Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - Polljen - 100mm f/2.8 macro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette var det som var minst close-up, så må fokusplanet ha vært svært så snevert på de andre. Greit å bruke bæret (eller hva det nå er) som fokuspunkt i alle fall. Det ser ut som fokusplanet danser rundt om kring i bildet, men det skyldes vel at bladene strekker seg en del i dybden. Spreke farger.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan de andre bildene av den blomsten ble, men jeg liker godt det du valgte ut. :) Skikkelig deilig bokeh spesielt i det lilla partiet. Interessant farge, ikke noe man ser hver dag. Litt usikker på om det grønne trenger å være med, du prøvde kanskje forskjellige utsnitt og endte opp med dette?

Lenke til kommentar

Hvis dette var det som var minst close-up, så må fokusplanet ha vært svært så snevert på de andre. Greit å bruke bæret (eller hva det nå er) som fokuspunkt i alle fall. Det ser ut som fokusplanet danser rundt om kring i bildet, men det skyldes vel at bladene strekker seg en del i dybden. Spreke farger.

Det ser så absolutt ut som et bær, men det er en slags kapsel som åpner seg og åpenbarer støvbærerene. "Dansingen" av fokusplanet var på mange måter det som tiltalte meg i ettertid

Nå var nok ikke dette minst close-up, men det var ikke så langt i fra. Jeg får vel kalle dette et "oversiktsbilde" tatt med noen få ekstra centimeters avstand. De fleste andre bildene (av denne blomsten) ble tatt med en eller flere mellomringer som gav meg mulighet til å gå enda nærmere

Ett eksempel i spoiler:

post-58755-0-05460900-1444991853_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan de andre bildene av den blomsten ble, men jeg liker godt det du valgte ut. :) Skikkelig deilig bokeh spesielt i det lilla partiet. Interessant farge, ikke noe man ser hver dag. Litt usikker på om det grønne trenger å være med, du prøvde kanskje forskjellige utsnitt og endte opp med dette?

Jeg er enig når det gjelder det grønne. Jeg prøvde å beskjære bildet, men konkluderte med at det fjernet litt for mange andre komponenter i bildet.

Ett eksempel på andre av mine bilder ligger vedlagt i en spoiler i svaret jeg skrev til k.n.b.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Uke 3 bilde 1 - Jordbær i Oktober

Neida, "hengejordbærene" i oktober har ikke smaken som den de vanlige jordbærene har om sommeren, men dekorative er de tross alt der de henger utenfor inngangsdøren.

Siden denne festen for min del (utilsiktet) har blitt å fotografere de små detaljene så må jeg prøve å fullføre den med slike motiv. 

I dag så er hovedmotivet et lite jordbærkart med et normalt modent jordbær som bakgrunn.

22083268109_c93505e347_z.jpg

5D3A9481.jpg by Per Ragnar Falkevik

Til dagens motiv så er det brukt et fullt sett med mellomringer.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Har vært på tur en liten uke, uten oktober-kit'et (hadde med mer reisevennlig utstyr) så det betyr at jeg utrolig nok ikke klarer å oppfylle "Pingle-kravet"  :confused:

Tok noen bilder før jeg dro og har diskutert med meg selv om der var noen som var gode nok til å ta med her. Er fremdeles usikker om mitt 2. bidrag i uke 3 burde blitt lagt ut.

Uke 3 bilde 2 - forfall

Bildet er tatt håndholdt sent i skumringen så lukkertiden er vel lang (på bekostning av skarphet)

21926307764_f1fb4d898a_z.jpg

5D3A9514.jpg by Per Ragnar Falkevik

Uke 4 bilde 1 - Løvetann sent i oktober

(Dessverre mitt eneste bidrag i uke 4)

22361350248_f7e013637d_z.jpg

5D3A9543.jpg by Per Ragnar Falkevik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...