Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke rettigheter har jeg som lærling ang. overtid og avspasering?

Schaadenfreude

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg begynte som lærling for et par måneder siden, og det var noen småting jeg reagerte på i arbeidskontrakten min, bl.a. at jeg måtte regne med å jobbe overtid og være fleksibel ettersom det er en liten bedrift. Jeg ville ikke ta det opp med sjefen der og da. I løpet av de første arbeidsdagene hadde jeg en samtale med kontorleder, og hun fortalte meg at de trekker en halvtime fra lunsjen. Jeg er klar over at man ikke får betalt for lunsjen, men jeg mener at dette inngår i arbeidstiden. Det vil si at dersom jeg kommer 08:00 og går 16:00, så vil jeg altså, ifølge dem, ligge en halvtime under min daglige arbeidstid. Jeg synes dette virker urimelig, men hun påstod at de hadde fått besøk av Arbeidstilsynet og fått dette avklart og godkjent.

Jeg gikk ikke en eneste dag i august før 16:00, men ligger 10 timer under "normal arbeidstid" for måneden.

Jeg har tenkt å sende en mail til Opplæringskontoret og forhøre meg om deres syn på saken. Noen som har noen innspill?

På jobben registrerer vi for øvrig når vi kommer og går i et arbeidsregistreringsskjema.

Endret av Schaadenfreude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte ..

Du jobber 8 - 16, og får betalt for 7,5 av disse timene. Dette er helt normalt. Men når du sier du "ligger under" faller jeg litt av. Du har vel en turnus? Si du er på jobb 8 - 16, 5 dager i uken, 40 timer. 1/2 time av disse får man ikke betalt for, så da er du på 37,5 timers arbeidsuke som er helt normalt.

Hvis du har arbeidstid fra 8 - 16, og jobber dette, hvordan kan du la "ligge under"?

Ang fleksibilitet .. Jeg vil jo på det varmeste anbefale at du jobber alt du kan få av overtid. Ikke bare er dette bedre betalt enn du normalt har som lærling, men det er også en måte "å vise seg frem på" i en bedrift. Så mitt tips må bli kjør på og ikke si nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Normal arbeidstid i veka er 37,5 timar, dvs. 7,5 timar om dagen, og det er det du jobbar no.

Dersom du ikkje kjem etter kl. 8 eller går før kl. 16 so skal du ligge på det du skal ligge, viss ikkje so er det noko som er gale i registreringssystemet.

For øvrig so kan dei ikkje tvinge deg til å jobbe overtid sida du er lærling, du har all rett til å sei nei dersom det ikkje skulle passe.

Lenke til kommentar

Dette høres ikke riktig ut - iallfall ikke hvis du jobber normalt 47 uker i året (5 uker ferie).

All arbeidstid over 40 timer i uken (altså 37,5 timer normal arbeid + 2,5 timer lunch - totalt 40 timer i uken) så har man krav på overtid.

Man kan ta overtid ut i avspasering (mulig dette må avtales på forhånd), time for time, men man har uansett krav på minimum 40% overtidstillegg.

Dette du skisserer høres ikke riktig ut - iallfall ikke ift det du har fortalt. Om det er noe du ikke nevner som påvirker dette vet jeg ikke.

Anbefaler deg å sette deg litt inn i Arbeidsmiljøloven.

Lønn og arbeidstid
  • Arbeidstid er all tid du er til disposisjon for arbeidsgiver, og den skal ikke overstige 9 timer i døgnet og 40 timer i uka. For arbeidstakere under 18 år, og for nattarbeid og skiftarbeid er reglene strengere. Dersom bedriften har tariffavtale kan det være strengere regler i den også. I de fleste tariffavtaler er det vanlig med 7,5 time per dag og 37,5 time per uke. Det kan i noen tilfeller være slik at bedriften kan gjennomsnittsberegne arbeidstida, men da skal gjennomsnittet aldri være over 9 timer per dag og 40 timer per uke.
  • Arbeid utover lovens grenser er overtid, og skal normalt være maks 10 timer per uke, 25 timer over fire sammenhengende uker og 200 timer i året. Tillitsvalgte og Arbeidstilsynet kan i noen tilfeller tillate mer. Du har lov til å jobbe mer frivillig, men ikke over 13 timer per dag og 48 timer per uke.
  • Arbeid utover avtalt arbeidstid skal bare gjennomføres når det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Hvis bedriften gjennomgående trenger overtid, bør den altså heller ansette flere.
  • Læretiden for de fleste fag er 2 år i 100% stilling. Det skal normalt ikke være behov for at lærlinger jobber overtid.
  • Overtid skal lønnes med minst 40% tillegg i lønna per time, og kan etter skriftlig avtale tas ut som avspasering. For overtidstimer skal du lønnes som en ufaglært arbeider, ikke som lærling.
  • Du skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i døgnet. I løpet av uka skal du ha en arbeidsfri periode på minst 35 sammenhengende timer, som helst inkluderer søndagen. Der det er tariffavtale kan tillitsvalgte avtale kortere perioder, men da skal du kompenseres med andre hvileperioder eller annet passende vern.
  • Er arbeidsdagen over 5,5 time, skal du ha en halv times pause. Hvis du ikke kan forlate arbeidsplassen i pausen, eller hvis det ikke er pauserom der skal du ha lønn for pausen. Arbeider du mer enn to timer over det som er avtalt, har du krav på ekstra pause.
  • Er du under 18, skal du ikke utføre arbeid som kan medføre fare for din sikkerhet, helse eller utvikling.
  • Er du gravid har du rett til fri med lønn for svangerskapskontroll, samt 12 uker permisjon under svangerskapet og seks uker etter fødselen. Far, eller den som bor sammen med moren, har rett til to ukers permisjon i forbindelse med fødselen. Til sammen har foreldrene krav på 12 måneder lønnet permisjon i forbindelse med fødsel. Hver av foreldrene har i tillegg rett på 12 måneder ekstra ulønnet permisjon.
  • Ammer du, kan du ta ammefri ca en time per dag. Har du sykt barn eller de som passer barnet ditt blir syke, har du ekstra permisjonsrettigheter.
  • Du har rett til 20 dagers permisjon ved pleie av nære pårørende i hjemmet som er døende.
  • Avtjening av verneplikt eller møteplikt i offentlige organer (bydelsutvalg, meddommer etc.) gir deg også rett til permisjon.
  • Hvis du har avbrudd i læretiden på grunn av lengre permisjon, må fylkeskommunen godkjenne forlengelse av læretiden.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

En lærling skal normalt ikke trenge å jobbe overtid, og skal ikke være pålagt dette av arbeidsgiver. Dette er noe som du kan frivillig takke ja til. Overtid betales da ut ifra lønn som en ufaglært arbeider, ikke lærling. Og prosenttillegget er minst 40% (kan være mer pga. tariffer i fagforbund).

klokka 8 til 16=8 timer - 30 min (lunsj) blir 7,5 timer. Fem slike arbeidsdager utgjør 37,5 som er en normal arbeidsuke. Dette timetallet bør det da stå i arbeidskontrakten. Dette går opp i null med mindre det er sommer/vintertids-ordninger eller andre flexitids ordninger som spiller inn.

Når kommer de andre på jobb og når drar de hjem tidligst?

Lenke til kommentar

Det er rett at du "trekkes" en halvtime lunsj. Du arbeider ikke i lunsjen og dermed får du heller ikke lønn. Det eneste litt uvanlige er at dere kjører 40 timers uke. Altså 8-16:30 minus 30 minutter. Men det er innenfor AML. Alt etter 9 timer om dagen, altså 17:30 og 40 timer i uka er overtid. Dette skal være beskrevet i kontrakten din.

Arbeidsmiljøloven legger ingen restriksjoner på overtid fordi man er lærling. Men man kan jo spørre seg om bedriften driver opplæring på overtid. Svaret er naturlig nok nei. Så det faller på sin egen urimelig het at man skal ha lærlingelønn +40% når man arbeider overtid. Men som sagt, AML regulerer ikke grunnlønnen din. Dette er forhold som reguleres i tariffavtaler. Omtrent samtlige tariffavtaler jeg har sett i regulerer grunnlønnen til lærlinger opp til samme nivå som ufaglært/hjelpearbeider (ikke det samme som lærling) som normalt ligger 10-30 kr/t under fagarbeiderlønn når overtid inntreffer pga. av at det ikke er noen bedrifter som bedriver opplæring/undervisning på overtid.

Når det gjelder avspasering så er mitt inntrykk at frivillig innarbeiding (som i at du på eget initiativ jobber noen timer ekstra for å kunne ta en dag fri med lønn senere) foregår uten at du får 40% overtidstillegg. 

Det faller for meg som urimelig at man for eget illebefinnende kan arbeide for å få en dag fri samtidig som man får et tillegg for det.

Ber bedriften deg om å arbeide ekstra skal du selvsagt ha 40% overtidstillegg uavhengig av om du avspaserer eller tar ut lønn. Kostnaden for bedriften forblir den samme.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...