Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - Polljen - 100mm f/2.8 macro

Anbefalte innlegg

Bruker: Polljen

Utstyr: Canon 5D3 med Canon 100 mm f/2.8 macro

Nivå: Pinglete Pingle

Av de tre utfordringene som har vært i 2015 så har dessverre to av de endt i "crash" for min del, så "pinglete pingle" betyr at målet mitt er minimumskravet selv om håpet er at jeg skal klare noe bedre enn det.

Bildene mine blir macro/nærbilder av de "vanlige" motivene mine, men jeg har planer om at noen få av bidragene blir av en art der jeg utfordrer meg til å tenke nytt innen denne typen fotografering (jeg har noen ideer i hodet, men det gjenstår å se om ideene fungerer i praksis)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kommentarene som har kommet viser tydelig mitt store problem: fantasien  :hmm: .........  :)

At motivet som kommer frem (i bilde 2) kan tolkes som et ansikt (med øyner) og utstrakte armer er jo så "innlysende", men jeg trenger hjelp for å se det  :wallbash:  :wallbash:  :wallbash:

Men men, det er godt å ha forumister med fantasi som kan finne de skjulte "skattene" i mine bilder  :rofl:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uke 2 bilde 1:

Livet i det indre

Dagens bilde er på langt nær perfekt, men det er de utilsiktede detaljene som likevel gjør det til et "blinkskudd" for min egen del.

Det er det ørsmå  nesten usynlige vanndråpene på ett av "blomsterbladene" og det er ikke minst de små lusene/loppene (eller hva det nå er) som holder til i det indre.

Jeg er også fornøyd med at det ble så pass "klart" når jeg tross alt har brukt største blender på minimal avstand (jeg tok også bilder med betydelig mindre blendere, men høy ISO/støy gjorde at jeg ikke var fornøyd med de bildene). Av en "merkelig" grunn så var det nesten umulig å redigere bildet i LR, siden forbedring av ett element i bildet førte til det motsatte av et annen element.

22041853096_6cc8ce8ffa_z.jpg

5D3A9342.jpg by Per Ragnar Falkevik

PS!! en forstørrelse av lusene/loppene i spoiler.

post-58755-0-40688300-1444468808_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er nok lus ja. ikke alltid så lett å legge merke til disse små krabatene med det blotte øye. Fint for fotografen, ikke alltid like populært for blomsterdyrkeren. Når du kommer ned mot makroområdet blir dybdeskarpheten nesten null og niks uansett blender, så det er ikke mye mer å hente. Da må du evt. ty til fokusstacking, noe som er svært arbeidskrevende (vet ikke om det tillates i oktober festen heller, siden det vil bestå av mer enn en råfil).

Ellers flotte og myke gultoner her, men ikke så mye dybdeskarphet som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg på denne blomsten/planten med forskjellige innfallsvinkler de siste dagene, både med og uten mellomringer og i litt forskjellig lys. Jeg er fremdeles ikke 100% fornøyd men siden dette er siste dag i uke 2 så må jeg rett og slett bare velge ett av bildene.

Valget mitt faller da på ett av de første bildene jeg tok (uten mellomringer), som ikke er så "closeup" som mange av de andre alternativene.

Uke 2 bilde 2

21536933524_6a910ab06d_z.jpg

5D3A9369.jpg by Per Ragnar Falkevik

Endret av polljen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...