle de fem hovedpunktene dine må prioriteres om bilen skal brukes til kjøring.

Traversen kan du til nød skru av en bil på huggern men bytt foringene på den før du demonterer

bremserør er en ganske smal sak å bytte og det finnes ferdiglagde uorginale plug and play bremserør til denne bilen mener jeg

Må byttes, hvor mye det koster står mest på hvor effektiv bilmekanikeren er/hvor mye han må plages med og få av de gamle

ikke den dyreste delen, kan til nød bruke en brukt men må bytte foringer i samme slengen så er liksågreit å kjøpe nytt

her også, kan hende det blir bra å bare bytte ledd/foringen men gamle rustne stabstag bør byttes om planen ikke bare er å lure neste kjøper.

Vet ikke hvor mye jeg hadde orket å bruke på den bilen, 20 000,- maks kanskje, og det er vel absolutt minimum hva det koster om du stiller med uorginale deler/ber verkstedet bruke uorginale deler og en brukt bakstilling med nye foringer.

Understell er forøvrig ganske greit og skru på selv om du er litt nevenyttig, vil ikke gni salt i såret men prøvekjørte du ikke før du kjøpte?

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet først. Summen er såpas lav at du du kan kreve at saken behandles av forbrukertvistutvalget til slutt. Jeg synes at du har en sterk sak. Jeg synes du kan trygt legge ut navnet på selgeren her.

Selgeren visste nok om det meste av feilene. Jeg ble anmeldt av en gjeng med russ fordi jeg laget en facebook side på en buss som var skrap og vil advare andre fra å kjøpe bussen.

Saken ble henlagt.

Har du finn kode?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle de fem hovedpunktene dine må prioriteres om bilen skal brukes til kjøring.

Traversen kan du til nød skru av en bil på huggern men bytt foringene på den før du demonterer

bremserør er en ganske smal sak å bytte og det finnes ferdiglagde uorginale plug and play bremserør til denne bilen mener jeg

Må byttes, hvor mye det koster står mest på hvor effektiv bilmekanikeren er/hvor mye han må plages med og få av de gamle

ikke den dyreste delen, kan til nød bruke en brukt men må bytte foringer i samme slengen så er liksågreit å kjøpe nytt

her også, kan hende det blir bra å bare bytte ledd/foringen men gamle rustne stabstag bør byttes om planen ikke bare er å lure neste kjøper.

Vet ikke hvor mye jeg hadde orket å bruke på den bilen, 20 000,- maks kanskje, og det er vel absolutt minimum hva det koster om du stiller med uorginale deler/ber verkstedet bruke uorginale deler og en brukt bakstilling med nye foringer.

Understell er forøvrig ganske greit og skru på selv om du er litt nevenyttig, vil ikke gni salt i såret men prøvekjørte du ikke før du kjøpte?

Tusen takk for fyldig svar! Det var kona mi og sønnen som prøvekjørte og som inspiserte bilen, og ba meg reise å hente den/signere kontrakt noen dager senere. Skal ikke være feig og skylde på dem: Vi gjorde alle en for dårlig jobb her. Når vi kjører den, så oppfører den seg nemlig helt fint!

Noen andre som er enig/uenig i at de mekaniske tingene her kan komme på borti 20.000 kr, på et IKKE-merke-verksted? Vi bare ha dobbeltsjekket dette, fordi beløpets størrelse vil være meget styrende for hva vi gjør (event. ikke gjør).

Lenke til kommentar

NAF liker ikke slakk i stabilisatorstag, men det er helt normalt at det er det. Du skifter delen og det går ikke lange tiden før det er slakk i den også. Altså jeg tror ikke det er noe du trenger å bry deg med eller "reparere".
Dette ble jeg fortalt av en bilmekaniker.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet først. Summen er såpas lav at du du kan kreve at saken behandles av forbrukertvistutvalget til slutt. Jeg synes at du har en sterk sak. Jeg synes du kan trygt legge ut navnet på selgeren her.

Selgeren visste nok om det meste av feilene. Jeg ble anmeldt av en gjeng med russ fordi jeg laget en facebook side på en buss som var skrap og vil advare andre fra å kjøpe bussen.

Saken ble henlagt.

Har du finn kode?

Takk for at du gir meg støtte når det gjelder forbrukerrådet og en event sak der. "Svartelisting" av selger og finnkode vil jeg ikke gi ut nå, men dette er jo noe man kan komme tilbake til dersom selgere blir meget #vrang" eller "ufin."  :)

Lenke til kommentar

"..på en såpass gammel bil som har gått såpass langt."

Digresjon, kunne ikke dy meg; Toyota Camry 1992 2.2GL med 235tusen på tellern gikk for 4mnd siden igjennom EU-kontroll med 1 feil, høyre lampe, null rust i bærende konstruksjoner.

Kjøper du privat er det kontrakten som er avgjørende. Spm du må stille deg er hvor langt lommeboka er villig til å gå for å oppdage flere feil i fremtiden. Bilen er åpenbart ikke tatt godt vare på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"..på en såpass gammel bil som har gått såpass langt."

Digresjon, kunne ikke dy meg; Toyota Camry 1992 2.2GL med 235tusen på tellern gikk for 4mnd siden igjennom EU-kontroll med 1 feil, høyre lampe, null rust i bærende konstruksjoner.

Kjøper du privat er det kontrakten som er avgjørende. Spm du må stille deg er hvor langt lommeboka er villig til å gå for å oppdage flere feil i fremtiden. Bilen er åpenbart ikke tatt godt vare på.

"Spm du må stille deg er hvor langt lommeboka er villig til å gå for å oppdage flere feil i fremtiden. " Dette var en god varsko-setning, fordi hvis vi skulle være så "gærne" å bruke 15-20.000 kr på bilen nå, som er rusten i karosseriet der fortsatt, og man har INGEN garanti for hva som venter "rundt neste hjørne." Digresjon tilbake: Akkurat slik Camry du skriver om, 1992 modell, var min aller første firmabil. Gikk som en drøm, den VAR en luksusbil da, og er det kanskje i NOE grad ennå?? JA, Toyota er solid!

Endret av Fordgutten
Lenke til kommentar

audi a3 8l

samme motor og alt

Saken ble henlagt.

Har du finn kode?

Takk for at du gir meg støtte når det gjelder forbrukerrådet og en event sak der. "Svartelisting" av selger og finnkode vil jeg ikke gi ut nå, men dette er jo noe man kan komme tilbake til dersom selgere blir meget #vrang" eller "ufin."   :)

Uansett ta screenshot av hele annonsen eller skrive ut så du har noe å legge ut av dokumenter til Forbrukerrådet. Har du noe info om når registerreima er byttet sist?

Jeg har byttet en gang på Focus og aldri mer.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...