Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrerett ved uavhentet pakke

kops

Anbefalte innlegg

Det følger av angrerettloven §20 at forbruker kan benytte seg av angreretten dersom han gir melding innen fristen i §21 som i de fleste tilfeller er 14 dager etter han fikk varen i sin besittelse.. Men hva om forbruker aldri henter pakken, og dermed aldri får varen i sin besittelse? Kan man da unnlate å gi melding til selger?  Må selger da bare godta at pakken kommer i retur selv om det kan gå ukesvis før posten returnerer pakken? 

Ser at mange nettbutikker opererer med at kunden må betale frakt og returfrakt for uavhentede pakker. Er det hjemmel for å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sagt jeg mener noe som helst. Returfrakt er greit, spørsmålet er om butikken kan motsette seg å ta i mot varen dersom forbrukeren har unnlatt å hente pakken, og heller ikke gitt melding.

Det andre spørsmålet er om det er hjemmel for å kreve frakt + evt. gebyr for uavhentede pakker.

Endret av kops
Lenke til kommentar

Jeg har vel ingen planer om å bestille noe jeg ikke skal ha. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en venn som driver en nettbutikk der det etter hvert har blitt et problem at pakker kommer i retur uten noe forklaring. Posten er ofte trege med å returnere pakkene, slik at det kan gå flere uker der produktene er borte fra butikken. 

Lenke til kommentar

Det er bare å ha med et punkt i salgsbetingelsene (som kunden må godkjenne ved kjøp) om kostnader ved uavhentede pakker slik som alle seriøse nettbutikker har. Hvis kunden vil bruke angreretten er kunden pålagt å gi melding til den næringsdrivende før utløpet av angrefristen. Hvis kunden ikke gir beskjed er det kundens problem.

Lenke til kommentar

Det er bare å ha med et punkt i salgsbetingelsene (som kunden må godkjenne ved kjøp) om kostnader ved uavhentede pakker slik som alle seriøse nettbutikker har. 

Er du sikker på det? Iflg. angrerettloven §3 kan den ikke loven avvikes ved avtale til ugunst for forbruker.

Hvis kunden vil bruke angreretten er kunden pålagt å gi melding til den næringsdrivende før utløpet av angrefristen. Hvis kunden ikke gir beskjed er det kundens problem.

Når utløper angrefristen dersom kunden ikke henter pakken?

Endret av kops
Lenke til kommentar

Det er bare å ha med et punkt i salgsbetingelsene (som kunden må godkjenne ved kjøp) om kostnader ved uavhentede pakker slik som alle seriøse nettbutikker har. 

Er du sikker på det? Iflg. angrerettloven §3 kan den ikke loven avvikes ved avtale til ugunst for forbruker.

Hvis kunden vil bruke angreretten er kunden pålagt å gi melding til den næringsdrivende før utløpet av angrefristen. Hvis kunden ikke gir beskjed er det kundens problem.

Når utløper angrefristen når kunden ikke henter pakken?

Angrefrist er 14 dager fra kunden mottar varen. Hvis kunden ikke henter den på postkontoret har han ikke mottatt varen... Men det viktigste er at hvis kunden vil bruke retten han har i angrefristloven, så må kunden aktivt varsle selger. Hvis kunden ikke gir beskjed om at han vil gå fra avtalen innen pålagte frister (og selger har gjort sin jobb ang informasjon om angrerett), mister kunden muligheten for å angre og da kan selger ta betalt for porto/håndtering etter hva som er oppgitt før kjøp ved uavhentede sendinger.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Fram til du har meldt at du benytter angreretten får du ingen penger av selger, eventuelt skylder du fortsatt selger penger. Det er mulig din unnlatelse av å hente pakken etter omstendighetene kan tolkes som en melding om angrerett (det gjelder ingen formkrav så vidt jeg vet), men da må du jo betale returfrakt. Hvordan mener du regelverket åpner for at du skal få pengene tilbake uten å dekke returfrakt? At fristen ikke har startet å løpe ennå gjør jo bare at du kan vente med å sende melding, virkningene av at du faktisk benytter deg av angreretten er den samme.

Lenke til kommentar

Butikken tar kontakt med forbruker når de mottar varen i retur, som regel 3-4 uker etter varen er sendt. Noen velger å få den tilsendt på nytt, andre krangler seg til å bruke angreretten, mens noen forholder seg helt passive å krever verken pengene eller varen.

Det er ikke formkrav til hvordan meldingen skal være, men skal være en "utvetydig erklæring", f.eks. angrerettsskjema. 

Hvordan mener du regelverket åpner for at du skal få pengene tilbake uten å dekke returfrakt? At fristen ikke har startet å løpe ennå gjør jo bare at du kan vente med å sende melding, virkningene av at du faktisk benytter deg av angreretten er den samme.

Vet ikke helt om jeg forstod den. Det er ikke jeg som skal returnere noe her. Mener du kunden kan gi beskjed om at han vil benytte angreretten etter at butikken har mottatt varen i retur da?

Endret av kops
Lenke til kommentar

Hva med å ha en et punkt i salgsbetingelsene som f.eks. ligner på Komplett sin:

Passiv handling

Dersom du ikke henter ordren og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven § 11 og § 13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Når ordren kommer tilbake som uavhentet vil den bli kreditert i sin helhet og varene lagt tilbake på lager. Vi vil sende egen faktura pålydende porto to veier, pluss uavhentet gebyr pålydende kr. 250, for å dekke våre håndteringskostnader.

Dette sammen med loven gjør at må da gjøre alt temmelig klart. Dette praktiseres vel temmelig likt hos alle som driver nethandel i Norge og det har vel ikke vært noen store saker eller dommer om dette.

§ 20.Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til den næringsdrivende før utløpet av angrefristen, jf. § 21. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen.

Meldingen kan fremsettes ved bruk av utfylt angreskjema eller ved fremsettelse av annen utvetydig erklæring.

Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren adgang til å gi melding etter annet ledd elektronisk, skal den næringsdrivende umiddelbart bekrefte på et varig medium at meldingen er mottatt.

Bevisbyrden for at melding er gitt, påhviler forbrukeren.
Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Kompletts lovhenvisninger er meningsløse. Usikker på om argumentasjonen holder etter dagens angrerettlov.

Heller ikke etter den gamle angrerettloven holdt denne argumentasjonen. Jeg ville definitivt bestridt en faktura med det innholdet de beskriver.

TS:

Vet ikke helt om jeg forstod den. Det er ikke jeg som skal returnere noe her. Mener du kunden kan gi beskjed om at han vil benytte angreretten etter at butikken har mottatt varen i retur da?

Ja, det er det jeg mener. Fristen har ikke startet å løpe ennå, og da er den i alle fall ikke løpt ut.

Hvis forbruker nekter å gi slik melding beholder bare den næringsdrivende pengene sine (evt. driver inn kravet hvis det er gitt kreditt) som vanlig, inntil han får melding om at forbrukeren vil benytte seg av angreretten.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hva med å kjøpe et rtx 3080 ti fra TechINN, og så oppdage at man får MVA på varen i Norge,

og Posten vil ha 2610.- for å levere ut kortet ?

Har ikke hentet det ennå, men hentefristen er lengre unna enn forfallet på Klarna.

Skrev til nissebutikken og forklarte jeg kan hjelpe dem å dekke returen, men jeg vil helst slippe å hente det ut fra Posten, ser for meg at da forsvinner momsen ut vinduet.

Forfall om 11 dager, hentefrist utløp om 20 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...