heipameg Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Hei, Jeg er i en jobbsøkerprosess, og fikk tildelt en assisterende lederstilling. Lønnen ligger på 120kr timen. Er ikke det utrolig lite? Selv for en vanlig medarbeider, vil det jo være veldig lite? Trodde det var noen form for lov rundt dette, spesielt hvis man er over 18 år? Eller tar jeg feil nå? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) nei, vi har ikke noen lover om minstelønn , men det er normalt å følger tarifflønn. Jeg anbefaler deg og sjekke traiffavtalene som foreligger for din bransje for og finne ut hva som er normalt og tjene i din stilling og eventuelt forhandle ut fra dette . info om lønn og branser som er pålagt og følge traiff finner du her http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849/ info om lønn finner du her http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=251239 Endret 23. september 2015 av Mato 1 Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 Tusen takk! Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Det er vel nær det som er tariff-festet minstelønn i endel bransjer. Burde egentlig vært en lovfestet minstelønn... istedet får vi arbeidsinnvandrere som lures med altfor lav betaling. Bedriftseier tjenere godt på dette, men samfunnet får regningen da disse ikke bidrar med noen skatteinntekter mens de samtidig får ytelser fra det offentlige ved sykdom, pensjon, til skolegang osv. Dvs samfunnet får utgiftene mens bedriftseieren tjener grovt. Det utkonkurrerer også bedrifter som lønner anstendig og da får vi det som heter sosial dumping. Det betyr at alle vil oppleve effekten av dette på sikt ved at det offentlige må redusere velferdsgodene (fordi det kommer jo ikke nok skattepenger til å finansiere dagens ordninger). 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Sosial dumping er uansett ulovleg sjølv om det ikkje er definert ei heilt klar grense mellom lavlønna arbeidstakarar og sosial dumping. Eit system med ei lovfesta minstelønn vil også være forholdsvis firkanta og lite fleksibel. Hensikta med å ha eit system for fri lønnssettning og eit arbeidstilsyn som passer på at ein ikkje underbetalar er jo fordi forskjellige arbeidsoppgåver har forskjellig verdi. I dag står ein fritt til å avtale at personar som har f.eks. heimevakt med vakttelefon får betalt for 1 av 5 timar når ein gjer seg tilgjengelig for telefonanrop, men utan å jobbe. Med eit minstelønnssystem så hadde slike vaktordningar blitt svært mykje dyrare for arbeidsgivaren utan at det eigentleg er nokon god grunn for å kreve at arbeidstakaren skal ha lønn for kvar time han er tilgjengelig på vakttelefon. Ei fast minstelønn gjer også at enkelte yrkesgrupper vil få eit urealistisk lønnshopp, medan det store fleirtallet vil bli avspist med at dei kun får minstelønn. Med eit forhandlingssystem så er det reell konkurranse mellom arbeidsgiverane som igjen fører til at dei må konkurrere med god lønn dersom det er få arbeidstakarar å få tak i. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Sosial dumping er uansett ulovleg sjølv om det ikkje er definert ei heilt klar grense mellom lavlønna arbeidstakarar og sosial dumping. Javel? Har du noen lovhjemmel å vise til her? 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Kan noen først definere hva sosial dumping er i denne tråden? Uttrykket brukes ofte og kanskje feil om en del ulike forhold i arbeidslivet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Kan noen først definere hva sosial dumping er i denne tråden? Uttrykket brukes ofte og kanskje feil om en del ulike forhold i arbeidslivet. Godt mulig det er snakk om sosial dumping i dette tilfellet, regner med det er snakk om butikk/kiosk med den lønnen ift stilling. Det er vell ingen hemmelighet at det har oppstått prispressing i den bransjen pga arbeidskraft fra utlandet de siste årene, derav sosial dumping. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Assisterende lederstilling for kr. 120 pr. time? Latterlig lavt. Det er et hån mot alle med lederstilling. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Sosial dumping er uansett ulovleg sjølv om det ikkje er definert ei heilt klar grense mellom lavlønna arbeidstakarar og sosial dumping. Javel? Har du noen lovhjemmel å vise til her? Ikkje anna enn arbeidsmiljøloven sine generelle krav: § 4-1.Generelle krav til arbeidsmiljøet (2) Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det legges vekt på å forebygge skader og sykdommer. Arbeidets organisering, tilrettelegging og ledelse, arbeidstidsordninger, lønnssystemer, herunder bruk av prestasjonslønn, teknologi mv. skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger og slik at sikkerhetshensyn ivaretas. Etter som eg forstår så er det dette arbeidstilsynet brukar som hjemmelgrunnlag når dei går tilsyn for å avdekke sosial dumping. Om dei då avdekker kritikkverdige forhold så får arbeidsgiver pålegg om å rette opp, det treng sjølvsagt ikkje å være i form av betre lønnssystem, men det er ofte den mest nærliggande løysninga for å tilfredsstille krava som arbeidstilsynet stiller. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Kan noen først definere hva sosial dumping er i denne tråden? Uttrykket brukes ofte og kanskje feil om en del ulike forhold i arbeidslivet. Godt mulig det er snakk om sosial dumping i dette tilfellet, regner med det er snakk om butikk/kiosk med den lønnen ift stilling. Det er vell ingen hemmelighet at det har oppstått prispressing i den bransjen pga arbeidskraft fra utlandet de siste årene, derav sosial dumping. Så du vil definere prispress som sosial dumping? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Kan noen først definere hva sosial dumping er i denne tråden? Uttrykket brukes ofte og kanskje feil om en del ulike forhold i arbeidslivet. Godt mulig det er snakk om sosial dumping i dette tilfellet, regner med det er snakk om butikk/kiosk med den lønnen ift stilling. Det er vell ingen hemmelighet at det har oppstått prispressing i den bransjen pga arbeidskraft fra utlandet de siste årene, derav sosial dumping. Så du vil definere prispress som sosial dumping? Om det har noe med innvandring å gjøre, så ja. Sosial dumping er et begrep som knyttes til arbeidsinnvandring hvor utenlandske arbeidstakere får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn de nasjonale arbeidstakerne. Begrepet brukes også om generell reduksjon i lønninger innen et felt som følge av tilgang på billig utenlandsk arbeidskraft. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Man kan alltids takke nei til en jobb dersom man ikke liker vilkårene... Dette lukter restaurant/butikkjobb lang vei. Der er det mange "assisterende skiftledere" som tjener det samme som vanlige arbeidere. Spesielt stillinger hvor det jobber mange studenter - kveldsjobb på butikk, callsenter etc., er ikke en timelønn på 120 uvanlig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Om det har noe med innvandring å gjøre, så ja. Sosial dumping er et begrep som knyttes til arbeidsinnvandring hvor utenlandske arbeidstakere får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn de nasjonale arbeidstakerne. Begrepet brukes også om generell reduksjon i lønninger innen et felt som følge av tilgang på billig utenlandsk arbeidskraft. Den definisjonen antar jeg at du hentet Wikipedia. "Sosial dumping" er et ubrukelig begrep når det favner så bredt. Prispress er ikke et problem. Det er noe som tidvis foregår den ene eller andre veien for mange yrkesgrupper og slik ville det også vært uten arbeidsinnvandrere. Derimot er det et problem når arbeidsplassen er utrygg, rettighetene til arbeidstakeren ikke blir oppfylt, avtaler brytes og arbeidsgivere utnytter arbeidstakere som ikke kan hevde rettighetene sine. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Om det har noe med innvandring å gjøre, så ja. Den definisjonen antar jeg at du hentet Wikipedia. "Sosial dumping" er et ubrukelig begrep når det favner så bredt. Prispress er ikke et problem. Det er noe som tidvis foregår den ene eller andre veien for mange yrkesgrupper og slik ville det også vært uten arbeidsinnvandrere. Derimot er det et problem når arbeidsplassen er utrygg, rettighetene til arbeidstakeren ikke blir oppfylt, avtaler brytes og arbeidsgivere utnytter arbeidstakere som ikke kan hevde rettighetene sine. Ja det er ett begrep om arbeidernes vilkår som også gjelder lønn. Kiosk er ofte utsatt på lønnsnivå, derfor var dette aktuelt i denne saken da det kan minne om en slik jobb. Snekkere og andre håndverkere er ofte utsatt for verre sosial dumping ift sikkerhet og overarbeid. Men jo, ordet kan også brukes om lønn. https://snl.no/sosial_dumping Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 23. september 2015 Forfatter Del Skrevet 23. september 2015 Er definitivt en butikkjobb. Selvfølgelig takket jeg nei, men jeg bare forundret meg over hvordan det var slik. Nå tenkte jeg også generelt, fordi 120kr timen er utrolig lavt for en vanlig jobb også, mener jeg. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Er definitivt en butikkjobb. Selvfølgelig takket jeg nei, men jeg bare forundret meg over hvordan det var slik. Nå tenkte jeg også generelt, fordi 120kr timen er utrolig lavt for en vanlig jobb også, mener jeg. Ja det er veldig dårlig, butikk ligger på +/- 150 mener jeg på(tariff). Og er man leder får man såklart tillegg for det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Man kan alltids takke nei til en jobb dersom man ikke liker vilkårene... Dette lukter restaurant/butikkjobb lang vei. Der er det mange "assisterende skiftledere" som tjener det samme som vanlige arbeidere. Spesielt stillinger hvor det jobber mange studenter - kveldsjobb på butikk, callsenter etc., er ikke en timelønn på 120 uvanlig. Altså mer jobb og mer ansvar uten høyere lønn? Da er det vel ingen som vil bli assisterende skiftleder da vel? Tror bedriftene glemmer at de ofte får det de betaler for. Lav arbeidsmoral og ytelse gjenspeiler dårlig lønn. Har man vært en stund i arbeidslivet lar man seg ikke utnytte så lett. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 24. september 2015 Forfatter Del Skrevet 24. september 2015 Kan man da regne med at bedriften er useriøs, på en måte? Når de sier at det ikke er "mulig" for høyere lønn, med det ansvaret man får. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. september 2015 Del Skrevet 24. september 2015 Altså mer jobb og mer ansvar uten høyere lønn? Da er det vel ingen som vil bli assisterende skiftleder da vel? Tror bedriftene glemmer at de ofte får det de betaler for. Lav arbeidsmoral og ytelse gjenspeiler dårlig lønn. Har man vært en stund i arbeidslivet lar man seg ikke utnytte så lett. De satser sannsynligvis på at folk tar jobben for "erfaringens" del, aka at de kan sette opp på CV at de har vært leder. Galskap, men det er tydeligvis folk som biter på det da bedriften har gått så lavt ned i lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå