Gå til innhold

Hvor kjøper jeg USB IR-sender?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det kan jo vurderes.

Den er egentlig til en-gangs bruk fpr å sende en oppdateringsfil til en styringssentral som har krasjet, og sentralen er litt gammeldags ;) Men vi tenkte å forsøke med en gammel PDA med ir-sender først

Lenke til kommentar

Ja det kan jo vurderes.

Den er egentlig til en-gangs bruk fpr å sende en oppdateringsfil til en styringssentral som har krasjet, og sentralen er litt gammeldags ;) Men vi tenkte å forsøke med en gammel PDA med ir-sender først

Ahh, skjønner :)

Vet ikke om den vil fungere, da jeg ikke har noe serlig peil på IR...

Lenke til kommentar

Ja det kan jo vurderes.

Produktet det er linket til er en IR-mottaker, og det vil følgelig ikke fungere til formålet.

Lenke til kommentar

Vil feks en samsung mobil med en IR sender fungere, da?

Dersom telefonen har programvare som kan sende filer via riktig IrDA protokoll, samtidig som den har nok lagringsplass til filen som skal sendes, så skal det teoretisk fungere.

Spørsmålet er da hvordan sende en fil fra en tablet? Jeg har en Samsung T705 med IR, men "Mine Filer" appen ser ikke ut til å kunne sende via IR

Lenke til kommentar

Vil feks en samsung mobil med en IR sender fungere, da?

Dersom telefonen har programvare som kan sende filer via riktig IrDA protokoll, samtidig som den har nok lagringsplass til filen som skal sendes, så skal det teoretisk fungere.

Spørsmålet er da hvordan sende en fil fra en tablet? Jeg har en Samsung T705 med IR, men "Mine Filer" appen ser ikke ut til å kunne sende via IR

Ditt nettbrett har en "IR blaster" som kan sende "fjernkontrollkoder", men den er ikke IrDA kompatibel. IrDA er en utdødd standard som meg bekjent ikke finnes på nyere utstyr. Enkelt forklart må begge enhetene kommunisere (2-veis) over en standardisert protokoll (IrDA). Du må nok få tak i eldre utstyr for å klare det du ønsker å gjøre. Spørsmålet er hvilken IR-standard enheten du skal overføre til bruker. Hvis den bruker IrDA vil du kunne bruke denne http://www.ebay.com/itm/USB-to-IrDA-Infrared-Wireless-Adapter-FTDI-USB-IRDA-transmitter-and-receiver-/151625308163?hash=item234d929803

Med en slik enhet vil du kunne kommunisere over IrDA. Spørsmålet er om det ikke er enklere å skifte ut styringssentralen. Kan du si noe om hvilken type styringssentral det er snakk om, merke, modell etc, så kanskje noen her inne kan hjelpe.

Edit:

Litt mer nøyaktig info om IrDA https://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_Data_Association

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Takker for engasjementet :)

Det er snakk om en Tridonic e-TouchPANEL nødlyssentral, en forenklet installasjonsveiledning finner man her: http://www.tridonic.com/ae/download/Manual_e-touchBOX_PANEL_V1_18_en.pdf

Ikke noe bra produkt, men alternativene glimrer med sitt fravær. Den gjør som den skal, når den virker, men produsenten sa at den hadde lett for å låse seg i IrDA modus, og da kunne man kun vekke den til live igjen ved å sende oppdateringsfilen til den på nytt.

Jeg lurer på om jeg ikke har en gammel Qtek S100 PDA liggende i boden en plass, den kan kanskje løse saken.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte det kanskje ikke, men sentralen har låst seg, uansett hva man trykker på, slår av og på strømmen o.l. så er det kun ett bilde man klarer å får opp på skjermen, og det er et bilde der den spør etter å få tilsendt en oppdateringsfil via IrDA, og dette var visst et kjent problem for produsenten, som ikke gjorde stort annet enn å ønske meg lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...